Vijf veelgestelde vragen over objectief werven en selecteren
Hoe vind je de juiste persoon voor een vacature? Uit onderzoek blijkt dat de mensen die werven en selecteren vaak afgeleid worden door zaken die niets te maken hebben met competenties of kwaliteiten. Zoals hoe iemand eruit ziet, wat voor kleding iemand draagt, leeftijd of een accent. Dit kan je voorkomen door op objectieve wijze te werven en selecteren. Hoe pak je dat aan? KIS beantwoord vijf veelgestelde vragen.
1. Krijg ik via ‘objectief werven en selecteren’ wel een leuke collega?
Of je met iemand ‘klikt’ is moeilijk in te schatten in een sollicitatieprocedure. Pas als je gaat samenwerken merk je wat aan elkaar hebt. Onderzoek laat zien dat door samen te werken en elkaar beter te leren kennen, er een positiever gevoel naar elkaar kan ontstaan. Ook al voel je niet direct een ‘klik’ in het sollicitatieproces, dan kan dat later alsnog ontstaan. En andersom: als je direct een ‘klik’ ervaart, dan betekent dit niet dat je daarna ook goed kan samenwerken.
Wat is objectief werven en selecteren?
2. Hoe combineer je objectief werven en selecteren met voorkeursbeleid?
Het doel van voorkeursbeleid is om de achterstand van bepaalde groepen te verminderen of op te heffen. In Nederland gelden strikte regels over wanneer je voorkeursbeleid mag toepassen.
Zie deze uitleg van het College van de rechten van de mens
Lees dit onderzoek van Movisie over de inzet van quota
Tips:
- In het sollicitatieproces scoor je alle kandidaten op competenties, zoals gebruikelijk is bij objectief werven en selecteren. Op deze manier blijven de kandidaten met de hoogste scores, en dus de gewenste competenties, over. Het kan voorkomen dat je een te grote groep kandidaten overhoudt. Dan is de volgende stap om te kijken naar diversiteit: wie van de kandidaten zorgen voor meer divers personeelsbestand?
- Voer sollicitatiegesprekken op een gestructureerde manier en kies de kandidaat met de competenties die het beste passen. Eindige meerdere kandidaten bovenaan? Ook dan kan je weer voorkeursbeleid toepassen.
3. Mag ik wel kijken naar of iemand in het team past?
Soms wordt er als eis gesteld dat kandidaten ‘in het team’ passen. Dan ga je echter af op een subjectief gevoel dat niet altijd betrouwbaar is. Zo loop je het risico om mensen aan te nemen die lijken op de mensen die al in het team werken.
Een voorbeeld:
Marieke, Jeroen en Maarten werken samen in een team . Ze zijn allemaal dertigers en ze hebben geen migratieachtergrond. De kans is dan groot dat kandidaat Hanneke, ook 30 jaar en zonder migratieachtergrond, voor hun gevoel beter in het team past in vergelijking met kandidaat Indra, 60 jaar met een Surinaamse achtergrond. Afgaan op je gevoel ‘wie er in het team past’ houdt ongelijkheid in stand. Het kan echter voorkomen dat er bepaalde gedragingen in het team zijn, die belangrijk zijn om goed in het team te functioneren en je werk te doen.
Bijvoorbeeld:
- deelt kennis, informatie en ideeën met anderen
- helpt collega’s waar dat door de collega gevraagd wordt
- stelt collega’s regelmatig op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in het werk
Dit type concrete competenties/ beschrijving van concreet gedrag kunnen objectief getoetst worden in een sollicitatieproces. Je hoeft hierbij dus niet af te gaan op ‘gevoel’ of ‘intuïtie’ of iemand in het team past; je kunt juist proberen om objectief na te gaan of een kandidaat voldoet aan deze eisen.
Lees hier meer over het aanpakken van discriminatie in werving en selectie
Bekijk hier de video over objectief werven en selecteren
4. Zijn er al bedrijven die objectief werven en selecteren toepassen?
Jazeker: uit onderzoek van KIS blijkt dat veel bedrijven al elementen toepassen van objectief werven en selecteren. Maar er zijn ook al bedrijven die objectief werven en selecteren al volledig toepassen. Op Talent is belangrijker vindt je daar voorbeelden van.
5. Waar kan ik terecht als ik zelf als organisatie aan de slag wil met objectief werven en selecteren?
Op talentisbelangrijker.nl staan drie handleidingen voor organisaties om objectief werven en selecteren in te voeren in de eigen organisatie. Ook vind je er voorbeelden en tips. Daarnaast is er een e-learning voor bedrijven, in het bijzonder voor mkb's.