Bewoners en ex-bewoners azc maken stadskrant

De Nieuwste Amsterdammer, zo heet de stadskrant geschreven door (ex-)bewoners van het Amsterdamse azc. De krant is volledig tot stand gekomen door vrijwillige inzet, en alle inkomsten worden ingezet om meer exemplaren te drukken en te verspreiden. De krant is verspreid in een oplage van 50.000. KIS stelt 5 vragen aan een van de initiatiefnemers, Joppe Soons.

Artikel
Vluchtelingen

Wat is de Nieuwste Amsterdammer?

De Nieuwste Amsterdammer is een stadskrant geschreven door een team van 23 (ex-)bewoners van het Amsterdamse asielzoekerscentrum (azc). Er zijn drie voornaamste dingen die we met deze krant willen bereiken: individuele persoonlijke en professionele ontwikkeling, lokaal contact en interactie met de buurt&stad, en op nationaal niveau inspraak in het publieke debat over 'de asielzoeker'.

Wat bracht je op het idee om de krant te maken?

Je zou kunnen zeggen dat de krant is voortgekomen uit vragen die ik had. Vragen over representatie, of azc-bewoners zichzelf herkennen in het bijna dagelijkse nieuws over hen. Vragen over contact met de buurt en of zij daar tevreden mee zijn, en vragen over de kansen die er zijn om jezelf te ontwikkelen als je in een azc woont. En uiteindelijk de vraag of zelf een lokaal nieuwsmedium starten een interessante stap zou zijn. Een krant is een mooi middel omdat het ons in staat stelde om een bubbel te breken. Via een website bereik je snel alleen de mensen die al welwillend staan tegenover dit soort initiatieven, wij wilden juist ook de mensen bereiken die misschien enorm tégen vluchtelingen zijn.

Hoe hebben jullie het aangepakt en wat was het resultaat?

Het team is langzaam gegroeid, over een periode van meerdere maanden. Omdat eigenlijk geen van ons veel journalistieke ervaring had, hebben we coaching gevraagd, en gekregen, van een aantal journalisten (van NRC, Trouw, De Volkskrant) en fotografen (o.a. de huidige en voormalige fotograaf des Vaderlands). Aan elk artikel is ongeveer twee tot drie maanden gewerkt, met in die tijd workshops en digitale feedback van journalisten die aan het project meewerkten. Via onze site boden we mensen aan de krant te kopen, voor een bedrag naar keuze. Voor elke vijf euro die mensen betaalden konden we 25 extra kranten drukken, en die verspreiden in de buurt rondom het azc. Door de bijdragen van uiteindelijk meer dan 600 mensen hebben we zo een huis-aan-huis oplage kunnen halen van 50.000. Al deze kranten zijn tussen 5 en 10 februari bij huishoudens in Amsterdam West bezorgd.

Ik denk dat we snel geneigd zijn om dingen vóór vluchtelingen te doen, in plaats van de tools bieden zodat iemand zelf aan de slag kan

Wat zijn de reacties (van deelnemers, van lezers)?

Voor sommige verslaggevers voor de krant was het een mooie eenmalige ervaring, anderen willen graag door blijven gaan omdat het ze zoveel heeft gebracht. Farouk Ebaiss, een van de fotografen uit ons team, heeft al twee opdrachten gedaan via dit project - voor Parool en het Reformatorisch Dagblad. Dat kan hij gebruiken in zijn portfolio, om daar later meer klussen uit te halen. Amjad Almatni, die een artikel schreef over klimaatprotesten, wordt gevraagd door andere organisaties of hij ook voor hen stukken wil schrijven. Het is prachtig om te zien hoe dit project maar blijft groeien.

Ook ontvangen we enorm veel positieve reacties van lezers. Van mensen die de krant hadden besteld, maar ook van mensen in Amsterdam die de krant onverwacht door de brievenbus kregen.

Als er andere initiatiefnemers zijn in andere regio’s, wat raad je hen dan aan?  

Ik denk dat we snel geneigd zijn om dingen vóór vluchtelingen te doen, in plaats van de tools bieden zodat iemand zelf aan de slag kan. Er zitten mensen in het team die meer talent hebben, meer discipline, meer drive dan ik zelf. Het zou zonde zijn om daar geen gebruik van te maken natuurlijk. Dus dat probeerden wij zoveel mogelijk te doen, iedereen een grote rol geven in het project met zoveel mogelijk vrijheid om daar zelf invulling aan te geven. Ik denk dat dat de voornaamste reden is dat het project zo'n geweldig succes is geworden.

Naar de website van de Nieuwste Amsterdammer

Meer informatie?Neem contact op met:

Bora Avrić

icon_chevron Stuur een e-mail
icon_chevron 030-7892141
Afbeelding