Wij zijn een inclusieve school - Diversae

Leerlingen/studenten met een migratie achtergrond voelen zich uitgesloten op school en ervaren vooroordelen en stigma die hen belemmeren om op school goed te kunnen functioneren. Onbewuste en onbedoelde discriminatie leidt vaak tot uitsluiting met alle gevolgen van dien. Daarnaast is er onbegrip en spanning omtrent het omgaan met culturele verschillen. Leerlingen met migratieachtergrond voelen zich niet altijd thuis op school (zoals ook naar voren komt uit onderzoek van het SCP). 

Het ontwikkeltraject 'Wij zijn een inclusieve school' heeft als doel om ervoor te zorgen dat leerlingen/studenten met een migratie achtergrond (op het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs) het gevoel krijgen en merken dat ze erbij horen op school, erkend worden in wie ze zijn en in hun behoeften gezien en gehoord worden. Zo ontstaat een inclusieve school. 

Deze tekst is opgesteld door de interventie-eigenaar en aan de hand van de verandertheorie door KIS getoetst. Neem voor meer informatie contact op met de contactpersoon.

Dit ontwikkeltraject bestaat uit 5 fasen

1. Interculturele Readiness Check© (assessment met coaching) 

Als startpunt van het traject beginnen we met de assessment Intercultural Readiness Check© (IRC). Je krijgt met de IRC assessment meer inzicht in je competenties. Enerzijds krijg je met de IRC assessment een bevestiging van je sterke competenties (wat doe je goed) en anderzijds krijgt je inzicht in wat je verder kunt ontwikkelen. Ook krijg je ideeën aangereikt over hoe je de competenties verder kunt ontwikkelen. Dit leidt tot een persoonlijk ontwikkelplan dat je kan helpen om je leerdoelen te realiseren. De assessment legt de basis voor een efficiënt en effectief ontwikkeltraject. De bedoeling is dat je na de coaching 1 a 2 leerdoelen formuleert waar je de komende 6 maanden bewust aan werkt. 

2. Eendaagse training culturele bewustwording en cultuursensitief werken 

Deze training legt de nadruk op het creëren van een intercultureel bewustzijn rondom diversiteit en inclusie en het aanreiken van handvatten die in de dagelijkse praktijk direct toepasbaar zijn. Naast de overdracht van kennis vormt het oefenen van praktijksituaties een belangrijk onderdeel van de training. De training legt de focus op bewustzijn creëren bij en handelingsperspectief bieden aan professionals met een interactieve combinatie van kennisoverdracht en oefenen.  

3. Praktijkopdracht 

Om zicht te hebben op de belevingswerled van leerlingen/studenten op school ten aanzien van vooroordelen en discriminatie en inclusie zullen de deelnemers de praktijk ingaan en met leerlingen met een migratie achteregrond in gesprek gaan in de vorm van een interview. Deelnemers gaan met deze opdracht ook voelen en ervaren hoe het is voor leerlingen met een migratie achtergrond die gevoelens van uitsluiting ervaren, hetzij op school hetzij in de samenleving.  

4. Terugkomsessie 

Uitwisseling van de praktijkopdracht staat centraal en het doel is dat er een breder zicht ontstaat op discriminatie en inclusie op hun school en de noodzaak, urgentie om actief te gaan inzetten op het tegengaan van discriminatie en het bevorderen van inclusie.  

5. 2x intervisie in het eerste jaar

De inclusie ambassadeurs werken al in de praktijk aan een inclusieve school en zullen tijdens de intervisie hun ervaringen delen. Lastige praktijksituaties maar ook successen worden gedeeld om elkaar te motiveren door te gaan met deze missie.  

Voorwaarde om deel te nemen:  

Deelnemers die zich inschrijven voor dit ontwikkeltraject moeten gemotiveerd zijn om te werken aan het verminderen van uitsluiting en discriminatie en gemotiveerd om zich te willen inzetten in het bevorderen van inclusie op school. De deelnemers conformeren zich aan deze doelstelling en worden vanaf het moment van deelname inclusie ambassadeurs genoemd. Zij zijn degene die op hun school verder gaan werken aan de doelstelling ‘wij zijn een inclusieve school’. 

