Aan de slag met moskeeonderwijs

Voor veel islamitische ouders is het van belang dat hun kinderen kennis opdoen over hun geloof en zich religieus vormen. Een groot deel van de islamitische kinderen in Nederland volgt daarom wekelijks informeel onderwijs bij de moskee. KIS ontwikkelde een pedagogisch kwaliteitskader en concrete instrumenten voor moskeeën om zelf te werken aan de doorontwikkeling van hun onderwijs. Ook zetten we een leernetwerk op waarin betrokkenen vanuit moskeeën hun kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen. 

KIS publicatie
Religie

Aan de slag: pedagogisch kwaliteitskader 

Wil je als moskeeorganisatie de pedagogische kwaliteit van je moskeeonderwijs verbeteren? KIS ontwikkelde instrumenten die je daarvoor kunt gebruiken. Zo maakten we een kwaliteitskader als theoretisch fundament, waarmee je kunt werken aan de opzet en verbetering van het onderwijs in je moskee. Je bent zelf eigenaar van het proces, en je kunt dat toespitsen op je eigen situatie en behoeften. Het kader is daarmee geen blauwdruk, maar een hulpmiddel. Diverse instrumenten, zoals voor het uitvoeren van een nulmeting of het opstellen van een pedagogische visie of een profiel van docenten, helpen bij de praktische uitvoering.   

Hoe werkt het?

Om uit te leggen hoe het kwaliteitskader en de verschillende instrumenten werken en zich tot elkaar verhouden, hebben we een overzichtelijke infographic gemaakt. Hierin kan je doorklikken naar de onderdelen en instrumenten die je nodig hebt. Klik op de knop hieronder om naar de infographic te gaan.

Samen leren en kennisdelen: Leernetwerk moskeeonderwijs 

KIS heeft een leernetwerk opgezet waarin moskeeën van elkaar kunnen leren rond moskeeonderwijs. In dit leernetwerk delen bestuurders, coördinatoren en docenten van moskeeën hun kennis en ervaringen met elkaar, op locatie van een van de deelnemende moskeeën. Deelname aan het leernetwerk staat open voor alle moskeeën die lessen aan kinderen aanbieden. Elke bijeenkomst behandelt een specifiek relevant vraagstuk, vanuit de inbreng van (externe) experts en ervaringsdeskundigen van de moskeeën zelf. Onderwerpen die aan bod kwamen zijn ouderbetrokkenheid, meervoudige identiteit van de leerlingen en pedagogische kwaliteit. KIS bundelt de gedeelde kennis per bijeenkomst in verslagen voor de deelnemers. Daarnaast ontwikkelt KIS, met input vanuit alle bijeenkomsten, een bondige en toegankelijke handreiking voor de organisatie van zo'n leernetwerk. 

Benieuwd naar hoe een bijeenkomst van het leernetwerk gaat? Lees hier een terugblik van een bijeenkomst in de Ulu moskee in Utrecht.

Meer informatie of meedoen

Wil je meer weten over het leernetwerk, of wil je je aansluiten? Neem dan contact op met onderzoeker Fatima Acherrat via facherrat@verwey-jonker.nl

 

Externe video: Werken aan kwaliteit van moskee onderwijs
Externe video URL

Meer weten over het kwaliteitskader moskee onderwijs? In deze video leggen we uit wat de achtergrond van het kwaliteitskader is en wat je ermee kan. 

Ontwerp infographic en video: Luc Parhan Illustration 

Meer informatie?Neem contact op met:

Ahmed Hamdi

icon_chevron Stuur een e-mail
Afbeelding

Jeroen Vlug

icon_chevron Stuur een e-mail
Afbeelding