Wat kunnen we leren van voormalige vluchtelingen?

Hoe bouw je een nieuw leven op in een vreemd land? Wie weet dat beter dan mensen die dat al een keer hebben moeten doen. De recente groep vluchtelingen evenals beleidsmakers en sociale professionals kunnen veel leren van de nieuwkomers die al eerder naar ons land zijn gekomen. Hoe vonden zij hun weg en welke tips kunnen zij geven?

Toen gevlucht…hoe is het nu?

Welke lessen kunnen we trekken uit de ervaringen van voormalig vluchtelingen? Onderzoekers van KIS spraken uitgebreid met Nederlanders die voor het jaar 2000 naar Nederland zijn gevlucht. De ervaringen die zij deelden, zijn in deze publicatie gebundeld als zogenoemde lessen voor nieuwkomers, overheden en organisaties.

Diversiteitsbeleid: hoe ontwikkel je urgentiebesef?

Hoe zorg je ervoor dat diversiteitsbeleid op de werkvloer tot prioriteit wordt gemaakt? In een deze publicatie beschrijft KIS hoe je in vijf stappen urgentiebesef rond diversiteitsbeleid ontwikkelt.

Zo ontwikkel je urgentiebesef rond diversiteitsbeleid

Zelf zie je het belang in van diversiteitsbeleid op de werkvloer. Maar wat als dat niet geldt voor je leidinggevende of collega's? In een nieuwe, compacte publicatie beschrijft KIS hoe je in vijf stappen urgentiebesef rond diversiteitsbeleid ontwikkelt.

Dit zijn de zeven grootste misvattingen over diversiteitsproof werken

Twijfelt u als professional aan het nut van diversiteitsproof werken voor sociale wijkteams? Of heeft u wellicht collega's die dat doen? KIS-onderzoekers Hans Bellaart, Ahmed Hamdi, Mehmet Day en Jamila Achahchah hebben de zeven meest gehoorde argumenten die gemeenten en wijkteams ervan weerhouden om aandacht te besteden aan diversiteitsproof werken op een rijtje gezet én voorzien van tegenargumenten.

‘Als je inclusief werkt, kun je veel meer voor bewoners betekenen'

Bewoners met een migratieachtergrond worden vaak niet tijdig bereikt door de vrijwillige hulpverlening. Om sociale wijkteams en gemeenten te ondersteunen om hun hulp te verbeteren, lanceert KIS vandaag het diversiteitskader Wijkteams voor álle doelgroepen effectief. 

Wijkteams voor álle doelgroepen effectief

Gemeenten en wijkteams worstelen met het tijdig bereiken van bewoners met een migratieachtergrond. Om hen te ondersteunen heeft KIS het diversiteitskader 'Wijkteams voor álle doelgroepen effectief' opgesteld.

Evaluatie-instrument Werkend leren door vluchtelingen

Het tussentijds monitoren en evalueren, is cruciaal voor het laten slagen van een werkendlerentraject voor vluchtelingen. Het Evaluatie-instrument Werkend leren door vluchtelingen biedt vragenlijsten waarmee deelnemers, praktijk- en trajectbegeleiders direct mee aan de slag kunnen. 

Zinvolle stappen naar werk voor vluchtelingen

Hoe richt je vrijwilligerswerk, (taal)stages en werkervaringsplaatsen voor vluchtelingen zo in dat het daadwerkelijk hun kansen op de arbeidsmarkt vergroot? De nieuwe handreiking van KIS ‘Werkend leren als opstap naar werk voor vluchtelingen beantwoord deze vragen en meer. 

‘Diversiteitsproof werken begint met erkennen dat je niets van een ander weet’

Voor veel wijkteams en gemeenten is het een uitdaging om effectief om te gaan met diversiteit. KIS wijdde onlangs een conferentie aan dit onderwerp. Lees hier over de kennis, ervaringen en best practices die onderzoekers en professionals met elkaar uitwisselden. 

Pagina's

Abonneren op RSS - best practices