Wat doet KIS in 2020 op het thema onderwijs?

In 2019 heeft KIS rond een aantal antidiscriminatie-interventies in het onderwijs onderzocht wat werkt. In 2020 werken we aan de verdere verspreiding en implementatie van die kennis bij interventie-ontwikkelaars/uitvoerders. Verder doen we onderzoek naar de onderwijscarrière van leerlingen met een migratieachtergrond. Relatief veel van hen zitten op het vmbo.

In theorie zouden ze moeten kunnen doorstromen naar een hoger onderwijsniveau, maar dat blijkt in de praktijk niet altijd zo makkelijk te zijn. We onderzoeken ook hoe jongeren met een migratieachtergrond beter kunnen doorstromen in het onderwijs. En hoe ze sneller op een passend onderwijsniveau kunnen belanden.

Liever Mark dan Mohammed?

Scholen herkennen vaak discriminatie niet

Leerwerkbedrijven zeggen nog wel eens dat studenten met een hoofddoek niet welkom zijn. Of dat ze liever Mark dan Mohammed als stagiair hebben. Ook reageren werkgevers voorzichtiger op stagiairs die zij als ‘risicovol’ bestempelen. Die zullen wel altijd te laat komen of iets stelen, is de gedachte. Deze heldere signalen van discriminatie leiden niet altijd tot een reactie of officiële melding vanuit het onderwijs.
Meer informatie over dit thema? Neem contact op met onze experts.
Suzan
de Winter-Koçak