Kennisgids inclusief vaderschap

De rol van vaders is essentieel voor de ontwikkeling en het welzijn van kinderen. Maar in zowel beleid als praktijk en onderzoek blijven zij vaak onderbelicht. Vooral als het gaat om vaders met een migratieachtergrond en vaders van kleur. Deze kennisgids wil daarin verandering brengen. We geven professionals, beleidsmakers en andere betrokkenen een verdiepend en actueel overzicht van kennis, praktijkvoorbeelden en wet- en regelgeving rond het thema inclusief vaderschap.

Auteurs: Jeroen Vlug, Marjolijn Distelbrink, Trees Pels, Rominique van Rhemen en Marit Verstappen

8. Literatuur

Hier vind je een overzicht van de bronnen die gebruikt zijn voor deze online publicatie. 

Bellaart, H., Hamdi, A., Day, M., & Achahchah, J. (2018). Wijkteams voor álle doelgroepen effectief: een diversiteitskader met praktische tips. Utrecht: Kennisplatform Integratie & Samenleving.

Bijkerk, L. & Heide, van der, L. (2006). Het gaat steeds beter. Activerende werkvormen voor de opleidingspraktijk. Houten: Bohn Stafleu van Lochum.

Blokland, G. (2010). Over opvoeden gesproken. Methodiekboek pedagogisch adviseren (8 e compleet herziene druk). Utrecht / Amsterdam: NJI / Uitgeverij SWP.

Brewsaugh, K., Masyn, K.E., & Sallouma, A. (2018). Child welfare workers’ sexism and beliefs about father involvement. Children and youth services review, 89, 132-144.

Bucx, F. (2011). Gezinsrapport, 2011. Een portret van het gezinsleven in Nederland. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.

Carlson, M. J., McLanahan, S. S., & Brooks-Gunn, J. (2008). Coparenting and nonresidentfathers’ involvement with young children after a nonmarital birth. Demography, 45(2),461–488. https://doi.org/10.1353/dem.0.0007 

Centraal Bureau voor de Statistiek. (2018). Emancipatiemonitor 2018. https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatie/2024/46/emancipatiemonitor-2024 

Centraal Bureau voor de Statistiek. (2020). Emancipatiemonitor 2020. https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatie/2020/50/emancipatiemonitor-2020 

Centraal Bureau voor de Statistiek. (2022). Emancipatiemonitor 2022. https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatie/2022/48/emancipatiemonitor-2022 

Centraal Bureau voor de Statistiek. (2024). Emancipatiemonitor 2024. https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatie/2024/46/emancipatiemonitor-2024 

Cheung, K., & Theule, J. (2019). Paternal depressive symptoms and parenting behaviors: Anupdated meta-analysis. Journal of Child & Family Studies, 28(3), 613–626. https://doi.org/10.1007/s10826-018-01316-1 

Colfer, S., Turner-Uaandja, H., & Johnson, L. (2015). Young dads TV: Digital voices of young fathers. Families, Relationships and Societies, 4, 339–345.

Cowan, P. A., Cowan, C. P., Pruett, M. K., & Pruett, K. (2024). Navigating the gap between correlational and intervention studies of fatherhood and children’s development: A family systems ecological perspective. Parenting, 1-31.

Cowan, P. A., Cowan, C. P., Pruett, M. K., Pruett, K., & Gillette, P. (2014). Evaluating a couples group to enhance father involvement in low income families using a benchmark comparison. Family Relations, 63, 356–370.

De Roos, S., & Bucx, F. (2015). Het welzijn van migrantenkinderen: de rol van de opvoeding en leefomstandigheden. In F. Bucx, & S. de Roos (Eds.), Opvoeden in niet-westerse migrantengezinnen. Een terugblik en verkenning. (pp. 71-96). Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.

Distelbrink, M, Pels, T., Jansma, A., & Van der Gaag, R. (2012b). Ouderschap versterken. Literatuurstudie over opvoeding in migrantengezinnen en de relatie met VVE, school, CJG en justitiële voorzieningen. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut.

