Tips voor migrantenorganisaties om ondernemend te werken

De subsidiekraan voor migrantenorganisaties wordt steeds verder dichtgedraaid. Met name lokale migrantenorganisaties zeggen moeite te hebben om zonder of met minder subsidie hun maatschappelijke doelstellingen te realiseren. Ondernemend werken is een oplossing om financieel overeind te blijven. Maar hoe doet u dat?

Artikel
Werk

Proactief inspelen op kansen en ontwikkelingen, dat is waar het bij ondernemend werken om gaat. Organisaties moeten duidelijk laten zien waar zij voor staan en wat hun toegevoegde waarde is. Een methode is om van binnen naar buiten te kijken in 5 stappen:

  1. Ken u zelf. Aandacht voor de missie en de visie van uw organisatie.
  2. Ken uw omgeving. Aandacht voor de omgeving, de samenwerkingspartners en de sterke en zwakke punten van uw organisatie.
  3. Ken uw klanten of klantgroepen. Aandacht voor wie uw klanten zijn en de wensen en behoeften van verschillende doelgroepen.
  4. Diensten of producten. Aandacht voor het aanbod aan activiteiten, diensten en producten, de product-markt-combinaties.
  5. Marketing en communicatie. Kijk hoe u aan de hand van de 5P’s (Product, Plaats, People, Promotie en Prijs) de marketing van uw eigen organisatie verbetert.

In de zomer van 2015 organiseerde stichting Lize een tweedaagse training Ondernemend werken om onder leiding van trainer Bora Avrić (Kennisplatform Inclusief Samenleven) te leren wat het betekent voor vrijwilligersorganisaties om ondernemend te werken. De aanwezige organisaties werken met én voor Poolse, Spaanse, Bulgaarse, Roemeense en Italiaanse migranten in Nederland. Zij ervaren veelal dezelfde knelpunten. Zo blijkt het een uitdaging om na te denken over een langetermijnvisie en actief te zoeken naar kansen en mogelijkheden om bij aan te sluiten. Dit heeft vaak te maken met dagelijkse werkzaamheden die alle aandacht opeisen en een gebrek aan bekendheid met de aandachtsgebieden van gemeenten, fondsen én de vrijwilligers die zich daarin kunnen verdiepen.

De tips

Begin november was een terugkommiddag met dezelfde Europese migrantenorganisaties. Op verzoek schoven vier fondsen aan. Op basis van de training, de terugkomdag en de gesprekken met de migrantenorganisaties komen we tot de volgende tips om ondernemender te werken en succesvol fondsen te werven:

1. Weet waar uw organisatie voor staat.
Wat zijn uw ambities? Met welke resultaten bent u over een jaar tevreden? En sluiten uw doelen (nog) aan bij de vraag van uw achterban? Vergeet niet het maatschappelijke vraagstuk waar uw organisatie op inspringt, zo concreet mogelijk te formuleren. Deze eerste stap wordt vaak vergeten maar is onmisbaar voor succesvolle samenwerkingen en het aanvragen van subsidies of fondsen.

2. Werk samen met andere migrantenorganisaties of gemeenten.
Leer denken in win-wincombinaties. Ga op zoek naar een gemeenschappelijke ambitie en gedeelde belangen. Bundel de krachten voor een groter project. Heeft u hiervoor fondsen nodig, dan kunt u samen een aanvraag indienen. Vergeet hierin niet een eventuele samenwerking met de gemeente te noemen, hierdoor heeft een fonds alleen maar meer vertrouwen in uw project.

3. Besef dat het opbouwen van een samenwerking tijd kost.
Het opbouwen van een duurzame samenwerking kost tijd. Het is geen sprintwedstrijd maar een marathon. Het is slim om al in de initiatieffase te kijken hoe deze samenwerking op de lange termijn gefinancierd kan worden. Structureel succes is mogelijk door over de eigen muren te kijken, strategische allianties te sluiten en mensen, organisaties, domeinen en projecten met elkaar te verbinden.

4. Werf vrijwilligers met duidelijke, afgebakende taken.
‘We zoeken een secretaris’ is wat vaag. Bekijk het takenpakket (wat moet er gedaan worden?) en vraag mensen op basis van die taak om te helpen. Of leg vrijwilligers een takenlijst voor en vraag waar ze aan willen meewerken.

5. Gebruik overheidstermen in een subsidieaanvraag.
Eigen kracht, dicht bij de burger, preventief of outreachend. Dergelijke kernbegrippen terug laten komen in uw subsidieaanvraag kan in uw voordeel werken.

 

De fondsen gaven deze tips om succesvol fondsen te werven:

6. Fondsenwerving is meer dan geld alleen.
Velen hebben de neiging om bij fondsenwerving te denken aan ‘het binnenslepen van geld’. Maar fondsenwerving gaat om veel meer dan geld alleen. U kunt ook hulp, kennis, diensten of materialen werven. Er zijn ook meerdere vormen van fondsenwerving te bedenken dan alleen het aanschrijven van fondsen of gemeenten. Denk bijvoorbeeld aan crowdfunding.

7. Dien een subsidie- of fondsaanvraag op tijd in.
Bij het ene fonds duurt het zes weken, bij de ander drie tot vier maanden tot er een antwoord komt. Bij het Oranjefonds hoeft u niet het besluit af te wachten. Daar moet de aanvraag binnen zijn wanneer het project start, het risico is voor u zelf.

8. Kijk goed naar de criteria van een fonds.
Zo weet u of uw project bij het fonds past. Zo voorkomt u onnodig werk.

9. Neem eerst contact op voordat u een aanvraag indient.
Dit geldt zowel voor aanvragen bij gemeenten als bij fondsen.

10. Beschrijf het project concreet.
Verschillende fondsen geven aan dat het vaak moeilijk te zien is wat het verschil is tussen regulier werk en het project dat aan hen wordt voorgelegd. ‘Soms denk ik dat ik de jaarplanning krijg’, zei een vertegenwoordiger van een fonds. Geef dus goed aan wat het project anders maakt dan wat u regulier doet.

11. Leer uw weg kennen in de fondsenwereld.
Er zijn duizenden fondsen in Nederland. Verschillende (kleinere) fondsen geven gratis cursussen over hoe u bijvoorbeeld een begroting maakt of een fondsaanvraag indient.

 

Wilt u ondernemend(er) werken? Bij Movisie volgt u de training Ondernemend werken voor vrijwilligersorganisaties.

 

Stel ook een vraag aan Kennisplatform Inclusief Samenleven
De terugkomdag voor migrantenorganisaties is georganiseerd omdat Kennisplatform Inclusief Samenleven de vraag kreeg hoe migrantenorganisaties ondernemender kunnen werken om hun doelstelling te realiseren zonder of met minder reguliere subsidie. Het kennisplatform heeft namelijk ook de taak om kennisvragen rond diversiteit en integratie te signaleren in de samenleving en die te vertalen naar activiteiten. Deze activiteiten, zoals in dit geval de terugkomdag, moeten leiden tot de beantwoording van deze vragen. Heeft u zelf een vraag over integratie en diversiteit? Breng uw vraag in.

Meer informatie?Neem contact op met:

Bora Avrić

icon_chevron Stuur een e-mail
icon_chevron 030-7892141
Afbeelding