Arbeidsmarktdiscriminatie aanpakken door ‘naming & faming’

Discriminatie op de arbeidsmarkt is een groot probleem. Personen met een Nederlandse naam hebben in de eerste selectiefase ongeveer 60 procent meer kans op een uitnodiging dan personen met een Arabisch klinkende naam, ondanks een even goed cv. Voor gemeenten ligt er dus een uitdaging om discriminatie aan te pakken op de arbeidsmarkt.

Artikel
Discriminatie

Naming & faming

Een vernieuwde aanpak is het benoemen en belonen van de werkgevers die een actief antidiscriminatiebeleid voeren. Dit wordt ook wel ‘naming & faming’ genoemd: het belonen van werkgevers voor wanneer ze het goed doen. ‘Naming & faming’ is de andere kant van de medaille van ‘naming & shaming’; het openlijk aankaarten van misstanden door werkgevers zoals discriminatie of andere schending van de mensenrechten. KIS heeft een stappenplan en tips ontwikkeld voor gemeenten om ‘naming & faming’ in te zetten (onderaan deze pagina te downloaden).

Onderzoek in de gemeente Amsterdam

Het stappenplan voor gemeenten is gebaseerd op een onderzoek dat KIS gedaan heeft in de gemeente Amsterdam. Daarvoor is literatuuronderzoek gedaan (gebaseerd op een eerder Movisie-rapport) en zijn andere keurmerken in kaart gebracht. Het grootste deel van het onderzoek was kwalitatief: er is door middel van (diepte)interviews met werkgevers (in totaal 16) en door middel van observaties (in totaal 6) van bijeenkomsten waar (merendeel) werkgevers aanwezig waren, geprobeerd te achterhalen in welke vorm een keurmerk tegen arbeidsmarktdiscriminatie kan rekenen op draagvlak. Ter aanvulling zijn er naast werkgevers een aantal (4 in totaal) mensen geïnterviewd die al betrokken zijn bij een initiatief dat enigszins lijkt op een keurmerk ten aanzien van de arbeidsmarkt. Ook is er een expertmeeting gehouden. Bekijk het volledige onderzoek dat we deden bij de gemeente Amsterdam.

Aan de slag in jouw gemeente?

Wil je als gemeente werk maken van de aanpak van arbeidsmarktdiscriminatie en overweeg je ‘naming & faming’ in te zetten? In deze publicatie krijg je tips over hoe je dat zou kunnen doen. Maar je kunt natuurlijk ook contact opnemen met de onderzoekers van KIS over dit thema. KIS gaat ook in 2020 verder onderzoek doen naar ‘naming & faming’.

Naar stappenplan

Meer informatie?Neem contact op met:

Hanneke Felten

icon_chevron Stuur een e-mail
icon_chevron 030-7892110
Afbeelding

Mellouki Cadat

icon_chevron Stuur een e-mail
icon_chevron 030-7892023
Afbeelding