‘Kleurrijk kijken is een manier van leven en opent vele deuren'

Hoe is het om je eigen bedrijf in Nederland te hebben terwijl je roots in een ander land liggen? Daarover vertellen kleurrijke ondernemers in het boek Tutti frutti. Op deze site lichten we enkele interviews uit. Dit keer met journalist Raja Felgata, hoofdredacteur van De Kleurrijke Lijst.

Artikel

­­­­­­Sinds wanneer ben je in Nederland?
'In ben in 1975 in Amsterdam geboren.'

Hoe ben je ondernemer geworden en waarom?
'Ik kom uit een ondernemersfamilie. De ooms van mijn vaders kant zitten allemaal in het leer. Eind jaren ‘60 besloot mijn vader naar Nederland te gaan, deels uit nieuwsgierigheid maar ook omdat hij een ander leven wilde. Een paar jaar later volgde mijn moeder. In Nederland werkte hij bij de Melkunie. Hij is een van de eerste generatie Marokkanen die hard hebben gewerkt voor dit land en daar ben ik trots op. Mijn moeder studeerde sociologie en ging later bij een bank werken, wat voor die tijd erg vooruitstrevend was, zeker als Marokkaanse vrouw. Zij stimuleerde haar drie dochters te gaan studeren en zelfstandig te zijn. Ik deed mavo, havo en daarna hbo-Journalistiek.

Na mijn stage bij de lokale omroep Amsterdam FM werd ik bij At5 de eerste Marokkaanse nieuwslezeres op tv. Daarna ging ik aan de slag bij de Moslimomroep. Ik studeerde af  en wilde me meer met de inhoudelijke kant van tv bezig te houden. De periode van Pim Fortuyn en Theo van Gogh zorgde voor een interessant maatschappelijk debat; daar wilde ik als journalist aan bijdragen. Ik kwam bij de VARA terecht en hoewel ik het redactiewerk bij DWDD en Pauw en Witteman heel boeiend vond, greep ik toch weer mijn kans toen ik al na drie weken werd benaderd door de KRO voor het nieuws- en actualiteitenprogramma Goedemorgen Nederland. Daar ging ik op in, op voorwaarde dat ik invloed mocht hebben op de inhoud van de programma’s. En zo was ik bijvoorbeeld vernieuwend bezig door tijdens het Suikerfeest de tafel, waaraan mijn toenmalige collega Sven Kockelman interviewde, te bedekken met Marokkaanse lekkernijen. Een miljoen kijkers per dag, dat waren voor mij kleine overwinningen. Het waren pittige tijden, want drie keer per week je wekker om 04.00 uur zetten en dus altijd om 21.00 uur naar bed gaan, had consequenties voor mijn sociale leven, maar ik deed het ergens voor. Ik had een missie en daar moet je nou eenmaal hard voor werken en dingen voor laten. Maar het begon weer te kriebelen. Ik was weer aan een nieuwe uitdaging toe, om mijn eigen weg in te slaan, iets van mezelf neer te zetten.

En zo ontstond in 2007 Mogador Productions. Mensen verklaarden mij voor gek, de economische crisis was net begonnen, maar met mijn eigen mediaproducties wil ik me als Marokkaanse wereldburger onderscheiden. In 2010 publiceerde het vrouwenblad Opzij een lijst van machtigste vrouwen. Ook daarin miste ik kleur en heb als reactie mijn eigen ‘kleurrijke vrouwenlijst’ uitgegeven. Met als doel om talentvolle vrouwen met allerlei verschillende achtergronden een podium te geven, hun zichtbaarheid te vergroten evenals de bewustwording vanuit het bedrijfsleven en media als het gaat om diversiteit. Ik kreeg er heel veel aandacht door en dat stimuleerde me enorm om hiermee door te gaan. Ik kreeg een Lintje voor de Democratie en twee jaar later volgde een kleurrijke lijst met Nederlandse vrouwen en mannen en nu ga ik mij ook richten op een internationale lijst.'

Ben je problemen tegengekomen toen je ondernemer wilde worden?
'Van jongs af aan was ik gewend te vechten voor mijn positie als vrouw: als studente, als nieuwslezeres, als producent en als ondernemer. Op sommige momenten zei men letterlijk 'dat lukt jou toch niet', maar met doorzetten, focussen, heel hard werken en mezelf neerzetten en te presenteren wist ik iedere keer mijn doel te bereiken. Mijn vechtersmentaliteit wist ik om te zetten in positieve energie waarmee ik vele anderen hoop te inspireren.'

Noem de verschillen tussen het ondernemen in Nederland en Marokko?
'Hollanders zijn heel nuchter en direct, ook in het zaken doen. Die directheid heb je in Marokko en bijvoorbeeld in het Midden-Oosten niet, dat werkt daar ook niet. Hier kun je recht op je doel afgaan, in Marokko vragen dat soort dingen om een hele andere aanpak, waardoor zakendoen veel meer tijd kost.'

Wat vind je typisch Nederlands als het gaat om zaken doen en ondernemen?
'Naast nuchterheid en directheid is men in Nederland veel individualistischer, hoewel dat door de crisis wel iets minder is geworden, vind ik. Men gunt en helpt elkaar meer, zeker ondernemers. Ik weet als geen ander hoe het voelt als iets je niet gegund wordt, dus dat vind ik alleen maar een goede ontwikkeling.'

Wat heb je meegenomen uit de Marokkaanse en Nederlandse cultuur?
'Ik heb Marokkaanse passie en vuur gecombineerd  met Hollandse nuchterheid. Het beste uit twee culturen. Uit deze mix haal ik mijn kracht en wil ik het verschil maken.'

Wil je ooit nog terug naar Marokko?
'Ik ga graag naar Marokko om familie op te zoeken en boeiende mensen te ontmoeten, maar mijn standplaats blijft Nederland. En daarbij, de wereld is groter dan één of twee landen.'

Noem de geheimen van je succes?
'Ik ben trots op waar ik vandaan kom en daar haal ik mijn kracht en creativiteit uit. Mijn optimisme en het zien van kansen in plaats van struikelblokken. Door deze mindset kan ik omgaan met tegenslagen en die heb ik afgelopen jaar best gekend. Ondernemen is topsport, vallen, opstaan en weer doorgaan, altijd doorgaan, ondernemer ben je 24 uur per dag. En veerkracht is een zegen. ‘Kleurrijk’ kijken is een manier van leven en opent vele deuren.'