De LEF Kist - Schiedams Lef

De lessen uit de LEF-kist dragen bij aan het voorkomen en verminderen van discriminatie van LHBT-personen en seksisme. De LEF-kist bevat 7 lees- en prentenboeken en 7 lesmodules met lessen voor groep 1-8 die gaan over (seksuele) diversiteit, plus aanvullende materialen. Elke lesmodule bevat 5 groepslessen, die zelfstandig door de leerkracht gegeven kunnen worden. Elke les duurt 45-60 minuten. De vijfde les is LEF-dag, een dag waarop elke leerling als zichzelf naar school kan komen, er mogen die dag alleen complimenten gegeven worden. De lessen zijn laagdrempelig en voldoen aan kerndoel 38 en bieden een doorgaande lijn van groep 1-8. Kerndoel 38 schrijft voor dat leerlingen leren om respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit. 
 

Deze tekst is opgesteld door de interventie-eigenaar en aan de hand van de verandertheorie door KIS getoetst. Neem voor meer informatie contact op met de contactpersoon.

  • Schiedams Lef
  • https://schiedamslef.nl/  
  • schiedamslef@gmail.com  

Doelgroepen van de interventie

Scholieren van groep 1-8 in het basisonderwijs. 

Doel van de interventie

Discriminatie en seksisme t.a.v. LHBT-personen voorkomen en/of verminderen. 

Subdoel(en)

  • Leerlingen leren om diversiteit te normaliseren (a). 
  • Leerlingen krijgen inzicht in verschillende relatievormen en gezinsdiversiteit (b). 
  • Leerlingen verminderen vooroordelen t.a.v. LHBTI-personen (c)
  • Leerlingen verminderen stereotypen t.a.v. LHBTI-personen (d)
  • Het creëren van een Wij-gevoel waardoor leerlingen voor elkaar gaan opkomen (e)

Werkzame mechanismen

  • Inlevingsvermogen en empathie vergroten d.m.v. ervaringsverhalen in boeken. 
  • Scheidslijnen verminderen, het creëren van een WIJ-gevoel. Mensen worden aangesproken op hun gemeenschappelijke en gedeelde identiteit. 
  • Sociale norm positief veranderen door verhalen te vertellen over vriendschappen van mensen die van elkaar verschillen. 
  • Leerlingen leren flexibeler te denken door gebruik te maken van boeken die niet stereotype zijn. 

Verandertheorie

Door gebruik te maken van boeken die niet stereotype zijn, lezen kinderen verhalen van mensen die verschillend zijn in gender en sekse. Hierdoor krijgen zij een minder stereotype beeld van mensen die in hun ogen ‘anders’ zijn en dit draagt bij aan het verminderen van discriminatie.

Door de diverse opdrachten in de LEF-kist wordt het inlevingsvermogen vergroot. Dat leidt tot meer inlevingsvermogen en empathie ten aanzien van kinderen die anders zijn en dat leidt onder meer tot minder vooroordelen en stereotypen en meer kennis en inzicht in diversiteit. 

Door diverse opdrachten leren kinderen meer over overeenkomsten en verschillen. Dit draagt bij aan het verminderen van scheidslijnen en dat zorg voor een WIJ-gevoel tussen kinderen die verschillen van elkaar. En een wij-gevoel draagt bij aan minder discriminatie. 

Leerlingen leren door rollenspellen dat ze voor elkaar op kunnen komen waardoor er onder meer een duidelijke sociale norm wordt neergezet tegen discriminatie en voor opkomen voor elkaar. Die sociale norm wordt ook bereikt doordat kinderen lezen over de vriendschappen tussen kinderen die 'anders' zijn van elkaar. Ook maken de kinderen kennis met (gezins)diversiteit waardoor dit meer de sociale norm wordt. Kortom: door vaak te praten en lezen over seksuele diversiteit krijgen kinderen niet alleen meer kennis en inzicht in diversiteit maar wordt dit ook steeds ‘normaler’ gevonden door kinderen. Dit normaliseren draagt weer bij aan minder discriminatie. Tevens zorgen positievere sociale normen voor minder vooroordelen en stereotypen. 

Bekijk het schema 

Evaluatie

In de ontwikkelfase van de LEF-kisten hebben wij nauw samengewerkt met diverse basisscholen die ons van feedback hebben voorzien. Hierop hebben wij aanpassingen gedaan, waarna we tot de definitieve versie van de LEF-kist zijn gekomen.