Inclusief Leiderschapstraject - Corecrafters

Het Inclusief Leiderschapstraject is ontworpen om midden-managers en hoger van organisaties te ondersteunen in het creëren van een veilige en inclusieve werkomgeving, waarin al hun medewerkers zich gezien en gehoord voelen en ieders kwaliteiten optimaal worden benut.

Deze tekst is opgesteld door de interventie-eigenaar en aan de hand van de verandertheorie door KIS getoetst. Neem voor meer informatie contact op met de contactpersoon.

Deze interventie bestaat uit 3 trainingen van 3 uur en 1 uur individuele coaching per leidinggevenden. Per Inclusief Leiderschapstraject kunnen er 6 – 12 leidinggevenden meedoen.

Doelgroepen van de interventie

Leidinggevenden in organisaties. De profijtgroep bestaat uit medewerkers in teams van leidinggevenden. Zij zullen door inclusief leiderschap van hun leidinggevenden minder uitsluiting ervaren, zich een gewaardeerd deel van de groep voelen en helemaal zichzelf kunnen zijn op werk.

Doel van de interventie

Binnen veel organisaties worden medewerkers bewust of onbewust uitgesloten door collega’s en/of door hun eigen leidinggevenden. Ze kunnen niet volledig zichzelf zijn en voelen zich geen deel van de groep. Hierdoor kunnen ze hun kwaliteiten niet optimaal inzetten, wat de ongelijke kansen nog verder versterkt. Dit kan o.a. leiden tot het mislopen van promotiemogelijkheden, verlaagde werktevredenheid, grotere kans op burn-out en het vroegtijdig verlaten van de organisatie. Leidinggevenden hebben een cruciale rol in het creëren van een veilige en inclusieve organisatie, waarin al hun medewerkers zich thuis voelen. Het doel van deze interventie is dus ook:

Leidinggevenden grijpen in bij uitsluiting vanuit henzelf en tussen medewerkers uit hun teams en werken actief aan het vergroten van inclusie.
Hierbij bestaat inclusie uit:

  1. Het gevoel hebben dat je erbij hoort
  2. Het gevoel hebben dat je jouw unieke zelf kan zijn

Subdoel(en)

  • Leidinggevenden weten hoe hun eigen achtergrond en onbewuste vooroordelen een invloed kunnen hebben op hun medewerkers.
  • Leidinggevenden kunnen signalen van uitsluiting en niet jezelf kunnen zijn bij medewerkers herkennen.
  • Leidinggevenden zijn gemotiveerd om in te grijpen uitsluiting en bij een gebrek aan inclusie  in hun organisatie.
  • Leidinggevenden kunnen in een veilige setting met medewerkers in gesprek over uitsluiting en inclusie.
  • Leidinggevenden kunnen ingrijpen in een situatie waarin een medewerker wordt uitgesloten door henzelf of collega’s.

Werkzame mechanismen

  • De leidinggevenden weten wat uitsluiting en inclusie is.
  • De leidinggevenden worden zich bewust van eigen vooroordelen en hoe dit kan leiden tot uitsluiting of een gebrek aan inclusie.
  • De sociale norm wordt neergezet dat leidinggevenden actief uitsluiting tegengaan en inclusie vergroten in de organisatie.
  • De leidinggevenden leven zich in in medewerkers die uitsluiting ervaren of op werk niet zichzelf kunnen zijn en krijgen empathie voor deze medewerkers.
  • Leidinggevenden hebben meer vertrouwen in hoe ze kunnen ingrijpen bij  uitsluiting en hoe ze inclusie kunnen bevorderen.

Verandertheorie

Bekijk het schema

Evaluatie

De evaluatie wordt aangepast op de situatie en handvatten die een organisatie heeft. Over het algemeen bestaat het uit twee onderdelen:

Feedbackformulier

  • Alle deelnemende leidinggevenden vullen achteraf een feedback formulier in om zo te meten hoe ze de interventie hebben ervaren, wat de sterke onderdelen waren, hoe dit verder verbeterd kan worden, wat hun voornaamste les uit de training is en wat ze nu echt anders aanpakken.

Evaluatiegesprek interne sponsor, D&I adviseur en/of HR adviseur of HR business partner

  • Hierin wordt het inclusief leiderschapstraject geëvalueerd, besproken welke impact zij waarnemen na het traject bij de deelnemende leidinggevenden, wat sterke onderdelen waren en hoe het traject nog verder kan worden verbeterd.

Optioneel: Meting ervaren inclusie

  • Veel organisatie meten ervaren inclusie onder medewerkers in bijvoorbeeld hun jaarlijkse medewerkers-tevredenheidsonderzoek. Indien dit onderzoek het toelaat om in te zoomen op specifieke afdelingen waar leiders deze training hebben gevolgd, wordt er gekeken of er een meetbare toename in ervaren inclusie te zien is.

Onderzoek

Er zijn nog geen onderzoeken gedaan naar deze aanpak.