4 tips om een antidiscriminatiecampagne via social media op te zetten

Antidiscriminatiecampagnes via social media kunnen de sociale norm versterken dat discriminatie niet acceptabel is. Dat blijkt uit onderzoek van Kennisplatform Inclusief Samenleven. Het kennisplatform formuleert op basis van dit onderzoek vier tips als je een antidiscriminatiecampagne via social media wilt opzetten.

Artikel
Discriminatie

1. Kies voor een sociale media-campagne in een omgeving die al in enige mate discriminatie veroordeelt als je de sociale norm tegen discriminatie wilt versterken

Een campagne probeert normen in een sociale context te veranderen: hoe mensen denken dat je hoort te denken of je hoort te gedragen. Het verandert niet de onbewuste houding en voorkeuren maar kan een weloverwogen mening of gedrag beïnvloeden. Kies daarom voor een sociale media-campagne in een omgeving die al in enige mate discriminatie veroordeelt. In deze omgeving kun jij de sociale norm tegen discriminatie versterken en discriminatie in weloverwogen beslissingen verminderen door middel van een campagne met sociale media.

2. Denk goed na over je sociale media-strategie
Kies een weloverwogen strategie om je bericht uit te zetten. Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat je bericht dat entertaining is, zorgt voor een positief imago van de persoon die deze deelt of veel beroering veroorzaakt doordat het een onrechtvaardige situatie toont.

3. Vertel niet dat er veel mensen zijn die discrimineren
Als mensen het gevoel krijgen dat ‘iedereen het doet’, kan discriminatie als minder erg worden beschouwd. Communiceer in plaats daarvan dat de meeste mensen discriminatie niet oké vinden of liever nog: dat zij vóór gelijke behandeling zijn.

4. Zet personen met gezag uit de ‘eigen groep’ in
Laat de boodschap communiceren door personen met status of gezag. Zorg dat deze personen worden gezien als ‘eigen’. Mensen luisteren beter naar mensen die zij zien als behorende tot hun groep. Het werkt ook positief als dit mensen zijn waarvan nog niet bekend is wat hun mening is over het thema. In de praktijk betekent dit dat je meestal verschillende spokespersons inzet om verschillende groepen te bereiken

 

Belangrijkste conclusies onderzoek

Antidiscriminatiecampagnes via social media kunnen de sociale norm versterken dat discriminatie niet acceptabel is. Tegelijkertijd is de werking van dergelijke campagnes begrensd: een campagne verandert niet de onbewuste houding en voorkeuren. Bij het opzetten van campagnes is het in elk geval belangrijk om in te spelen op de heersende sociale norm van een groep. Sociale normen over discriminatie en etnische groepen zijn namelijk van grote invloed op mensen hun gedrag.

Bekijk de belangrijkste resultaten in een compacte factsheet of ga naar de complete publicatie.

Meer informatie?Neem contact op met:

Hanneke Felten

icon_chevron Stuur een e-mail
icon_chevron 030-7892110
Afbeelding