Begrijpen en begrepen worden

De sportdag op de Rosaschool was afgelopen vrijdag een groot succes. De Amsterdamse basisschool had van te voren wel goed met de ouders overlegd. Want een sportdag tijdens ramadan kán gevoelig liggen. 

Artikel
Jeugd en opvoeding

‘We proberen op deze school zoveel mogelijk rekening te houden met iedereen. Maar roostertechnisch kon het niet anders. De enige optie was afgelopen vrijdag, of dit jaar geen sportdag,’ vertelt directeur Evrim Uyar. Twee jaar geleden hield de school de sportdag ook ‘gewoon’ tijdens de ramadan. Toen de Cito-eindtoets een keer tijdens ramadan viel, vroeg de school aan de ouders om de kinderen die meededen aan de toets overdag wel te laten eten en drinken. ‘De meeste ouders deden dat, ze willen ook graag dat hun kind goed presteert,’ aldus Uyar. 

Handjevol vastende kinderen

Omdat de Rosaschool een basisschool is, zijn er relatief weinig kinderen die vasten. ‘Het is echt maar een handjevol. En dan vooral uit groep 8. Dan beginnen sommigen eraan.’ In het voortgezet onderwijs ligt dat percentage veel hoger. ‘Op de middelbare school van mijn dochter doet negentig procent mee, dan krijg je sociale druk. Mijn dochter hoeft van ons helemaal niet te vasten, maar zij doet toch mee omdat al haar vrienden het doen. Ze wil niet als enige een broodje eten in de pauze.’

Begrip van ouders 

Op de Rosaschool is veel mogelijk, mits in goed overleg met de ouders. ‘Een maand voor de ramadan begon, hebben we het uitgebreid met de ouders over de sportdag gehad. Zonder de hulp van de ouders kun je zo’n dag niet organiseren, dus je moet draagvlak hebben voor de beslissing,’ zegt directeur Evrim Uyar. De meeste ouders hadden er begrip voor. ‘Ook de ouders van kinderen die vasten. Zij hebben hun kinderen een dag thuis gehouden of een uitzondering gemaakt en ze tijdens de sportdag laten eten en drinken. Begrijpen en begrepen worden, daar draait het om. Toen de ramadan begon, heb ik iedereen een gezegende tijd gewenst. Ik doe zelf niet aan ramadan, mijn partner en dochter wél. Ik ben er niet op tegen, maar ik ben wel realistisch in het benoemen van de effecten die ik als docent in de klas merk. Het is niet zo dat de leerprestaties van kinderen achteruit hollen tijdens de ramadan, maar het leervermogen neemt wél af. Kinderen zijn suffer.’ 

Slaapgebrek 

En dat komt niet alleen door het vasten. ‘Het slaapgebrek is misschien wel de grootste spelbreker. Omdat de iftar pas rond tien uur ’s avonds begint, gaan ze laat naar bed en ze moeten alweer om vier uur ‘s ochtends hun bed uit voor de suhoor. Dat zijn echt heel lange dagen.’ Omdat haar partner en dochter vasten, weet ze hoe het is. ‘Mijn hele dag- en nachtritme is in de war.’

Wel of geen vrije dagen

Volgende week donderdag of vrijdag – dat hangt er vanaf welke kalender je volgt – is  de ramadan afgelopen en wordt het Suikerfeest gevierd. Wel of geen vrije dagen is het volgende struikelblok. De meeste scholen kiezen voor een praktische oplossing en lassen een studiedag in. De leerlingen van de Rosaschool zijn de hele komende week vrij. ‘We hebben er voor gekozen om een aantal vrije dagen van de ‘meivakantie’ in deze week in te zetten en er nog een studiedag aan vast geplakt. Een pragmatische oplossing, iedereen blij.’