De (h)erkenning van hoogbegaafdheid bij kinderen met een migratieachtergrond

Kinderen met een migratieachtergrond worden in het primair onderwijs minder vaak herkend als hoogbegaafd dan kinderen zonder migratieachtergrond, blijkt uit ons onderzoek. Dit roept de vraag op in hoeverre de signalering van kenmerken van hoogbegaafdheid voldoende inclusief is voor kinderen met een migratieachtergrond in het primair onderwijs. 

KIS publicatie
Jeugd en opvoeding

In dit verkennend onderzoek gingen we op zoek naar mogelijke verklaringen voor deze ongelijkheid. We baseerden ons op literatuuronderzoek en spraken met 18 betrokkenen: experts op het gebied van hoogbegaafdheid, ouders/verzorgers van kinderen met een migratieachtergrond, en onderwijs- en zorgprofessionals die werken met kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid. 

We concluderen dat hoogbegaafde kinderen met een migratieachtergrond mogelijk te maken hebben met een dubbele ongelijkheid: enerzijds doordat leraren beschikken over beperkte kennis over hoogbegaafdheid in het algemeen, en anderzijds door een gebrek aan aandacht voor diversiteit en (onbewuste) vooroordelen. Professionals hanteren vaak een benadering die uitgaat van de dominante norm en een stereotiep beeld van hoogbegaafdheid, waardoor signalen van hoogbegaafdheid bij een grote groep kinderen over het hoofd worden gezien, die daardoor niet altijd de erkenning en ondersteuning krijgen die zij nodig hebben.    

Op basis van de resultaten van deze verkenning pleiten we voor een eenduidige definitie van hoogbegaafdheid, waarin ruimte is voor verschillende uitingsvormen van hoogbegaafdheid. Daarnaast pleiten we voor het stimuleren van reflectie op vooroordelen bij professionals en het vergroten van de competenties ten behoeve van diversiteitssensitief werken met kinderen en hun ouders/verzorgers. Ook transparante, eenduidige en inclusieve procedures van signalering kunnen bijdragen aan het overbruggen van de barrières in het (h)erkennen van kenmerken van hoogbegaafdheid bij kinderen met een migratieachtergrond.    

 

Publicatie details

Titel
De (h)erkenning van hoogbegaafdheid bij kinderen met een migratieachtergrond
Auteur
Suzanne Fikrat-Wevers, Marit Verstappen, Jiska Peper, Ildeniz Arslan
Uitgever
Kennisplatform Inclusief Samenleven
Jaar van uitgave
2025
ISBN
978-94-6409-376-6
Aantal pagina's
32

Meer informatie?Neem contact op met:

Marit Verstappen

icon_chevron Stuur een e-mail
Afbeelding
Marit Verstappen