Toolboxen inclusie bevorderen en arbeidsmarktdiscriminatie voorkomen
Bij het werven en selecteren van nieuwe medewerkers mag een kandidaat met een Nederlands klinkende naam niet meer kans krijgen dan een kandidaat met een Arabisch klinkende naam. Ook bijvoorbeeld op een beperking mag niet gediscrimineerd worden. En vrouwen moeten net zo veel kans maken op een promotie als mannen. Helaas is het in Nederland nog lang niet zo ver. Dat is in strijd met artikel 1 van de Grondwet. Daarnaast is het oneerlijk voor mensen die worden behandeld op basis van een persoonskenmerk dat er niet toe doet. Op deze manier vinden bedrijven niet altijd de persoon die het beste geschikt is voor een functie of een promotie, en dat is een gemiste kans.
Hrm-medewerkers kunnen hierin een verschil maken door te zorgen voor eerlijke werving- en selectieprocessen. Zij hebben een belangrijk aandeel in het creëren van een inclusieve werkvloer. Om toekomstige hrm-medewerkers voor te bereiden op deze belangrijke taak ontwikkelde KIS drie toolboxen waarin de volgende subthema's centraal staan:
Geef je feedback op de toolboxen!
We zijn benieuwd wat je van de toolboxen vindt. Gebruik je de tools in je werk? Is er iets wat ontbreekt? Laat het weten via onderstaande vragenlijst. Alle feedback is waardevol en wordt meegenomen in de doorontwikkeling van de toolboxen.
Docenten op hrm-opleidingen kunnen het lesmateriaal uit deze toolboxen gebruiken om studenten uitleg te geven over het bevorderen van inclusie en het voorkomen van discriminatie. Ook staan er tips in om deze thematiek te borgen in hrm-opleidingen. De informatie in de drie toolboxen volgt elkaar op. Het is van belang dat er informatie uit alle drie de subdoelen wordt gebruikt.
Evidence based werken staat centraal in het lesmateriaal. De nadruk ligt op het doceren van bewezen aanpakken tegen arbeidsmarktdiscriminatie. Het gaat om discriminatie op grond van afkomst, religie, huidskleur, seksuele voorkeur, genderidentiteit, beperking en leeftijd. De focus ligt op gelijke behandeling en non-discriminatie. Buiten het bereik van deze toolboxen vallen thema’s als omgaan met culturele verschillende op de werkvloer, denk aan vragen rondom feestdagen. Bekijk de website van SER voor meer informatie hierover. Ook kennis over het vinden en begeleiden van werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt is niet opgenomen in de toolboxen. Lees meer over hoe je tot een arbeidsmarkt voor iedereen komt in het Movisie-rapport Waardevol werken.
Handig om te weten:
- Hoe creëer je draagvlak voor het tegengaan van discriminatie in jouw organisatie? We zetten een aantal tips op een rij.
- Hoe kan je discriminatie effectief bestrijden? KIS-onderzoeker Hanneke Felten legt het uit.
- Tips voor hbo-docenten
- Begrippenlijst discriminatie en inclusie
- Inspirerend voorbeeld: Haagse Hogeschool
- Inspirerend voorbeeld: Hogeschool Utrecht
- Inspirerend voorbeeld: Fontys
- Lijst met gastdocenten en trainers
Toolboxen
Subdoel 1: Informeren over arbeidsmarktdiscriminatie
In deze toolbox vind je tools om studenten te informeren over arbeidsmarktdiscriminatie. Ook krijg je tips om hen te motiveren om arbeidsmarktdiscriminatie later als hrm-medewerker aan te pakken en diversiteit en inclusie te bevorderen.
Subdoel 2: Vooroordelen en stereotypen verminderen
In deze toolbox vind je tools gericht op het stimuleren van inleving en empathie bij studenten, het stellen van een sociale norm rondom discriminatie en je leert hoe je studenten kan helpen om hun eigen (onbewuste) vooroordelen en stereotypen te herkennen en hier niet naar te handelen.
Subdoel 3: Arbeidsmarktdiscriminatie effectief aanpakken
In deze toolbox vind je tools om studenten te leren om arbeidsmarktdiscriminatie later als hrm-medewerker effectief aan te pakken.
Hoe gebruik je de toolboxen?
- Beschrijf de leerdoelen die je hebt met betrekking tot antidiscriminatie per leerjaar. Zorg dat je minimaal doelen includeert die gaan over het leren van feiten over arbeidsmarktdiscriminatie (zie subdoel 1), het voorkomen van vooroordelen (zie subdoel 2) en het inzetten van effectieve aanpakken tegen discriminatie (zie subdoel 3).
- Check welke materialen bij het leerjaar passen.
- Check of je materiaal van zowel subdoel 1, subdoel 2 als subdoel 3 gebruikt. Zo niet, pas dan de leerdoelen aan zodat alle subdoelen aan de orde komen.
- Overweeg of je een gastdocent wil inhuren (meer informatie vind je op deze lijst).
- Bereid je goed voor op het geven van de verschillende lessen. We geven een aantal tips per onderdeel van de toolbox:
- Subdoel 1: Zorg dat je de feiten met betrekking tot arbeidsmarktdiscriminatie die te vinden zijn in de toolbox eerst zelf goed doorleest.
- Subdoel 2: Bekijk deze video en/of lees dit artikel ter voorbereiding.
- Subdoel 3: Lees eerst dit artikel over werving en selectie en dit artikel over discriminatie op de werkvloer aanpakken.