80 jaar vrijheid: óók voor Nederlandse Sinti en Roma
In 2025 herdenkt Nederland de slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog. Voor de vervolging en genocide van mensen met een Sinti- en Roma-achtergrond is echter nog weinig aandacht en erkenning. Wat betekent dit voor Nederlandse Sinti en Roma? En hoe zorg je voor een inclusieve herdenking?
Naarmate er steeds minder mensen zijn die de Tweede Wereldoorlog zelf hebben meegemaakt, worden de persoonlijke herinneringen steeds meer vervangen door opgeschreven verhalen en verhalen die via anderen worden doorgegeven. Dat maakt deze verhalen steeds belangrijker. Lisa Weiss, die betrokken was bij de organisatie van Memory with Love en het bevrijdingsfeest in Maastricht (zie kader), vertelt hoe herinneringen in verschillende generaties doorwerken. ‘Mijn voorouders hebben de Holocaust meegemaakt. Dat werkt drie, vier, vijf generaties door en wordt nooit opgeheven. We kunnen het verwerken en ervoor zorgen dat we worden gezien en gehoord, door muziek, door theater, door films, door documentaires. We kunnen ons uiten. We kunnen ons verbinden. Hierdoor bekijken mensen ons niet alleen met een romantische of wantrouwige bril, maar zien ze wie we zijn.’
Herdenking van de ‘porajmos’
De vervolging van mensen met een Sinti- en Roma-achtergrond wordt ook wel ‘porajmos’ genoemd, wat ‘de verslinding’ betekent. Nog steeds is hier relatief weinig aandacht en erkenning voor. Wel zien we de laatste jaren een toename van het aantal evenementen dat zich hiervoor inzet. Een voorbeeld hiervan is het evenement Memory with Love en het bevrijdingsfeest dat op 4 en 5 mei 2024 plaatsvond in Maastricht. Het werd georganiseerd door Jeker Jazz samen met Herinneringscentrum Kamp Westerbork en het Nationaal Programma Herdenking Vervolging Sinti en Roma. Op 4 mei werden met voordrachten, muziek en een expositie de gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog herdacht. Op 5 mei werd met flamenco-muziek en dans de weerbaarheid van de gemeenschappen getoond. Bekijk de video van het evenement:
Psychologische gevolgen
Als iemand een trauma niet zelf heeft ervaren, kunnen de psychologische en emotionele gevolgen ervan nog wel worden gevoeld. Uit de nog te publiceren studie ‘Sinti en Roma tijdens de Tweede Wereldoorlog: doorwerking van herinneringen aan oorlog en vrijheid in drie generaties’ van Iris van Huis blijkt dat de psychische impact van oorlogservaringen voelbaar blijft tot in de derde generatie. Dit uit zich onder andere in angst voor herhaling van de vervolging in het heden. Hierbij zijn twee gevolgen zichtbaar bij de (voornamelijk Sinti) respondenten van het onderzoek. Zo leidt deze angst tot zwijgzaamheid en teruggetrokkenheid binnen de eigen gemeenschap. Daarnaast kan het zorgen voor strijdbaarheid, waarbij latere generaties zich actief uitspreken en opkomen voor de gemeenschap (Van Huis, 2025). Ook melden respondenten andere psychische gevolgen, die samenhangen met de ervaringen van hun (groot)ouders, zoals terugkerende nachtmerries. Dit is volgens de wetenschappelijke literatuur een uiting van inter- en transgenerationeel trauma (Cohn & Morrison, 2018; Van Huis, 2025).
Erkenning van de ‘porajmos’
De Nederlandse Sinti en Roma die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt, gebruikten vaak zwijgen als een manier om zichzelf te beschermen. Ze waren bang voor een voortzetting of herhaling van de vervolging en voor onbegrip. Ook probeerden ze volgende generaties te beschermen tegen negatieve ervaringen, terwijl (klein)kinderen op hun beurt moeilijke vragen vermeden om geen pijnlijke herinneringen op te roepen (Van Huis, 2025). Daarnaast is de zwijgzaamheid te verklaren door de discriminatie die mensen met een Sinti en Roma-achtergrond in Europa nog steeds ervaren. Het zwijgen is dus niet alleen een reactie op het verleden, maar ook een overlevingsstrategie in een vijandige omgeving. Hierdoor konden Sinti- en Roma-gemeenschappen langdurig niet hun eigen geschiedenis terug claimen (Kapralski, 2015).
