‘Oekraïne maakte me zelfverzekerd, Nederland biedt kansen’

Hoe is het om je eigen bedrijf in Nederland te hebben terwijl je roots in een ander land liggen? Daarover vertellen kleurrijke ondernemers in het boek Tutti frutti. Op deze site lichten we enkele interviews uit. Dit keer met Karina Holwerda, oprichter van Miss Legal: een laagdrempelig en succesvol online juristenkantoor voor ondernemers en particulieren.

Artikel
Werk

Sinds wanneer ben je in Nederland?
‘Tijdens een zakenreis in Oekraïne ontmoette mijn Nederlandse stiefvader mijn Oekraïense moeder. Ze werkte als tolk Engels/Russisch bij een internationaal bedrijf. Een jaar later, in 1997,  zijn we naar Nederland gekomen.’

Hoe ben je ondernemer geworden en waarom?
‘Ik was elf toen we naar Nederland kwamen en in Haarlem gingen wonen. Vanaf mijn veertiende heb ik allerlei baantjes gehad en er echt van alles aan gedaan om maar zoveel mogelijk ervaring op te doen in verschillende branches. Op mijn achttiende ben ik rechten gaan studeren en al tijdens mijn eerste studiejaren ben ik mijn eerste onderneming begonnen, een bedrijf met exclusief beddengoed voor gerenommeerde hotels en winkels in Nederland en België. Daarnaast ging ik aan de slag als juridisch adviseur bij verschillende incassobureaus. Inmiddels heb ik mijn eigen juristenkantoor, Miss Legal. Met een team van vijftien professionals helpen we onze klanten voor zichzelf op te komen en zichzelf preventief in te dekken tegen juridische risico’s. Daarnaast helpen we vrouwen sterker, zelfstandiger en onafhankelijker te worden zodat zij op eigen benen kunnen staan en beter kunnen zorgen voor zichzelf, hun gezin en hun bedrijf. Miss Legal is een laagdrempelig, toegankelijk en innovatief juristenkantoor. Zo zijn we zeven dagen per week bereikbaar via mobiel en social media, ontwikkelen we een internationale app en is onze eerste buitenlandse vestiging een feit. Deze zomer lanceert Miss Legal Spanje in Barcelona.'

Sociale ondernemer Karina

Foto: Karin Huijzendveld, KH Fotografie

Ben je problemen tegengekomen toen je ondernemer wilde worden?
‘Ik heb mij geen zorgen gemaakt over eventuele problemen die er op mijn pad zouden kunnen komen. Het ging meer om doen, doen, doen en mijn focus lag op hoe ik iedere dag weer kon verbeteren. Ik kan mij wel herinneren dat ik soms niet serieus werd genomen vanwege mijn leeftijd, waardoor ik geneigd was om te zeggen dat ik gewoon werknemer was in plaats van er voor uit te komen dat het mijn eigen bedrijf was. Rond mijn 25e heb ik dat voorgoed afgeleerd. Je moet trots zijn op wat je hebt bereikt en jezelf niet schamen voor je succes.’

Wat zijn de verschillen tussen het ondernemen in Oekraïne en Nederland?
‘Nederlanders willen alles altijd eerst even laten bezinken, in tegenstelling tot Oekraïners, die komen veel sneller in actie. De aanvraag die vandaag binnenkomt wordt meestal dezelfde dag opgepakt. In Nederland duurt alles veel langer. Hier komt een aanvraag op een stapel terecht en is het maken van een afspraak pas na één of twee weken mogelijk. Zo heb ik “dat is niet mogelijk” voor het eerst in Nederland gehoord. In Oekraïne is alles mogelijk, men stelt zich dienstbaar op. Ik vind Nederlanders veel minder behulpzaam en ze kunnen heel makkelijk “nee” zeggen, maar misschien heeft dat wel te maken met het sociale vangnet. Ik ben 24/7  bereikbaar en heb er geen problemen mee om een zakelijke afspraak op zondagmiddag of  ‘s avonds te maken. Ik heb een groot rechtvaardigheidsgevoel, ik wil graag iedereen helpen, alles mogelijk maken en dat zo snel mogelijk. In Oekraïne is reputatie heel belangrijk, ze moeten altijd op je kunnen bouwen. Werken van 08.00 tot 22.00 uur is daar heel normaal en kinderen worden streng opgevoed, met als doel sterk, zelfstandig en zelfverzekerd te worden. Wanneer je met jezelf afspreekt dat je veel en hard wilt werken is dat prima, maar dan moet je wel iets doen dat je graag wilt, anders is het niet vol te houden. In Nederland is alles goed geregeld, er zijn regels en wetten waar men zich aan houdt en het systeem is rechtvaardig. Daarom kan ik mijn beroep hier goed uitoefenen en dat vind ik heel prettig.’

'Als je in Nederland je product op de markt hebt kunnen brengen, valt de rest van de wereld wel mee'

Wat vind je typisch Nederlands als het gaat om zaken doen en ondernemen?
‘Nederlanders zijn heel direct: nee is nee. Ze zijn ook kritisch, vooral als het om nieuwe dingen gaat. Er is niet voor niets het typisch Nederlandse gezegde “wat de boer niet kent, dat eet hij niet”. Als je in Nederland je product op de markt hebt kunnen brengen, valt de rest van de wereld wel mee. Daarentegen zijn Nederlanders meer van de koopjes en de uitverkoop. Dat vind ik jammer, want het is zo plezierig om voor kwaliteit te gaan, zodat je weet dat het goed is en lang mee gaat.’

Wat heb je meegenomen vanuit de Oekraïense en de Nederlandse cultuur?
‘Oekraïne heeft mij zelfverzekerd en zelfstandig gemaakt, ik heb mijzelf nooit de vraag gesteld of ik iets wel of niet zou kunnen. Je doet het gewoon en er is geen weg terug. Vallen is namelijk ook leren. Nederland heeft me kansen geboden om te doen wat ik nu doe. Je kunt hier werkelijk alles bereiken wat je maar bedenkt. Mensen zijn geduldig en er zijn regels waarmee je, als je je er aan houdt, je doel kunt bereiken. Niet gelukt? Dan probeer je het opnieuw, zo simpel is het.’

Noem de geheimen van je succes?
‘Mijn voordeel is dat ik altijd bereikbaar ben. Mijn klanten whatsappen mij en krijgen soms om 23.00 uur een antwoord op hun mail van 22.00 uur. Je hoeft het niet te doen, maar als het geen moeite kost, waarom dan niet? En met veel doorzettingsvermogen bereik je ook een hoop.’

Dit artikel is een verkorte versie van het interview dat is verschenen in het boek Tutti frutti: het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland van Saskia Maarse. Het boek is te koop via Boektuttifrutti.nl.

 

Omvang en waarde kleurrijk sociaal ondernemerchap

Kennisplatform Inclusief Samenleven brengt eind dit jaar de omvang en waarde van kleurrijk sociaal ondernemerschap in kaart. Op basis hiervan worden in 2016 praktische handvatten geboden waarmee deze ondernemers verder versterkt kunnen worden. Hiermee wordt de kennis over deze ondernemers vergroot en kan er gezamenlijke gewerkt worden aan zowel sociale innovatie op de arbeidsmarkt als aan een inclusieve economie.