Hoe eis jij je plek op in Nederland? Deel je verhaal!

Wat kunnen jongeren vann niet-westerse herkomst zelf doen tegen sociale uitsluiting? Die vraag staat centraal bij de schrijfwedstrijd This is me!, georganiseerd door Kennisplatform Inclusief Samenleven. Op verzoek van jongeren is de deadline van inzending verschoven naar 1 juli.

Artikel

Veel jongeren met een niet-westerse achtergrond voelen zich niet altijd thuis in Nederland. Ze ervaren discriminatie omdat ze bijvoorbeeld moslim zijn of Jawed of Fatima heten. Steeds vaker laten deze jongeren van zich horen, want zij horen ook gewoon bij Nederland. Minister Asscher zei onlangs dat jongeren meer hun plek moeten opeisen. Ze moeten geen slachtoffer zijn van de omstandigheden, maar zelf actief hun positie verbeteren. Maar hoe doe je zoiets? Jamila Achahchah, projectleider van This is me!: ‘Wij willen dat jongeren daarover met elkaar in gesprek gaan en we denken dat de schrijfwedstrijd daartoe bijdraagt. We zijn op zoek naar goed voorbeelden die andere jongeren kunnen inspireren.’ De wedstrijd is bedoeld voor jongeren tussen de 18 en 30 jaar en zij maken twee keer kans op een geldprijs van 1000 euro.

 

Achahchah is niet in Nederland geboren en getogen en weet dus waar jongeren met een niet-westerse herkomst mee te maken kunnen krijgen. Zelf heeft ze ook wel eens last van vooroordelen, vertelt ze. ‘Ik was een keer bij het UWV voor een zakelijke afspraak. Bij de receptie werd mij gezegd: “het hokje voor de schoonmakers is die kant op, mevrouw”. Ze dachten dat ik kwam schoonmaken. Dit is een voorbeeld van vooroordelen en uitsluitingsmechanismen, die bewust of onbewust kunnen zijn. Het was aardig en behulpzaam bedoeld, maar voor mij erg kwetsend.’

Gevoelens van uitsluiting relativeren

De verhalenwedstrijd wordt georganiseerd binnen het project This is me! van Kennisplatform Inclusief Samenleven. Naast de wedstrijd organiseert het kennisplatform samen met partners als Dreamsupport, Salam4you en SIPI binnen dit project weerbaarheidstrainingen. Dit gebeurt in de ‘train de trainer’-vorm. De jongeren die binnen This is me! zijn getraind, gaan zelf als peer eduator andere jongeren trainen in weerbaarheid en identiteit. De belangrijkste thema's daarbij zijn vragen die zij hebben over religie, afkomst en identiteit in de context van de Nederlandse samenleving maar vooral hoe om te gaan met ervaren discriminatie en uitsluiting. De benadering is positief: jongeren leren op een constructieve manier om gevoelens van uitsluiting te relativeren.