Wat de erkenning van de ‘porajmos’ moeilijk maakt, is het gebrek aan aandacht voor de vervolging van Sinti en Roma. Decennialang werd hun lot tijdens de Holocaust nauwelijks erkend (Kapralski, 2015). Zo heeft ook de Nederlandse overheid lange tijd een afstandelijke houding aangenomen als het gaat om herdenken. In de jaren vijftig werden uitsluitend omgekomen Nederlandse militairen en verzetsstrijders herdacht (Van Keken, 2024). Pas in de jaren zestig, onder druk van de gemeenschap zelf, werd ook de Joodse gemeenschap erkend binnen de herdenking. Het duurde echter tot 1994 voordat Hannes Weiss als eerste Sinti-vertegenwoordiger een krans mocht leggen op de Dam (Van Keken, 2024). Dertig jaar later, in 2023, droeg de jonge Sintezza Loewana Weiss daar een gedicht voor tijdens de Dodenherdenking, over de ervaringen van haar opa Kobus.
Inclusief herdenken
Vooralsnog is de aandacht voor Sinti en Roma binnen algemene herdenkingen beperkt. Daarom pleiten de gemeenschappen voor een herdenking die wordt georganiseerd mét hen, in plaats van over hen. Ze willen erkenning voor hun leed, maar de ‘porajmos’ wordt vaak vergeten. De beelden van Memory with Love en het Bevrijdingsfeest zijn een bemoedigend voorbeeld waar vertegenwoordigers uit de gemeenschappen een centrale rol speelden in het herdenkingsproces. Juist door hun verhalen en ervaringen een platform te geven, wordt er gebouwd aan een inclusief herdenkingsproces. Waardoor, in de woorden van Lisa Weiss: ‘mensen meer zien wie we zijn’.
Herdenkingsevenementen april en mei 2025
- In het kader van de Nationale Herdenking Sinti en Roma vinden op 23, 24, 28 en 29 april 2025 speciale rondleidingen plaats over de vervolging van Sinti en Roma in Nederland en verhalen gerelateerd aan Kamp Westerbork. De rondleidingen worden gegeven in samenwerking met Sabina Achterbergh en Galit Weiss, beiden afkomstig uit de Sinti-gemeenschap. Sabina en Galit vertellen tijdens de rondleiding over deze zwarte bladzijde uit de geschiedenis, maar willen ook laten zien dat de Sinti-cultuur nog steeds springlevend is. Daarom nemen zij hun muziekinstrumenten mee en spelen de prachtige muziek die hun voorouders eeuwenlang ook hebben gespeeld.
Lees meer op de site van Kamp Westerbork. - Op zondagavond 4 mei 2025 is er een speciale herdenking bij het Sinti- en Roma-monument in Den Haag. Ook is er een onthulling van een kunstinstallatie van geborduurde kussens, en de première van theatervoorstelling Romanistan van Carla Hardy en Giovanni Brand. Reserveer een gratis ticket, liefst voor 25 april. Deze voorstelling wordt ook gespeeld op 22 mei in het Plein Theater in Amsterdam.
- Over de vervolging en de doorwerking van de vervolging binnen de Sinti en Roma gemeenschap, is op 14 mei in het Eye Filmmuseum in Amsterdam de première van de documentaire 'Waar ooit de lupine bloeide'. In deze bijzondere film komt alles samen wat regisseur Bob Entrop in 18 films in de afgelopen 21 jaar over de Sinti- en Roma-cultuur heeft gemaakt. Meld je aan.
- Op donderdag 15 mei is de voorstelling 'Rugzak vol wantrouwen' in Den Haag. Deze voorstelling is net als Romanistan onderdeel van Eens waren we vogels.
- Op 15 mei 2025 is er om 17.00 uur een provinciale herdenking in Born, bij de eik van Settela Steinbach, Campus 1 in Born.
- Op verschillende data in mei is er een reizende voorstelling in Gelderland: Vrijheid in Klanken en Verhalen (7, 13-15, 19-21, 22, 23, 26, 27 mei). Bekijk de locaties en reserveer kaarten.
Tips voor inclusief herdenken van Sinti en Roma
Ben je aan het denken gezet en wil je zelf ook aan de slag met een meer inclusieve vorm van herdenken, waar ook plaats is voor Nederlandse Sinti en Roma? Hieronder geven we een aantal tips voor hoe je dat het beste kunt doen.
