Overzicht leestips en goede initiatieven in tijden van het coronavirus

Het coronavirus houdt Nederland in zijn greep. In dit artikel verzamelen we nieuws, artikelen, goede initiatieven en tips van andere organisaties uit het sociaal domein. Laatste update: 6 juli 2021

Artikel
Algemeen

Leestips

 

Initiatieven om kwetsbare groepen te ondersteunen

  • Het Ministerie van VWS heeft een toolkit ontwikkeld met informatie over vaccineren gericht op specifieke doelgroepen, onder andere flyers over vaccineren in verschillende talen.
  • Verloskundige Anne Bedaux en co-begeleider Amy Welde Selase starten 25 juni met online Centering-groepen voor Eritrese zwangeren en moeders uit heel Nederland. Geboortezorgprofessionals kunnen vrouwen doorverwijzen. Tien weken lang komen maximaal 15 vrouwen wekelijks online samen.
  • Aisha & Friends hebben een gratis voorleesboek en luisterboek ontwikkeld over het coronavirus. Kindvriendelijk, maar ook geschikt voor nieuwkomers en statushouders in Nederland. De boekjes zijn beschikbaar in het Engels, Kiswahili, Chichewa, Chishona en Nederlands. 
  • IMEAN Care zet virtuele assistent Anne in bij ouderen met een migratieachtergrond in Almelo, tijdens de coronacrisis. 'Door de coronamaatregelen zijn migrantenouderen die normaal naar de dagbesteding gaan ineens al hun sociale contacten en al hun structuur kwijt. Met Anne willen we hun isolatie doorbreken, zegt directeur Sevilay Luiken-Dalli van IMEAN Care.
  • Speciale ‘corona-lijn’ voor ouderen met een migratieachtergrond: ouderen met een migratieachtergrond kunnen vanaf maandag bellen met een speciale hulplijn van seniorenorganisatie KBO-PCOB. De telefoonlijn is bedoeld voor vragen over het coronavirus, maar staat volgens de initiatiefnemers ook open voor ‘gewoon’ een praatje. De ouderen worden te woord gestaan door vrijwilligers die zelf een Caribische, Chinese, Italiaanse, Marokkaanse, Molukse, Spaanse, Surinaamse of Turkse achtergrond hebben. De hulplijn (030-3400600) is een initiatief van KBO-PCOB en het Netwerk van Organisaties van Oudere Migranten (NOOM).
  • Meer dan honderdduizend nieuwkomers die geen Nederlands spreken, krijgen nauwelijks iets mee van de coronamaatregelen. Ze vormen een risico voor zichzelf en anderen. De Corona Helpdesk voor Statushouders informeert de nieuwkomers in het Arabisch en Tigrinya. Bekijk ook de Facebookpagina van de helpdesk.
  • Het Thuisonderwijsmaatjesproject voor nieuwkomers met een vluchtelingenachtergrond koppelt gezinnen die nieuw zijn in Nederland met vrijwilligers die op afstand helpen als het thuisonderwijs niet goed lukt. Het koppelen gebeurt via WhatsApp en videobellen, zo maken maken ze een zo goed mogelijke match tussen de vrijwilligers en de gezinnen. De initiatiefnemers werken ook graag samen met scholen, gemeenten en welzijnsorganisaties om het thuisonderwijs zo goed mogelijk te ondersteunen in deze periode.
  • De WelcomeApp is een app waar nieuwkomers met een vluchtelingenachtergrond in contact kunnen komen met Nederlanders. Tijdens de coronacrisis worden er veel vragen gesteld rondom uitkeringen, de financiële regelingen voor ondernemers, het geven van thuisonderwijs en tips voor activiteiten thuis. Ook worden op de app online activiteiten georganiseerd zoals museumbezoeken, livestreams en pubquizzen waar locals nieuwkomers kunnen ontmoeten.
  • Met Kletsmaatjes lanceert Het Begint met Taal een nieuwe vorm van online taalcoaching voor nieuwkomers. Wekelijks of vaker hebben kletsmaatjes en nieuwkomers contact met elkaar via bijvoorbeeld Whatsapp of Skype. Samen oefenen ze de Nederlandse taal en delen ze wat hen bezighoudt. Dat is niet alleen goed voor hun taalontwikkeling maar gaat ook eenzaamheid tegen. Sinds de start eind maart hebben zich al honderden vrijwilligers en nieuwkomers gemeld.
  • De Participatie Keuken zet zich in voor eenzame ouderen om 15 weken lang elke dag een diepvriesmaaltijd te bereiden in de regio Den Haag. Initiatiefnemer Ben Lachhab wil 100.000 maaltijden gaan bereiden, met hulp van vrijwilligers.
  • Het Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders (SMN) heeft de website en de hulplijn Wij helpen nu! gelanceerd, omdat ook Marokkaanse Nederlanders de enorme impact van de coronacrisis ondervinden. De Hulplijn is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 13.00 tot 16.00 op telefoonnummer 030-3050100. Informatie op de website en via de telefonische hulplijn wordt beschikbaar gesteld in het Nederlands, Arabisch en Tamazight.
  • New Women Connectors biedt WhatsApp-ondersteuning in acht talen voor vrouwen met een vluchtelingen- en migratieachtergrond tijdens de coronacrisis. Via een ondersteuningsgroep kunnen vrouwen met elkaar in contact komen, en ondersteuning vragen en bieden aan elkaar op emotioneel en mentaal vlak. Groepsfacilitators kijken mee en geven (landspecifieke) informatie of verwijzen door naar organisaties die professionele hulp kunnen bieden. Aanmelden kan via nooranila@hotmail.com en info@newwomenconnectors.com.
  • Het Rotterdams Ongedocumenteerden Steunpunt heeft het Noodfonds Corona opgestart, omdat zij merken dat mensen (ongedocumenteerden) die jarenlang in staat zijn geweest het hoofd boven water te houden, door de coronacrisis en het wegvallen van (zwart) werk het momenteel zwaar hebben. Met het noodfonds hopen zij mensen die door de crisis nu knel komen te zitten, in eerste instantie in de driehoek Rotterdam, Den Haag, Leiden, te bereiken en te ondersteunen.

 

Heb je aanvullingen voor dit artikel? Mail dan naar communicatie@kis.nl.

icon_alert KIS ontsluit als platform op deze site ook relevante kennis van andere (kennis)organisaties.