Hoe zetten migrantenorganisaties zichzelf op de kaart?

Zelforganisaties en andere (vrijwilligers)organisaties die zich inzetten voor groepen met een migratieachtergrond vinden het soms lastig om zichzelf goed in de kijker te spelen, zowel bij samenwerkingspartners als de doelgroep zelf. Kennisplatform Inclusief Samenleven gaf eind november een training om onder andere stichting Sabiel, Salaam4you, stichting Hindustani, M.D.A. Rotterdam, Al Amal en Camelia advies te geven over hoe zij zich beter kunnen profileren.

Artikel
Intercultureel vakmanschap

Salaam4you zet zich in voor zeer kwetsbare jongeren in Utrecht, zoals schoolverlaters en jongeren met meervoudige problematiek. Initiatiefnemer Fatima Zohra vertelt dat zij het moeilijk vindt om concreet te maken wat de organisatie te bieden heeft: ‘Hoe kunnen we duidelijk maken wat wij te bieden hebben aan bijvoorbeeld scholen en externe organisaties? Hoe kunnen we het project “verkopen”?’ Deze vraag is vooral nu relevant voor de organisatie, op korte termijn willen zij namelijk starten met een speciaal project voor kinderen uit groep 8. Om schooluitval op het middelbaar onderwijs te voorkomen, wil Salaam4you leerlingen op de basisschool weerbaar maken. Door onder andere met hen te praten over het gevoel van gemiste erkenning, zelfvertrouwen en identiteit.

Meerwaarde

De trainers, Hans Bellaart en Bora Avić, zijn het erover eens: de preventieve functie geeft Salaam4you een absolute meerwaarde ten opzichte van andere organisaties. Het advies van de trainers: ‘Verpak je meerwaarde in een kort product, uitgewerkt met behulp van de SMART-methode. Maak vervolgens gebruik van de good practices van leerlingen en ga met deze verhalen langs scholen. Zo kan je bewustwording creëren bij ouders en het schoolteam, bijvoorbeeld tijdens een voorlichtingsavond. Waar je van het moment gebruik maakt om de driehoek: ouders, leerling en school te betrekken en zo je organisatie op de kaart te zetten.’

Het Migrant Development Association (M.D.A.) zit met een heel ander vraagstuk. ‘Hoe kunnen we de West-Afrikaanse achterban laten participeren in de Nederlandse samenleving? En hoe kunnen we fondsen en de gemeente overtuigen waarom zij zouden moeten investeren in onze organisatie?’ M.D.A. zet zich hoofdzakelijk in voor de integratie van de West-Afrikaanse bevolking in Rotterdam. Door middel van voorlichting te geven over onderwijs, werk en sociale zaken wil de organisatie een brug slaan tussen de West-Afrikanen en de Nederlandse samenleving.

zelforganisaties

Aansluiting bij gemeente

Advies kwam niet van de trainers, maar van een andere organisatie: Stichting Sabiel. Zo wordt M.D.A. aangeraden om te inventariseren wat de doelgroep wil en structureel bijeenkomsten te organiseren om de doelgroep te activeren. Daarnaast zou M.D.A. het beleid van de gemeente kunnen bestuderen en een beleidsplan schrijven dat én goed aansluit bij de behoefte van de achterban én het beleid van de gemeente. Bellaart vult aan: ‘Het is ook verstandig om bijvoorbeeld in je beleidsplan op te nemen dat je mensen wilt bereiken die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt, in plaats van dat je alleen inzet voor de doelgroep, in het geval van M.D.A. West-Afrikanen.’

Tips voor de organisaties:

  1. Verwoord je doelstelling helder, maak duidelijk welk maatschappelijk vraagstuk je precies wilt aanpakken, voor welke doelgroep en op welke manier.
  2. Maak duidelijk wat de meerwaarde van jouw organisatie is, waarom de specifieke kennis en netwerken van jour organisatie nodig zijn om het vraagstuk aan te pakken. Besef dat het voor buitenstaanders niet altijd duidelijk is. Je moet in vijf zinnen kunnen vertellen waar jouw stichting voor staat.
  3. Zoek een vrijwilliger in je omgeving of bij de vrijwilligerscentrale die goed is in de Nederlandse (beleids)taal en die kan helpen met het op papier zetten van jullie plannen.
  4. Gezien de afschaffing van het doelgroepenbeleid bij veel gemeenten is het beter om in een projectvoorstel de doelgroep niet op de afkomst te bepalen, maar op de problematiek. Dus niet: ‘Wij richten ons op Marokkaanse vrouwen’, maar ‘Wij richten ons op laagopgeleide en laagtaalvaardige vrouwen die een culturele afstand ervaren naar instanties’.
  5. Zoek samenwerking met instellingen in je gemeente, die samen met jouw migrantenorganisatie willen werken aan een bepaald maatschappelijk vraagstuk.
  6. Laat je bescheidenheid los en durf te netwerken.
  7. Geef niet op en blijf geloven in je eigen kracht.
  8. Zet op papier wat je hebt bereikt, je succesvolle activiteiten en stuur dit door naar de gemeente. Maak een communicatieplan.
  9. Investeer in PR: website, flyers, visitekaartjes zodat je dit kan uitdelen en dan weet men wie je bent en wat je doet.

Meer informatie?Neem contact op met:

Bora Avrić

icon_chevron Stuur een e-mail
icon_chevron 030-7892141
Afbeelding

Hans Bellaart

icon_chevron Stuur een e-mail
icon_chevron 06-40082873
Afbeelding