Mystery Guest- Discriminatiemeldpunt Groningen

Mystery Guest. Tijdsduur: +- 1,5 uur

De doelgroep voor deze workshop is breed, maar met name jongeren. De workshop is met uitstek geschikt voor mbo-studenten, middelbare scholieren en basisschoolleerlingen. Deze workshop werkt het best in een kringopstelling en kan in een regulier klaslokaal plaatsvinden. Deze interventie bestaat uit twee fasen.

Deze tekst is opgesteld door de interventie-eigenaar en aan de hand van de verandertheorie door KIS getoetst. Neem voor meer informatie contact op met de contactpersoon.

Fase 1: introductie (30 min)

De workshopleider introduceert het onderwerp en bespreekt wat er gedaan gaat worden. Ook wordt er aandacht besteed aan de begrippen discriminatie, vooroordelen en stereotypen. Voorkennis wordt geactiveerd op deze manier. Vervolgens worden er vragen bedacht voor de Mystery Guest, die nog buiten het lokaal zit. Zoveel mogelijk, over discriminatie maar ook over alledaagse zaken. 

Fase 2: gesprek en ontmoeting (60 min)

De Mystery Guest wordt de klas ingehaald. Duidelijk is dat deze persoon een discriminatie ervaring heeft, maar welke en waarom? De leerlingen stellen vragen om hier achter te komen en komen ook nog vele andere dingen van de persoon te weten. Het gesprek wordt begeleid door de workshopleider (medewerker DMG), zodat alles in goede banen geleid wordt. DMG heeft verschillende vrijwilligers met verschillende verhalen, die verschillende discriminatiegronden belichten. Onder andere afkomst, seksuele oriëntatie en genderidentiteit. De discriminatie ervaring wordt in de volle breedte besproken, het is een ervaring van een persoon maar dit gebeurt veel vaker in de maatschappij. Ook gebeurt het op verschillende momenten. 

De aanvrager van de workshop kan een beroep doen op een specifieke Mystery Guest (op basis van discriminatiegrond), als er een bepaald onderwerp behandelt dient te worden. 

Doelgroepen van de interventie

Deze workshop is geschikt voor meerdere doelgroepen, maar voornamelijk voor jongeren. Met uitstek geschikt voor: MBO studenten, middelbare scholieren en basisschool leerlingen.

Opmerking hierbij: deze interventie werkt op alle niveaus, voor alle leeftijden en op alle soorten scholen. Belangrijk hierbij is dat de interventieleider zijn/haar taalgebruik en vraagstellingen aanpast aan de doelgroep.

Doel van de interventie

Aan het eind van de workshop van 1,5 uur zullen de discriminerende uitingen, gedragingen en vooroordelen ten aanzien van een specifieke groep mensen verminderen, bij de deelnemers (studenten of scholieren). 
Om welke groep mensen het gaat is afhankelijk van de groep waartoe de Mystery Guest behoort, denk bijvoorbeeld aan: homoseksuelen, mensen van kleur of transgender personen.

Subdoel(en)

  • De deelnemers leven zich in in het verhaal van de Mystery Guest en voelen empathie m.b.t. de discriminatie ervaring
  • Het verminderen van de vooroordelen die de deelnemers hebben t.a.v. de groep waartoe de Mystery Guest behoort. Hierbij worden de bestaande vooroordelen niet benoemd of besproken, enkel door de positieve ervaring van iemand uit deze groep zullen de vooroordelen verminderen.
  • De deelnemers weten wat discriminatie is en waar je het kan melden (Discriminatie Meldpunt Groningen).
  • De sociale norm onder de deelnemers versterken: discriminatie is niet oké 

Werkzame mechanismen

1.    Inleving en empathie

Een positieve ontmoeting / contact tussen mensen die vooroordelen hebben na elkaar of enkel van de ene groep naar de andere. 

In deze workshop gaan de leerlingen dus actief luisteren naar een spreker die uitgebreid vertelt over een discriminatie-ervaring. De leerlingen gaan zich inleven in deze persoon en ontwikkelen zodoende empathische gevoelens waardoor de verwachting is op basis van de wetenschappelijke literatuur dat vooroordelen ten aanzien van de groep mensen waar de spreker toe gerekend wordt, vermindert worden.

2.    Sociale norm

Rolmodellen die het goede voorbeeld geven: personen met gezag of status die zelf tot de meerderheid behoren, die pleiten voor betere acceptatie van (en / of respectvolle omgang met) mensen waarover vooroordelen bestaan. Dit is de taak van de interventieleider, die (bijna) altijd tot een meerderheidsgroep behoort. 

Bron: Checklist voor antidiscriminatie interventies (KIS 2022)

Verandertheorie

Discriminatie en vooroordelen doen laten verminderen door inleving en empathie.

  • De deelnemers luisteren naar een discriminatie ervaring
  • Deelnemers gaan zich inleven en ervaren onrecht en empathie
  • De discriminerende uitingen, gedragingen en vooroordelen ten aanzien van een specifieke groep mensen verminderen, bij de deelnemers.

De sociale norm versterken: discriminatie is niet oké.

  • De deelnemers zien/horen een rolmodel (workshop leider) pleiten voor betere acceptatie van de profijtgroep.
  • De deelnemers nemen dit standpunt over
  • De deelnemers vinden discriminatie niet oké.

Evaluatie

Voor de evaluatie van deze interventie wordt gebruik gemaakt van een zogeheten Inhoudsevaluatie. Dit betekent dat de inhoud wordt geëvalueerd aan de hand van een aantal vragen, aan zowel de deelnemers als de workshop leider. De methode die hierbij gebruikt wordt is een enquête. Er wordt gepoogd om dit aan het eind van iedere interventie te doen.
Aan de deelnemers van de interventie worden de volgende vragen gesteld. 

  1. Wat heeft de interventie jou geleerd?
  2. Wat vind je van discriminatie?
  3. Is er een verschil met hoe je nu tegen discriminatie aankijkt ten opzichte van voor de interventie?
  4. Wat kan er volgens jou nog verbeterd worden aan deze interventie?

Aan de workshopleider van de interventie worden de volgende vragen gesteld. 

  1. Is volgens jou het doel van de interventie bereikt? Waarom wel of waarom niet?
  2. Hebben de deelnemers zich voldoende kunnen inleven in het verhaal van de Mystery Guest volgens jou?
  3. Is onder de deelnemers de sociale norm dat discriminatie niet oké is versterkt? Waar blijkt dit uit?
  4. Wat kan er verbeterd worden aan deze interventie?
  5. Was er sprake van enige beperking ten aanzien van het bereiken van de doelen?