1873 - Nederland Wordt Beter

Wij bieden een educatief pakket aan om anti-zwartracisme in de samenleving tegen te gaan. Het lespakket 1873: Slavernij & Racisme is een lespakket voor de bewustwording en begrip van het slavernijverleden en de doorwerking hiervan in het heden. Het pakket is ontwikkeld voor scholieren van primair onderwijs (bovenbouw) en voortgezet onderwijs (onderbouw).

Deze tekst is opgesteld door de interventie-eigenaar en aan de hand van de verandertheorie door KIS getoetst. Neem voor meer informatie contact op met de contactpersoon.

Dit lespakket maakt onderdeel uit van een driedelig lespakket. De pakketten zijn nauw met elkaar verbonden en worden idealiter samen gebruikt. Ze los gebruiken is ook een optie. De andere lespakketten zijn: 

  • Empathie: gericht op meer empathie voor elkaar en elkaar (opnieuw) leren kennen 
  • Sint & Piet: een onderwijstool waarin wordt ingegaan op de Sinterklaastraditie en de bezwaren die tegen de figuur zwarte Piet bestaan. 

Doelgroepen van de interventie

De drie lespakketten zijn ontwikkeld en geschikt voor scholieren van primair onderwijs (bovenbouw) en voortgezet onderwijs (onderbouw). Ook zijn de lespakketten geschikt voor  dezelfde doelgroep/leeftijdscategorie buiten het onderwijs (zoals jongerencentra of andere omgevingen waar jongeren samen komen).

Doel van de interventie

De drie pakketten hebben samen als doel: bewustwording van de doorwerking van het Nederlandse slavernijverleden, het herkennen en tegengaan van anti-zwart racisme in de samenleving en het voorkomen hiervan in de toekomst gericht op leerlingen van primair onderwijs (bovenbouw) en voortgezet onderwijs (onderbouw). Het hoofddoel van het pakket Sint en Piet is: structurele en duurzame bewustwording en begrip van scholieren met betrekking tot  het slavernijverleden en de doorwerking hiervan in het heden. 

Subdoel(en)

Subdoelen van het pakket 1873 zijn: 

  • Begrip van de verhoudingen voorafgaand aan de slavernij, tijdens en daarna;
  • Kennis en bewustwording over de gebeurtenissen tijdens de slavernij;
  • Bewustwording over de doorwerking van de slavernij (racisme, discriminatie en kansenongelijkheid);
  • Opkomen tegen racisme en andere vormen van onrecht.

Werkzame mechanismen

  • Kennis en bewustwording over het slavernijverleden van Nederland.
  • Kennis en bewustwording over de koloniën in van Nederland in Afrika, Zuid-Amerika en Azië.
  • Kennis over racisme en kansenongelijkheid in het heden in Nederland.
  • Sociale norm versterken dat racisme schadelijk is en niet mag.
  • Scheidslijnen verminderen; samen je inzetten tegen racisme.

Verandertheorie

Bekijk het schema 

Evaluatie

Door middel van (Google) Feedback formulieren en de feedback van (gastles)docenten.