Verdiep je in de geschiedenis van de vervolging van Sinti en Roma
Om het leed dat Nederlandse Sinti en Roma hebben meegemaakt te kunnen erkennen, is het belangrijk dat je er kennis van hebt. Lees bijvoorbeeld over de geschiedenis van Sinti en Roma in onze kennisgids: 4. Geschiedenis | KIS.
Ook kan je elk jaar in mei deelnemen aan de Nationale herdenking Sinti en Roma in Kamp Westerbork. Bekijk een impressie van de herdenking in 2024: 26 mei 2024 - Kamp Westerbork.
Daarnaast zijn er regelmatig evenementen, zoals theatervoorstellingen, die de vervolging van Sinti en Roma als thema hebben. Kijk hiervoor op onze sociale media.
Organiseer een herdenking samen met Nederlandse Sinti en Roma
Voorkom dat er verschillende kleine herdenkingen zijn: includeer het verhaal van Sinti en Roma in een meer algemene herdenking of evenement. Werk hiervoor samen met sleutelpersonen uit de Sinti- en Roma-gemeenschappen. Kijk in ons subsidieoverzicht Sinti en Roma voor een overzicht van landelijke en internationale fondsen waarbij je een aanvraag kunt doen voor een herdenking. Wil je meer informatie of heb je een concreet idee, dan kun je ook contact opnemen met Kamp Westerbork: bas@kampwesterbork.nl.
Hanteer een open definitie ten aanzien van de personen en gebeurtenissen die je herdenkt
Er zijn veel ingrijpende gebeurtenissen in de geschiedenis geweest, en de uitwerking daarvan op de slachtoffers zijn niet altijd volledig bekend. Zo zijn er diverse Roma-gemeenschappen in Nederland die te maken hebben met de gevolgen van de ‘porajmos’ in Oost-Europa. Ook zijn zij wellicht slachtoffer geworden van de Joegoslavische burgeroorlog. Ga hierover in gesprek en hou een open definitie ten aanzien van wie en wat je herdenkt.
Erken de ‘eigen’ bijdrage
Tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben personen en instanties in Nederland ook bijgedragen aan de porajmos, zoals de Nederlandse politie. Erken dit, door eerlijk te benoemen welke fouten er zijn begaan en wat voor impact dit had op Sinti en Roma.
Meer weten over de geschiedenis van Nederlandse Sinti en Roma? Lees:
- Beelden zeggen meer dan woorden: tentoonstelling Roma-geschiedenis | KIS
- Kennisgids Nederlandse Sinti en Roma | KIS
- Roma en Sinti willen erkenning voor het oorlogsverleden
- Gaat dit over ons? Herdenken in Nederland Polderland | NPO Start
- Zoni Weisz: De vergeten Holocaust
- Nationaal Comité Magazine, Najaar 2024
Bronnen
- ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum. (z.d.). Generaties en trauma: Intergenerationeel of transgenerationeel. Geraadpleegd op 12 maart 2025, van https://arq.org/kennis/generaties-en-trauma
- Cohn, I. G., & Morrison, N. M. V. (2018). Echoes of transgenerational trauma in the lived experiences of Jewish Australian grandchildren of Holocaust survivors. Australian Journal of Psychology, 70 (3), 199-207.
- Kapralski, S. (2015). The Genocide of Roma and Sinti: Their Political Movement from the Perspective of Social Trauma Theory. S.I.M.O.N. – Shoah: Intervention. Methods. Documentation, 2 (1), 39-47.
- Van Huis, I. (2025). Sinti en Roma tijdens de Tweede Wereldoorlog: Doorwerking van herinneringen aan oorlog en vrijheid in drie generaties. Nationaal Comité 4 en 5 mei. https://www.4en5mei.nl/onderzoek/oorlog-en-vrijheid-in-drie-generaties/sinti-en-roma-tijdens-de-tweede-wereldoorlog
- Van Keken, K. (2024, 1 mei). De volkerenmoord op Nederlandse Sinti en Roma: Een vergeten Holocaust. De Groene Amsterdammer. Geraadpleegd op 14 maart 2025, van https://www.groene.nl/artikel/een-vergeten-holocaust
Afbeelding bovenaan: Norig Balkan Trio op het evenement op 4 en 5 mei 2024 in Maastricht
Meer informatie?Neem contact op met:
Celina Sanchez Ramirez
