Klaar met discriminatie?

De bestrijding van discriminatie staat in Nederland hoog op de agenda. Met onder andere dialoogbijeenkomsten, diversiteitstrainingen voor werkgevers en films op scholen wordt geprobeerd om discriminatie tegen te gaan. Ook sociale media zoals Facebook en Twitter worden steeds vaker ingezet. Kennisplatform Inclusief Samenleven onderzocht of de inzet van sociale media-campagnes discriminatie kan verminderen.

KIS publicatie
Discriminatie

Het onderzoek spitst zich toe op discriminatie naar etnische afkomst, huidskleur en/of religie. Het gaat daarbij om campagnes waarbij via (sociale) media-uitingen de boodschap wordt gecommuniceerd dat discriminatie niet door de beugel kan.

In het onderzoek is een zogenaamde verandertheorie geformuleerd, toegespitst op antidiscriminatiecampagnes via social media, en of deze plausibel is en zo ja onder welke voorwaarden. Dit is onderzocht door analyse van beschikbare wetenschappelijke literatuur. Ook worden tips geformuleerd als je een sociale media-campagne opzet tegen discriminatie.

Bekijk ook de factsheet Werken sociale media-campagnes tegen discriminatie? waarin de resultaten van dit onderzoek zijn gebundeld.

Publicatie details

Titel
Klaar met discriminatie?
Auteur
Hanneke Felten, Ikram Taouanza, Saskia Keuzenkamp
Uitgever
Kennisplatform Inclusief Samenleven
Jaar van uitgave
2016

Meer informatie?Neem contact op met:

Hanneke Felten

icon_chevron Stuur een e-mail
icon_chevron 030-7892110
Afbeelding