Distelbrink, M., & Ketner, S. (2011). Vaderschap is geen playstation. Pedagogiek, 31(1), 53-67.

Distelbrink, M., & Pels, T. V. M. (2015). Sekseverschillen, onderwijs, religie in de opvoeding. In F. Bucx, & S. de Roos (Eds.), Opvoeden in niet-westerse migrantengezinnen. Een terugblik en verkenning. (pp. 103-126). Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.

Distelbrink, M., Ekkelboom, L., Mehraz, A., Mesic, A. & Pels, T., m.m.v. L. Oudega (2021a). Opvoeddebatten met Vaders met een migratieachtergrond. Een methodiekbeschrijving & -onderbouwing van de basisdebatten. Utrecht/Diemen: Verwey-Jonker Instituut/Trias Pedagogica. 

Distelbrink, M., Ekkelboom, L., Mehraz, A., Mesic, A. & Pels, T., m.m.v. L. Oudega (2021b). Opvoeddebatten met Vaders met een migratieachtergrond. Een metho diekbeschrijving & -onderbouwing van de verdiepingsdebatten ‘Op het Rechte Pad’: ‘Stimuleren & Bespreken’ en ‘Ontsporing & Vervreemding’. Utrecht/Diemen: Verwey-Jonker Instituut/Trias Pedagogica.

Distelbrink, M., Essayah, O., Heerebeek, M. van., Ketner, S., & Winkelman, C. (2011). Triple P Divers. Ervaringen met een opvoedprogramma in veel kleurig Amsterdam. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut (een publicatie van de Kenniswerkplaats Tienplus).

Distelbrink, M., Halane, S., Mehraz, A., & Naber, P., & Pels, T. (2015). Opvoeddebatten met migrantenvaders: Een methodiekbeschrijving en -onder bouwing. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut.

Distelbrink, M., Day, M., Badou, M., Cové, A., Achahchah, J. & Pels, T. (2020). Moeders van de tweede generatie. Hun waarden en behoeften aan steun. Utrecht: Kennisplatform Inclusief Samenleven.

Distelbrink, M., van der Gaag, R., Halane, S., Mehraz, A., & Naber, P. (2012a). Opvoeddebatten met Marokkaanse vaders: Een methodiekbeschrijving. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut. 

Distelbrink, M., Pels, T., Vlug, J., Verstappen, M. & Pronk, C., m.m.v. J. Achahchah & M. Day (2023). Als vader je kind opvoeden in de (super)diverse samenleving. Een verkenning. Utrecht: Kennisplatform Inclusief Samenleven.

Distelbrink, M. & Pels, T. (2024). Vaders echt horen maakt alle verschil. Pedagogiek in praktijk, juni 2024, p. 35-38.  

Ferguson, S., & Morley, P. (2011). Improving engagement in the role of father for homeless, noncustodial fathers: A program evaluation. Journal of Poverty, 15(2), 206-225. https://www.doi.org/10.1080/10875549.2011.563175 

Fierloos, I.N., Windhorst, D.A., Fang, Y, & Raat, H. (2020). Emperisch onderzoek naar opvoedonzekerheid en het gebruik van opvoedondersteuning. Werkzame elementen in preventieve opvoedinterventies. Resultaten van het CIKEO-project. ErasmusMC- Universitair Medisch Centrum Rotterdam, Leids Universitair Centrum, Verwey-Jonker Instituut, Hosman Consultancy.

FIRA. (2007). The effects of Father Involvement: An Updated Research Summary of Evidence Inventory. Guelph (Ontario): University of Guelph, Centre for Families, Work & Well-Being.

Friedewald, M. (2008). Discussion forums for expectant fathers: The perspectives of male educators. The Journal of Perinatal Education, 17(3), 10-16. https://www.doi.org/10.1624/105812408X324525 

Gonzalez, J. C., Klein, C. C., Barnett, M. L., Schatz, N. K., Garoosi, T., Chacko, A. et al. (2023). Intervention and implementation characteristics to enhance father engagement: A systematic review of parenting interventions. Clinical Child and Family Psychology Review, 26(2), 445–458. doi.org/10.1007/s10567-023-00430-x 

Gřundělová, B., Černý, J., Gojová, A., Stanková, Z., & Lisník, J. (2023). The shadow fathers: Barriers to whole family approach in social work? Journal of Family Research, 35, 85-102.

H., Gosselink, Y. & G. Wachter (2016). Opvoedondersteuning in de multi-etnische wijk. Verbindingen tussen wijkteams en informele ondersteuners. Utrecht: Kennisplatform Integratie & Samenleving.

Hamdi, A., Day, M., Jansma, A., Pels, T., & Distelbrink, M. (2018). Ouders ondersteunen bij weerbaar opvoeden. Actie onderzoek vijf pilots. Utrecht: Kennisplatform Integratie & Samenleving.

Havighurst, S. S., Wilson, K. R., Harley, A. E., & Kehoe, C. E. (2019). Dads Tuning in to Kids: A randomized controlled trial of an emotion socialization parenting program for fathers. Social Development, 28(4), 979-997.

Heineke, D., de Bruin, H. de Engelsman, L., Peters, J. (2012). Bereik bereikt? Een onderzoek naar het bereik van CJG’s onder migrantengezinnen. Utrecht: Conclusion Advies en Management B.V.

Henry, J. B., Julion, W. A., Bounds, D. T., & Sumo, J. N. (2020). Fatherhood matters: An integrative review of fatherhood intervention research. The Journal of School Nursing, 36(1), 19-32.

Hofman, E. (2002). Interculturele gespreksvoering. Theorie en praktijk van het TOPOI-model. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Ince, D. (2011). Wat werkt in opvoedingsondersteuning? Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut (versie juli 2011).

Ingoldsby, E. M. (2010). Review of interventions to improve family engagement and retention in parent and child mental health programs. Journal of Child and Family Studies, 19(5), 629–645.

Levs, J. (2020, 5 juni). They’re Dragging Out the “Absent Black Fathers” Myth Again. Can We Give it a Rest? | Opinion. Newsweek.   

Miller, E., Das, M., D.J., Tancredi, McCauley, H.L. (2014). Evaluation of a Gender-Based Violence Prevention Program for Student Athletes in Mumbai, India. Journal of Interpersonal Violence 29(4): 758-778.

Miller, D., Maith, C., Lee, E. (2022). Daddy’s girl: understanding the impact of Black Fathers on the Social and Emotional Development of Raising Black Daughters. Spectrum: a Journal on Black Men, 10 (1), 1-21. 

Mize, T. D., Kaufman, G., & Petts, R. J. (2021). Visualizing shifts in gendered parenting attitudes during COVID-19. Socius: Sociological Research for a Dynamic World, 7, 1–2. https://doi.org/10.1177/23780231211013128 

Movisie (2017). Wat werkt bij outreachend werken: kansen en dilemma’s voor sociale wijkteams. https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/ publication-attachment/Dossier-wat-werkt-bij-outreachend-werken%20 %5BMOV-12693403-1.0%5D.pdf

Naber, P. & Knippels, V. (2013). Diversiteit in Vakmanschap. Opleiden met gevoel voor diversiteit. Amsterdam/ Utrecht: Hogeschool Inholland/ Kenniswerkplaats Tienplus.

Naber, P., Smallegange, E. & van Dongen, S., (2018). Waarom ouders deelnemen aan professionele opvoedingsondersteuning. Participatie van ouders in Triple P Tieners. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 27(1), 24–47.

Nelson, S. K., Kushlev, K., English, T., Dunn, E. W., & Lyubomirsky, S. (2013). In Defense of Parenthood: Children Are Associated With More Joy Than Misery. Psychological Science, 24(1), 3–10.

Pels, T., Distelbrink, M., & Postma, L., m.m.v. P. Geense (2009). Opvoeding in de migratiecontext: Review van onderzoek naar de opvoeding in gezinnen van nieuwe Nederlanders. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut.

Pels, T., Distelbrink, M., & Tan, S. (2009). Meetladder diversiteit interven ties: Verhoging van bereik en effectiviteit van interventies voor (etnische) doel- groepen. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut.

