Kennisbank Hier vind je een overzicht van onze kennis over vraagstukken rond integratie, migratie en diversiteit. Ook delen we relevante externe publicaties rondom deze thema's. Overzicht Filter dit overzicht icon_chevron Product Artikel Blog Externe publicatie (-) KIS publicatie Video Thema Discriminatie Diversiteitsbeleid (-) Europese arbeidsmigranten Integratie- en inburgeringsbeleid Intercultureel vakmanschap Jeugd en opvoeding Polarisatie en verbinding (-) Religie Sinti en Roma Stagediscriminatie Vluchtelingen Werk Zelfbeschikking Moslimdiscriminatie en islamkritiek: wat betekent dat en wat zijn de verschillen? Een veelvoorkomende vorm van discriminatie is moslimdiscriminatie, ook wel anti-moslimracisme genoemd. Uit onderzoek komt naar voren dat wanneer uit je cv blijkt dat je moslim bent, je minder kans maakt om door de eerste ronde van selectie te komen. In Nederland is discriminatie wettelijk verboden. Het is dus belangrijk om discriminatie te bestrijden. Maar soms is er onduidelijkheid over wanneer er sprake van discriminatie is. Zo wordt moslimdiscriminatie soms verward met kritiek op de islam en andersom. Onderzoekers van KIS doken daarom de sociaal wetenschappelijke literatuur in naar wat het verschil is tussen moslimdiscriminatie en islamkritiek en hebben daar een nieuw rapport over geschreven. Daarnaast is er op basis van dit onderzoek een handreiking voor docenten, werkzaam in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs ontwikkeld. KIS publicatie Religie 24 augustus 2023 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small Uitgelicht KIS publicatie Hoe en wanneer grijp je als docent in bij anti-moslimopmerkingen? Een veelvoorkomende vorm van discriminatie is moslimdiscriminatie, ook wel anti-moslimracisme genoemd. In Nederland is discriminatie wettelijk verboden. Het is dus belangrijk om discriminatie te bestrijden. Maar soms is er onduidelijkheid over wanneer er sprake van discriminatie is. Zo wordt moslimdiscriminatie soms verward met kritiek op de islam en andersom. In deze handreiking voor docenten (vo en mbo) staat beschreven hoe je kritiek op de religie versus discriminatie van moslims van elkaar kunt onderscheiden. KIS publicatie Discriminatie 24 augustus 2023 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie Instrumenten kwaliteitskader moskeeonderwijs Voor veel islamitische ouders is het van belang dat hun kinderen kennis opdoen over hun geloof en zich religieus vormen. Een groot deel van de islamitische kinderen in Nederland in de leeftijd van 4 tot en met 14 jaar volgt daarom wekelijks informeel onderwijs bij moskeeën. KIS ontwikkelde een handreiking voor moskeebesturen om zelf te werken aan de doorontwikkeling van hun onderwijs. KIS publicatie Religie 16 september 2022 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small Uitgelicht KIS publicatie Nauwe banden, meer effect? Stichting Urgente Noden Nederland (SUN Nederland) biedt met 26 noodhulpbureaus verspreid over het land financiële hulp aan mensen die in urgente nood verkeren. Naast hen bestaan er ook veel christelijke en islamitische organisaties die deze hulp bieden. Zijn er kansen voor samenwerking? KIS onderzocht het. KIS publicatie Religie 28 juli 2022 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small Uitgelicht KIS publicatie Moslims en hun medemensen Hoe geven moslims invulling aan actief burgerschap? Wat drijft hen om een burgerinitiatief op te zetten? En wat willen ze ermee bereiken? De antwoorden op deze vragen vind je in dit verkennende onderzoek. KIS interviewde elf Nederlandse moslims die een burgerinitiatief hebben opgericht of daaraan meewerken. Doel is de opkomende ontwikkelingen te verkennen, signaleren, inzichtelijk te maken en te duiden. KIS publicatie Religie 21 april 2022 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie Gezien! Magazine Integreren betekent meedoen, maar ook kunnen en mogen meedoen. Daarvoor is vanuit nieuwkomers, gemeenten en organisaties durf nodig, creativiteit, en ook zeker- samenwerking. Er zijn door Nederland heen veel mensen en instanties die dit omarmen. Kennisplatform Inclusief Samenleven verzamelde hun inspirerende verhalen in het magazine ‘Gezien!’. KIS publicatie Integratie- en inburgeringsbeleid 07 februari 2022 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small Uitgelicht KIS publicatie Succesvolle participatie van EU-arbeidsmigranten De afgelopen tien jaar zijn de aantallen EU-migranten in ons land gestegen. Dit geldt voornamelijk voor de migranten uit Midden- en Oost-Europa. Uit een recent verschenen rapport van SEO Economisch Onderzoek wordt duidelijk dat wij deze werknemers keihard nodig hebben. Arbeidsmigranten doen vooral eenvoudig en routinematig productiewerk, waarvoor geen Nederlandse werknemers te vinden zijn. Van verdringing is dus geen sprake. En dat de economische waarde van arbeidsmigranten groot is, blijkt ook: zij dragen maar liefst 11 miljard euro bij aan ons nationaal inkomen. KIS publicatie Europese arbeidsmigranten 16 december 2020 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie Levensbeschouwing en religie in de hulpverlening Religie en levensbeschouwing zijn voor jongeren vaak een belangrijk onderdeel van hun leven en identiteitsontwikkeling. Professionals in de hulpverlening hebben een centrale rol in het begeleiden van jongeren bij het ontwikkelen van hun identiteit. Het is dus van belang dat deze professionals de competenties hebben om om te kunnen gaan met vragen rond religie en levensbeschouwing in de contacten met jongeren. In dit rapport verkent KIS hoe handelingsverlegenheid zich in de (jeugd)hulpverleningspraktijk voordoet en waar precies de behoeften liggen om als professional levensbeschouwelijk sensitief te kunnen handelen. KIS publicatie Intercultureel vakmanschap 03 augustus 2020 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie Ouders ondersteunen bij weerbaar opvoeden Religieuze ouders met een migratieachtergrond hebben soms extra ondersteuning nodig om hun kinderen op zo'n manier op te voeden dat zij zich thuis voelen in en verbonden met Nederland. Het ministerie van SZW en vijf gemeenten hebben met pilots 'weerbaar opvoeden' gewerkt aan de ondersteuning van deze ouders bij de opvoeding. De inzichten van deze pilots verwerkten we in een onderzoek. KIS publicatie Discriminatie 15 maart 2019 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie Spanningsvelden rond arbeidstoeleiding van statushouders KIS ontwikkelde een spel dat gemeenten en andere organisaties helpt in het maken van afwegingen in de arbeidstoeleiding van statushouders. Aan de hand van dit spel kunnen professionals die een rol spelen bij arbeidstoeleiding het gesprek aangaan en tot passende keuzes komen. KIS publicatie Integratie- en inburgeringsbeleid 15 maart 2019 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie Niet jouw schuld! Het versturen van zelfgemaakte naaktbeelden (sexting) lijkt toe te nemen onder Nederlandse jongeren. Dit geldt ook voor tienermeiden met een Marokkaans-islamitische achtergrond. Opvallend is dat zij relatief vaak negatieve ervaringen met sexting rapporteren. Dit verkennende onderzoek heeft als doel hulpverleners te laten zien hoe zij moeders met een Marokkaans-islamitische achtergrond kunnen ondersteunen in de opvoeding, zodat negatieve gevolgen van shame sexting onder tienermeiden kunnen worden voorkomen en aangepakt. KIS publicatie Zelfbeschikking 05 februari 2019 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie De betekenis en praktijk van religie in het onderwijs en op de werkvloer In deze verkenning kijken we naar hoe nieuwe religieuze aanspraken zich verhouden tot ‘gangbare waarden’ in de publieke ruimte waar mensen met diverse etnische achtergronden elkaar ontmoeten. In het bijzonder op scholen en op de werkvloer. KIS publicatie Diversiteitsbeleid 06 december 2018 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie Onderzoeksinstrument 'Zicht op radicalisering' In 2015 en 2016 ontwikkelde KIS een onderzoeksinstrument voor gemeenten om de voedingsbodem voor radicalisering vanuit gewelddadig jihadisme en rechts-extremisme te meten. Een onderdeel van dit instrument is een vragenlijst die onder jongeren wordt afgenomen. KIS evalueerde deze vragenlijst en het afnemen ervan. KIS publicatie Polarisatie en verbinding 15 november 2018 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie This is me! Methodiek onderbouwing This is me! is een methodiek die jongeren met een migratieachtergrond weerbaar maakt tegen discriminatie. Dat is nodig omdat jongeren zich nu vaak onvoldoende kunnen verweren tegen discriminatie. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor hun identiteitsontwikkeling en mentale gezondheid. De methodiek is samen met jongeren ontwikkeld door Movisie, binnen het programma Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS). KIS publicatie Jeugd en opvoeding 31 mei 2018 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie This is me! Train-de-trainer In Nederland ervaart bijna de helft van de jongeren met een niet-westerse migratieachtergrond discriminatie op basis van hun cultureel-etnische achtergrond. Discriminatie, net als andere vormen van uitsluiting en afwijzing, kan vergaande gevolgen hebben voor zowel de fysieke en mentale gezondheid als de identiteitsontwikkeling van jongeren. Deze handleiding is bedoeld voor de trainers die de training This is me! gaan uitvoeren. In deze handleiding staat alles wat jij nodig hebt om een This is me! training te verzorgen. KIS publicatie Jeugd en opvoeding 31 mei 2018 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie Financiële en sociale zelfredzaamheid van nieuwkomers Hoe kan de financiële en sociale zelfredzaamheid van vluchtelingen, EU-arbeidsmigranten en gezinsvormers worden vergroot? En wat kan de bijdrage van nieuwkomers zelf, de gemeente, professionals, vrijwilligers en buurtbewoners zijn? In deze publicatie heeft KIS in kaart gebracht wat de integratie van nieuwkomers in de weg staat en hoe belemmeringen op het gebied van zelfredzaamheid kunnen worden weggenomen. KIS publicatie Europese arbeidsmigranten 01 maart 2018 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie Paginering Huidige pagina 1 Pagina 2 Pagina 3 Volgende pagina Volgende icon_arrow-right--small