Instrumenten kwaliteitskader moskeeonderwijs
Voor veel islamitische ouders is het van belang dat hun kinderen kennis opdoen over hun geloof en zich religieus vormen. Een groot deel van de islamitische kinderen in Nederland in de leeftijd van 4 tot en met 14 jaar volgt daarom wekelijks informeel onderwijs bij moskeeën. KIS ontwikkelde een handreiking voor moskeebesturen om zelf te werken aan de doorontwikkeling van hun onderwijs.
De lessen die kinderen volgen in de moskee hebben een vormende invloed en worden verzorgd door vrijwilligers die daarmee medeopvoeders zijn. De pedagogische kwaliteit van deze lessen is de afgelopen jaren in het algemeen sterk verbeterd. Wel is er nog een groot verschil met wat de kinderen in het reguliere onderwijs gewend zijn. Ook is aandacht voor de Nederlandse context en de relatie tussen de verschillende leefwerelden van jongeren veelal nog gering in de lessen. Er is dan ook een blijvende behoefte bij ouders, moskeeorganisaties en breder in de samenleving aan verdere ontwikkeling.
Dit is de reden voor KIS om in samenwerking met meerdere islamitische organisaties en experts een Pedagogisch kwaliteitskader moskeeonderwijs te ontwikkelen. Met dit kader kunnen moskeebesturen zelf werken aan de doorontwikkeling van hun onderwijs, waarbij zij zelf alle inhoudelijke keuzes maken. Het is nadrukkelijk geen blauwdruk maar een hulpmiddel dat een basis biedt voor het opzetten van een ontwikkelproces.
Zie ook deze video over het kwaliteitskader:
Meer weten? Lees verder in dit artikel.
Download hieronder het kwaliteitskader en bijbehorende producten:
Kwaliteitskader
PowerPoint presentatie
Download via de button hieronder een powerpoint aan de hand waarvan je het hoe en waarom van het kwaliteitskader kan uitleggen.
Instrument 1
Download via de button hieronder de handreiking over moskeeonderwijs: opzetten van een ontwikkelproces van moskeeonderwijs.
Download de handreiking: Hoe geef je het proces vorm?
Instrument 2
Download via de button hieronder de nulmeting voor moskeeonderwijs: vastleggen van de startsituatie bij kwaliteitsontwikkeling moskeeonderwijs.
Download de nulmeting: Hoe breng je de beginsituatie in beeld?
Te verschijnen in 2023
De volgende instrumenten zullen later in 2023 verschijnen op deze pagina:
- Instrument 3: Ontwikkelen van een pedagogische visie
- Instrument 4: Profiel voor vrijwillige docenten
- Instrument 5: Zelfevaluatie
Publicatie details
- Auteur
- Ahmed Hamdi, Trees Pels, Mehmet Day, Jamila Achahchah en Jeroen Vlug
- Uitgever
- Kennisplatform Inclusief Samenleven
- Jaar van uitgave
- 2022
Meer informatie?Neem contact op met:

