Artikel

Dit is het best gelezen in februari

Artikel - 1 maart 2018

Van vooruitblikken op de trends van 2018 tot het aanpakken van discriminatie in de klas. Dit is in februari het best gelezen op deze website.

1. Wat worden de maatschappelijke trends en thema’s van 2018?

2017 was het jaar van verkiezingen, integratie van vluchtelingen, weerstand en tegenactie. Acht experts op integratie en diversiteit leggen het vergrootglas op een bewogen jaar en blikken vooruit op 2018.

2. Hoe zorgen we dat vluchtelingenvrouwen net zo vaak werk vinden als mannen?

Vrouwelijke vluchtelingen ondervinden meer barrières op weg naar werk dan mannelijke vluchtelingen. In het KIS-rapport ‘Mind the gap’: barrières en mogelijkheden voor de arbeidsparticipatie van vluchtelingenvrouwen’ biedt vijf aanbevelingen. Suzanne Bouma, senior onderzoeker bij Atria, het kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis reageert hierop.

3. Dit zijn de 7 grootste misvattingen over diversiteitsproof werken

KIS-onderzoekers Hans Bellaart, Ahmed Hamdi, Mehmet Day en Jamila Achahchah hebben de zeven meest gehoorde argumenten die gemeenten en wijkteams ervan weerhouden om aandacht te besteden aan diversiteitsproof werken op een rijtje gezet én voorzien van tegenargumenten.

4. Publicatie: werkend leren als opstap naar werk voor vluchtelingen

In de handreiking Werkend leren als opstap naar werk voor vluchtelingen leggen we vier praktijken van werkend leren naast elkaar om een antwoord te formuleren op de vraag hoe vrijwilligerswerk voor vluchtelingen zo kan worden ingericht dat er daadwerkelijk sprake is van werkend leren.

5. Zo pak je discriminate aan in de klas

Racisme, islamfobie of antisemitisme: de meeste docenten vinden al deze vormen van discriminatie onwenselijk. Maar wat kun je eraan doen? Speciaal voor onderwijsprofessionals zetten onderzoekers Ikram Taouanza en Hanneke Felten van KIS de vijf beste wetenschappelijk onderbouwde tips om discriminatie tegen te gaan op een rijtje.

Anderen bekeken ook

Hoe kan de financiële en sociale zelfredzaamheid van vluchtelingen, EU-arbeidsmigranten en gezinsvormers worden vergroot? En wat kan de bijdrage van nieuwkomers zelf, de gemeente, professionals, vrijwilligers en buurtbewoners zijn? In deze publicatie heeft KIS in kaart gebracht wat de integratie van nieuwkomers in de weg staat en hoe belemmeringen op het gebied van zelfredzaamheid kunnen worden weggenomen. 

Reageer