Pels, T., Ketner, S., & Naber, P. (2012). Een vader is meer dan 100 meesters. Vaderschap versterken in Amsterdam. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut.

Ponzoni, E., (2016). Creating Space. Enabling inclusion in social policy through participatory research. Amsterdam: dissertatie Vrije Universiteit. Ponzoni, E., Distelbrink, M., m.m.v. Bellaart.

Ponzoni, E., Distelbrink, M., m.m.v. Bellaart, H., Gosselink, Y. & G. Wachter (2016). Opvoedondersteuning in de multi-etnische wijk. Verbindingen tussen wijkteams en informele ondersteuners. Utrecht: Kennisplatform Integratie & Samenleving.

Poortinga, W. (2012). Community resilience and health: The role of bonding, bridging, and linking aspects of social capital. Health & Place, 18, 286–295.

Prince, Y., Kool, T. A., Glijn, R., & de Vleeschouwer, E. (2024). Beleidstheorie en periodieke rapportage arbeid en zorg 2017-2023. Verwey-Jonker Instituut. https://www.verwey-jonker.nl/publicatie/beleidstheorie-en-periodieke-rapportage-arbeid-en-zorg-2017-2023/ 

Pruett, M., & Johnston, J. R. (2004). Therapeutic mediation with high-conflict parents:Effective models and strategies. In J. Folberg, A. Milne, & P. Salem (Eds.), Divorce and family mediation: Models, techniques, and applications (pp. 92–111). Guilford Publications.

Reynolds, R. E., Howard, T. C., & Jones, T. K. (2015). Is this what educators really want? Transforming the discourse on Black fathers and their participation in schools. Race Ethnicity and Education, 18, 89–107.

Rossing, H., & Visee, H. (2022). Evaluatie WIEG. Regioplan. https://open.overheid.nl/documenten/ronl-0692237f7cac997ca0d9fed7bb8e28b55b97c904/pdf 

Smith, M. D. (2019, 18 augustus). The dangerous myth of the 'missing black father' Chicagotribune.com.   

Statham, J. (2000). Outcomes and effectiveness of family support services: A research review. In: Practice Issues. Londen: London University (England): Institute of Education.

Storhaugh, A.S., & Sobo-Allen, L. (2017). Fathers and child welfare services in Norway: Self-concept and fathering practice. Families Relationships and Societies, (7) 3: 1-16. https://www.doi.org/10.1332/204674317X14888886530304 

Tully, L. A., Turnell, A. I., Morgan, B. G., Hawes, D. J., Anderson, J., Kean, A., & Dadds, M. R. (2024). An online, father‐inclusive parenting intervention for reducing child conduct problems: a randomised controlled trial of family man. Journal of Child Psychology and Psychiatry.

Ungar, M. (ed.) (2012). The Social Ecology of Resilience. A Handbook of Theory and Practice. New York: Springer.

Van Bergen, D., De Ruyter, D., & Pels, T. (2016). “Us Against Them” or “All Humans Are Equal”: Intergroup Attitudes and Perceived Parental Socialization of Muslim Immigrant and Native Dutch Youth Journal of Adolescent Research, , 32, 5, 559-584. DOI: 10.1177/0743558416672007.

Van Beurden, S.L. & de Haan, M. (2019). How do Moroccan-Dutch parents (re) construct their parenting practices? Post-migration parenthood as a social site for learning and identity. Learning, Culture and Social Interaction, 21, 1–9.

Van Stapele, N. & Bwalya, O. (2021). Plan evaluatie: weerbare vaders. Den Haag/ Rotterdam: International Institute of Sociale Science (ISS)/Vital Cities and Citizens, Erasmus Universiteit.

Whyte, D. (2017). Non-resident fathers: A literature review of factors influencing their World. Journal of Social Care, 1, 5. https://www.doi.org/10.21427/D7XH95 

Zwaan, I. (2013). De afwezige vader bestaat niet. En waarom vaders niet moeten moederen. Uitgeverij Bert Bakker