Toolkit tijdig signaleren en voorkomen van achterlating

In deze toolkit geven we informatie over achterlating van kinderen in het buitenland door hun ouders, en geven we tools voor leerkrachten of onderwijsprofessionals om achterlating bespreekbaar te maken met leerlingen. 

KIS publicatie
Zelfbeschikking

Met de toolkit kan je als leerkracht of professional achterlating bespreekbaar maken met leerlingen, in een door jezelf gekozen context. Je kan dit bijvoorbeeld doen tijdens een vak als maatschappelijke vorming. De toolkit gaat eerst in op wat achterlating is: wat is de definitie, wat zijn de kenmerken van jongeren en wat zijn de kenmerken van gezinnen waarin achterlating relatief vaak voorkomt? Je vindt verder tips om achterlating bespreekbaar te maken in de klas.

Video

In de toolkit zit een video om in de klas te laten zien. Hierin wordt achterlating op een laagdrempelige manier uitgelegd voor leerlingen.

Publicatie details

Titel
Toolkit tijdig signaleren en voorkomen van achterlating
Auteur
Eliane Smits van Waesberghe, Micky Out
Uitgever
Kennisplatform Inclusief Samenleven
Jaar van uitgave
2021

Meer informatie?Neem contact op met:

Eliane Smits van Waesberghe

icon_chevron Stuur een e-mail
Afbeelding