Vooroordelen, stereotypen en discriminatie verminderen onder jongeren op middelbare scholen, hoe doe je dat? KIS zet in een publicatie en in een animatiefilmpje tips op een rij voor methoden, aanpakken of interventies in het onderwijs.

De tips – zeven in totaal – komen voort uit KIS-onderzoek. Daarbij is in klassen geobserveerd hoe antidiscriminatie-methodes worden toegepast. Ook zijn er interviews afgenomen met docenten. Op basis daarvan geven de KIS-onderzoekers zeven gouden tips voor lessen over discriminatie op de middelbare school. Die is allereerst vervat in een longread (onderaan deze tekst te downloaden). De longread is bedoeld voor ontwikkelaars van antidiscriminatie-interventies of methodes die aangeboden worden aan scholen. Ook staan er tips in voor docenten die zelf aandacht willen besteden aan dit thema.

Kijk je liever een filmpje? KIS heeft ook een animatiefilmpje gemaakt waarin we de belangrijkste tips overzichtelijk in beeld brengen.

 

Meer tips?

Meer informatie en tips vind je in onze publicatie.

Bekijk de publicatie

4 bijdragen van onze lezers

Deel ook jouw kennis, ervaring of mening
Heel mooi initiatief, maar nogmaals, zolang scholen (het GO! onder andere) zelf de wet niet respecteren met betrekking tot het dragen van religieuze symbolen (lees hoofddoek), heeft dit initiatief niet veel zin. In één van uw tips heeft u het over het belang van voorbeelden. Dit is inderdaad zeer belangrijk, maar het lerarenkorps is vandaag allesbehalve gekleurd. Mijn dochter draagt een hoofddoek en moet die altijd afzetten aan de schoolpoort, zeer vernederend. Op buitenschoolse uitstappen mag ze die ook niet ophouden. Ze zou naar de rechtbank kunnen stappen om een eerdere uitspraak van de RVS af te dwingen, maar dit kost geld. Schandalig gewoon dat het GO! de wet niet gewoon respecteert en dat zij geen werk maken van "actief pluralisme". Dit zou de hele maatschappij ten goede komen. Zeer interessant boek over racisme van Naima Charkaoui, een aanrader !
Beste Chantal, Wat ontzettend vervelend dat uw dochter dit mee maakt! Ik raad aan om melding te maken bij een antidiscriminatiebureau bij u in de buurt. Mogelijk kunnen zij u verder helpen. Zie discriminatie.nl En dank voor de leestip! Ik heb het boek net besteld! En ga het zeker lezen.
Hallo, leuke poging deze video maar het zit vol met allerlei achterlijke stereotypen en daarmee dus de stereotypen bevestigt in plaats van te ontkrachten: 00:17-00:20 "jongeren met een migratie achtergrond" hebben of een pet of kroeshaar 00:17-30 allochtone jongen met een pet op in de les die last heeft van racisme door de politie en dan maar moet gaan voetballen 00:25 "Als hun ervaringen delen..." Ewa, dit is echt een mooi voorbeeld van de goeiste Nederlands van allochtonen, swa. Het moet zijn "Als zij hun ervaringen delen..." 1:04 jongen met de pet is dus moslim
Dank voor je bericht en excuus voor de late van onze kant. Goed dat je kritisch commentaar geeft op het door ons gemaakte filmpje. We begrijpen dat je het filmpje stereotiep vind. Echter, we hebben het filmpje zorgvuldig en vanuit een intersectionele blik samengesteld. Juist als vrouw van kleur (met afro) zet ik mij, ook in mijn werk, in voor een goede representatie van kleur en diversiteit én geven we met name BIPOC een podium en stem. Door kleur (en uiterlijke kenmerken) in dit geval te negeren zouden we ons schulden maken aan kleurenblindheid. Een fenomeen dat juist risico vormt bij het herhalen van stereotypen. En ook voor vrouwen met een hoofddoek gelden dat zij vaak niet gepresenteerd worden in de media. Bij ons kiezen we daar bewust juist wel voor. Want: diversiteit mag er zijn! En dat mogen we ook laten zien. We hopen dat je hier in kan vinden. Zo niet neem gerust contact met ons op via mail.

Jouw bijdrage

12 + 0 =
Geef het antwoord op deze rekenoefening. Voorbeeld voor 1+3: voer 4 in.