Roma en schoolverzuim
Welke problemen ervaren gemeenten ten aanzien van schoolverzuim onder Roma-jongeren, en met name meisjes? Hoe bevordert het gemeentebeleid de schoolgang van Roma-jongeren in het voortgezet onderwijs? Deze studie geeft antwoord.
In bijna alle gemeenten gaan Roma-leerlingen naar de basisschool zonder ernstig schoolverzuim, maar het schoolverzuim in het voortgezet onderwijs laat een heel ander beeld zien. In alle gemeenten wordt voortijdig schoolverlaten gesignaleerd en weinig Roma-jongeren beëindigen hun schoolloopbaan met een startkwalificatie.
De onderzoekers noemen een aantal voorbeelden voor bewezen succesvol beleid om het schoolverzuim tegen te gaan:
- Investeren in het voorkomen van taal- en ontwikkelachterstand door peuters te laten deelnemen aan de voorschool
- Contactleggen en vertrouwen opbouwen met Roma-ouders zijn langdurige trajecten maar lonen wel
- Samenwerken met individuele Roma of Roma-zelforganisatie is effectiever dan uitvoering van regelgeving zonder samenspraak
Het onderzoek, op basis van gesprekken met professionals die met Roma werken en met Roma-families zelf, beschrijft de voortgang maar ook de cultuurgebonden barrières die brede deelname van Roma-meisjes in het voortgezet onderwijs in de weg staan.
Publicatie details
- Titel
- Roma en schoolverzuim
- Auteur
- C. van der Veen, M.C. de Jonge, S. van Oorspronk, K. Curie
- Uitgever
- Trimbos Instituut
- Jaar van uitgave
- 2012
- Aantal pagina's
- 98