Inclusief Samenwerken - Corecrafters

Het Teamcoachtraject Inclusief Samenwerken is ontworpen om binnen een team een veilige en inclusieve werkomgeving te creëren, waarin iedereen zich gezien en gehoord voelt en ieders kwaliteiten optimaal worden benut.

Deze tekst is opgesteld door de interventie-eigenaar en aan de hand van de verandertheorie door KIS getoetst. Neem voor meer informatie contact op met de contactpersoon.

Deze interventie bestaat uit:

Inclusie Assessment

Om inzicht te krijgen in de specifieke situatie wordt er een inclusie vragenlijst afgenomen in het hele team, gecombineerd met observaties en interviews. Dit is een essentieel startpunt van een effectieve aanpak.

Intake

Aan de hand van de uitkomsten van het assessment volgt een uitgebreide intake met de leidinggevende en HR adviseur of HR Business Partner.

Vijf persoonlijke coaching sessies met de leidinggevende

Hierin wordt specifieke aandacht besteed aan de unieke situatie, behoefte, belemmeringen en kansen van de leidinggevende in het creëren van een inclusieve werkomgeving. Elke sessie duurt 1 uur.

Teamsessie 1

Jouw Diversiteit: Diversiteit gaat over elk individu. Wat zijn ieders deelidentiteiten? Hoe wil jij gezien worden en hoe word jij gezien? In deze training leren de teamleden en leidinggevende elkaar beter kennen en groeit het onderlinge vertrouwen.

Teamsessie 2

Samen Inclusief: Voel jij je thuis in dit team? Kan jij helemaal jezelf zijn? Tijdens interactieve oefeningen verkennen de teamleden en leidinggevende de onderlinge gewenste en ongewenste dynamieken.

Teamsessie 3

Aan de slag met inclusie: De ongeschreven regels liggen boven tafel, tijd voor actie. Hoe gaan we met elkaar om? Hoe spreken we elkaar hierop aan en hoe verankeren we deze afspraken in de huidige processen en structuren?

Tussentijdse support

Wanneer er een vraagstuk of behoefte tussen de contactmomenten naar boven komt.

Follow-up teamsessie

Tijdens de follow-up wordt er met het team gereflecteerd op de gemaakte afspraken en veranderingen. Wat gaat er goed? Wat kan er beter en hoe wordt dit verankerd?

Doelgroepen van de interventie

Teams en leidinggevende in organisaties. Deze interventie is in elk type organisatie en team toe te passen. Het hele team heeft profijt van deze training, gezien het onderlinge verbondenheid en kwaliteit van samenwerking verbeterd. Echter hebben teamleden die tot op heden uitsluiting ervaren en zich niet gewaardeerd en gezien voelen op werk de grootste profijt van deze training.

Doel van de interventie

Binnen veel organisaties worden medewerkers bewust of onbewust uitgesloten door collega’s en/of door hun eigen leidinggevenden. Ze kunnen niet volledig zichzelf zijn en voelen zich geen deel van de groep. Hierdoor kunnen ze hun kwaliteiten niet optimaal inzetten, wat de ongelijke kansen nog verder versterkt. Dit kan o.a. leiden tot het mislopen van promotiemogelijkheden, verlaagde werktevredenheid, grotere kans op burn-out en het vroegtijdig verlaten van de organisatie. Geen team is hetzelfde. Elk team heeft een andere teamcultuur en deze interventie is ontworpen om binnen één team een inclusieve werkomgeving te creëren.

Het doel van de interventie is:
Teamleden en leidinggevende grijpen in bij uitsluiting vanuit henzelf en tussen collega’s uit hun team en werken actief aan het vergroten van inclusie. Hierbij bestaat inclusie uit:

  1. Het gevoel hebben dat je erbij hoort
  2. Het gevoel hebben dat je jouw unieke zelf kan zijn

Subdoel(en)

  • Teamleden weten hoe hun eigen achtergrond en onbewuste vooroordelen een invloed kunnen hebben op hun collega’s.
  • Teamleden kunnen signalen van uitsluiting en niet jezelf kunnen zijn bij zichzelf en collega’s herkennen.
  • Teamleden zijn gemotiveerd om in te grijpen uitsluiting en bij een gebrek aan inclusie  in hun organisatie.
  • Teamleden rekenen al hun collega’s tot de ingroup en zetten onderlinge verschillen positief en effectief in.
  • Teamleden kunnen ingrijpen in een situatie waarin een collega wordt uitgesloten door henzelf of andere collega’s.

Werkzame mechanismen

  • Kennis en Bewustwording: De teamleden weten wat uitsluiting en inclusie is.
  • Bewustwording: De teamleden worden zich bewust van eigen vooroordelen en hoe dit kan
  • leiden tot uitsluiting of een gebrek aan inclusie.
  • Sociale norm: De sociale norm wordt neergezet dat teamleden actief uitsluiting tegengaan en inclusie vergroten in de organisatie.
  • Empathie: De teamleden leven zich in in collega’s die uitsluiting ervaren of op werk niet zichzelf kunnen zijn en krijgen empathie voor deze collega’s.
  • Scheidslijnen veranderen: Door intensief samen te werken aan het bouwen van een wij-gevoel en gezamenlijke identiteit zullen vooroordelen verminderen.

Verandertheorie

Bekijk het schema 

Evaluatie

De evaluatie wordt aangepast op de situatie en handvatten die een organisatie heeft. Over het algemeen bestaat het uit twee onderdelen:

Feedbackformulier:

  • Alle deelnemende teamleden en leidinggevende vullen achteraf een feedback formulier in om zo te meten hoe ze de interventie hebben ervaren, wat de sterke onderdelen waren, hoe dit verder verbeterd kan worden, wat hun voornaamste les uit de training is en wat ze nu echt anders aanpakken.

Evaluatiegesprek interne sponsor, D&I adviseur en/of HR-adviseur of HR business partner:

  • Hierin wordt het inclusief samenwerken Teamcoachtraject geëvalueerd, besproken welke impact zij waarnemen na het traject bij de teamleden, wat sterke onderdelen waren en hoe het traject nog verder kan worden verbeterd.

Meting ervaren inclusie

  • Na de follow-up wordt er nogmaals ervaren inclusie in het team gemeten om zo de kwantitatieve effecten van de interventie in kaart te brengen.  

Onderzoeken

Er zijn nog geen onderzoeken gedaan naar de aanpak.