Doelgroepen van de interventie

Intermediaire doelgroep

Onderwijspersoneel dat hier toe gemotiveerd is, wordt opgeleid als inclusie ambassadeurs, zij gaan zich actief inzetten in het tegengaan van discriminatie en het bevorderen van een inclusieve school. De interventie wordt ingezet op de intermediaire doelgroep. Deze interventie is bedoeld voor het vo, mbo en hbo. 

Profijtdoelgroep

Via de intermediaire doelgroep worden leerlingen (de profijtdoelgroep) op een inclusieve wijze bereikt. Leerlingen met een migratie achtergrond van het voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs en van alle niveaus, voelen zich gezien en erkend in wie ze zijn en in hun behoeften doordat de inclusie ambassadeurs bewust bezig zijn om discriminatie tegen te gaan en om inclusie te bevorderen op school. De leerlingen zullen uiteindelijk ervaren dat ze er mogen zijn op hun school!  

Doel van de interventie

Probleem

Leerlingen/studenten met een migratieachtergrond voelen zich uitgesloten op school en ervaren vooroordelen en stigma die hen belemmeren om op school goed te kunnen functioneren. Er is onbegrip en spanning omtrent het omgaan met culturele verschillen. Leerlingen met migratieachtergrond voelen zich niet altijd thuis op school (zoals ook naar voren komt uit onderzoek van het SCP).

Hoofddoel

Leerlingen/studenten met een migratie achtergrond voelen en merken dat ze erbij horen op school, erkend worden in wie ze zijn en in hun behoeften gezien, gehoord en vervuld worden. Zo ontstaat een inclusieve school. 

Subdoel(en)

  • Docenten herkennen uitsluiting en kunnen ingrijpen wanneer zich dat voordoet
  • Docenten erkennen (culturele) verschillen en gaan hier positief mee om 
  • Docenten handelen niet naar (impliciete) vooroordelen en stereotypen (op grond van afkomst, cultuur, religie)
  • Docenten dragen actief uit naar hun collega’s wat ze geleerd hebben (bijv in vergaderingen). Dit noemen we inclusief ambassadeurschap. 

Werkzame mechanismen

  • Inleving t.a.v. mensen die uitgesloten en / of gediscrimineerd worden op grond van culturele afkomst en / of religie 
  • Oefenen met concrete vaardigheden leren om in te grijpen bij uitsluiting 
  • Bewustwording van eigen culturele vorming en verschillen in culturen 
  • Bewustwording van eigen impliciete associaties (vooroordelen en stereotypen + je zelf leren monitoren hierop en je gedrag hierop bijsturen
  • Oefenen met concrete vaardigheden om positief om te gaan met culturele verschillen 
  • Zichzelf voornemen (gedragsintentie) dat ze het geleerde gaan uitdragen aan hun collega’s

Verandertheorie

Bekijk het schema 

Evaluatie

We gebruiken de piramide bij het vormgeven van onze evaluatie formulier die we na afloop afnemen bij de deelnemers. Met name niveau 1 en 2 kunnen we aan de hand van een evaluatie formulier toetsen. Daarnaast gebruiken we de piramide ook in het gesprek met de directie na afloop van de interventie. Op basis van niveau 3 en 4 stellen de vragen aan de directie.

Diversae evalueert de interventie aan de hand van het Kirkpatrick model. 
Kirkpatrick bedacht vier niveaus om het resultaat van een training te meten en te beoordelen of de opgedane kennis van een training is blijven hangen. Het best kan zijn model worden weergegeven in een piramide, waarbij ieder niveau of de onderliggende lagen bouwt:

Piramide Kirkpatrick model.

Onderzoek

Er is geen onderzoek gedaan naar de aanpak. 

Wel hebben wij dit traject op onder andere het Summa College te Eindhoven uitgevoerd en daar zien we dat de doelstelling zoals Diversae dat voor ogen had, over het algemeen is behaald. Onlangs heeft de eerste intervisie plaatsgevonden en daaruit blijkt dat de inclusie ambassadeurs diverse activiteiten hebben uitgevoerd die hebben bijgedragen aan inclusie. Een klein voorbeeld is een docent die haar kantoorruimte heeft opgeofferd voor leerlingen tijdens de ramadan zodat ze daar konden bidden. Dit werd door zoveel leerlingen erg gewaardeerd en werd zelfs breed uitgemeten door leerlingen op social media. Een klein gebaar met grote impact.