Onze projecten

Dit doet Kennisplatform Integratie & Samenleving in 2015, 2016 en 2017.

17 januari 2018

Het komt steeds vaker voor dat ouders met een migratieachtergrond hun kinderen achterlaten in het land van herkomst. Welke motieven hebben deze ouders hiervoor? En hoe kunnen professionals tijdig inspelen op de signalen?

15 januari 2018

Instellingen in het sociaal domein zijn vaak niet goed in staat mensen met een migratieachtergrond tijdig te bereiken of de juiste ondersteuning te bieden. Migrantenorganisaties kunnen de aansluiting helpen verbeteren, zeker wanneer zij structureel en volwaardig betrokken zijn. Maar dat is lang niet overal het geval.

15 januari 2018

KIS heeft veel kennis over de zorgen en weerstanden die schuilen achter boosheid van burgers en de extreme meningen in het diversiteitsdebat. Ook kennen we voorbeeldprojecten om de samenleving met die polarisatie te leren omgaan. Al deze informatie maken we nu via workshops en handreikingen bruikbaar voor de praktijk.

15 januari 2018

Veel gemeenten vragen zich af: laten we volwassen vluchtelingen een opleiding volgen zodat ze een passende baan voor langere tijd kunnen vinden? Of kunnen we ze beter zo snel mogelijk aan het werk laten gaan? In dit project bieden we gemeenten handvatten om tot een afgewogen keuze te komen.

15 januari 2018

Arbeidsmarktintegratie van vluchtelingen kost tijd. Gemeenten zijn vanuit de Participatiewet verantwoordelijk om vluchtelingen richting betaald werk te begeleiden. Voor het derde jaar op rij monitoren we de stand van zaken: hoe pakken gemeenten de arbeidstoeleiding aan en welke resultaten behalen zij?

18 september 2017

Veel van de vluchtelingen die recent een verblijfstatus hebben gekregen, zijn jonge, alleenstaande Syriërs en Eritreeërs. Deze jongeren hebben veel mogelijkheden om door scholing kans te maken op werk en een toekomst in Nederland. De praktijk valt tegen: veel van hen volgen geen opleiding en raken geïsoleerd. KIS onderzoekt hoe gemeenten en onderwijsinstellingen deze vluchtelingen kunnen helpen om onderwijs te volgen.

7 september 2017

In diverse onderzoeken zien we orthodox religieuze waarden die ‘schuren’ met meer algemene, breed gedragen waarden in de samenleving. Vooral op scholen en op de werkvloer kan dit spanningen opleveren. KIS onderzoekt welke waarden vooral voor frictie zorgen. Hoe kan men hier in de praktijk van onderwijs en werk mee omgaan?

5 september 2017

In het maatschappelijk debat over integratie en migratie ligt de nadruk steeds meer op extremen: zwart versus wit, links versus rechts. Uit lopend onderzoek van KIS blijkt echter dat een grote meerderheid van de bevolking genuanceerd denkt over integratie en migratie. Deze groep wordt ook wel het ‘redelijke midden’ genoemd. KIS brengt in beeld welke interventies werken om dit ‘redelijke midden’ veerkrachtig te maken tegen ontwrichtende polarisatie. 

24 april 2017

Mbo-studenten met een migratiechtergrond hebben meer moeite om stages te vinden dan hun medestudenten, blijkt uit eerder onderzoek van Kennisplatform Integratie & Samenleving. Het zoekproces duurt langer en sollicitatiebrieven blijven vaker onbeantwoord. In het project Gelijke kansen op gelijke stages onderzoeken we een methode die in potentie discriminatie op de stagemarkt tegengaat: het junior praktijkopleider (JPO) project.

15 maart 2017

Met de transitiearena beoogt het Kennisplatform Integratie & Samenleving om vraagstukken rond diversiteit in organisaties op een vernieuwende manier op te lossen. Een transitiearena is een serie bijeenkomsten, waarin een organisatie, samen met belangrijke partners en klanten zoekt naar wegen om nog beter in te spelen op de diversiteit onder de klanten en het personeel.