Roma en schoolverzuim

Welke problemen ervaren gemeenten ten aanzien van schoolverzuim onder Roma-jongeren, en met name meisjes? Hoe bevordert het gemeentebeleid de schoolgang van Roma-jongeren in het voortgezet onderwijs? Deze studie geeft antwoord.

Externe publicatie
Sinti en Roma

In bijna alle gemeenten gaan Roma-leerlingen naar de basisschool zonder ernstig schoolverzuim, maar het schoolverzuim in het voortgezet onderwijs laat een heel ander beeld zien. In alle gemeenten wordt voortijdig schoolverlaten gesignaleerd en weinig Roma-jongeren beëindigen hun schoolloopbaan met een startkwalificatie.

De onderzoekers noemen een aantal voorbeelden voor bewezen succesvol beleid om het schoolverzuim tegen te gaan: 

  • Investeren in het voorkomen van taal- en ontwikkelachterstand door peuters te laten deelnemen aan de voorschool 
  • Contactleggen en vertrouwen opbouwen met Roma-ouders zijn langdurige trajecten maar lonen wel  
  • Samenwerken met individuele Roma of Roma-zelforganisatie is effectiever dan uitvoering van regelgeving zonder samenspraak

Het onderzoek, op basis van gesprekken met professionals die met Roma werken en met Roma-families zelf, beschrijft de voortgang maar ook de cultuurgebonden barrières die brede deelname van Roma-meisjes in het voortgezet onderwijs in de weg staan.

Publicatie details

Titel
Roma en schoolverzuim
Auteur
C. van der Veen, M.C. de Jonge, S. van Oorspronk, K. Curie
Uitgever
Trimbos Instituut
Jaar van uitgave
2012
Aantal pagina's
98
icon_alert KIS ontsluit als platform op deze site ook relevante kennis van andere (kennis)organisaties.