Trefwoorden

onderwijs

diversiteit in de wijk

Filter op thema

Artikel - 20 april 2018

Mbo-studenten met een migratieachtergrond zoeken langer naar een stageplek. Als onderwijsprofessional kun jij een cruciale rol spelen in het bevorderen van gelijke kansen op de stagemarkt. We geven vier tips.

Project - 15 maart 2018

Binnen de onderwijssector is er toenemende aandacht voor de omgang met cultureel religieuze diversiteit. Het belang daarvan lijkt ook in de lerarenopleidingen en Pabo’s steeds meer onderkend te worden.

Artikel - 14 maart 2018

Zorg voor een kwaliteitskader moskeeonderwijs, waarin pedagogische randvoorwaarden staan en dat een verbinding legt met de samenleving. Daarvoor pleit Ahmed Hamdi, onderzoeker bij het Verwey-Jonker Instituut.

Publicatie - 27 februari 2018

Het is belangrijk dat jongeren vertrouwen hebben in instituties zoals de politie, het onderwijs en de politiek. Dat ze zich gehoord en gerespecteerd voelen. Hoe groter dat vertrouwen, hoe meer kans op een samenleving waarin deze jongeren zich thuis voelen.

Artikel - 2 februari 2018

De meeste onderwijsprofessionals vinden discriminatie onwenselijk. Maar hoe ga je het tegen? KIS-onderzoekers Ikram Taouanza en Hanneke Felten zetten de vijf beste wetenschappelijk onderbouwde tips op een rijtje.

Vraag & antwoord - 22 november 2017

KIS ondervroeg vrijwilligers uit de gemeenschappen die veel werken met ouders en kinderen. Zij noemen de Nederlandse taal een belangrijk vehikel voor ouders om in Nederland te kunnen functioneren. Wel zijn er meer mogelijkheden nodig om op andere manieren Nederlands te leren, bijvoorbeeld in de avonduren of op taalpunten waar ouders in het weekend al komen met hun kinderen om de eigen taal te leren.

Artikel - 25 september 2017

Sommige migrantenjongeren op het mbo stoppen met hun opleiding of stage. Niet omdat zij dat werkelijk willen, maar omdat ze onvoldoende kunnen omgaan met stressvolle gebeurtenissen. De weerbaarheidstraining This is Me! biedt deze jongeren uitkomst. 

Blog - 30 augustus 2017

Kinderen met 'gemengde' ouders worden op dezelfde hoop gegooid als kinderen met een migratieachtergrond, aldus recent onderzoek. Als ‘witte’ moeder van gemengde kinderen valt me op wat de gevolgen zijn als je in een bepaalde categorie wordt ingedeeld. Een subtiel maar sluipend proces dat maakt dat mijn Nederlandse kinderen zeggen: ‘Ik ben geen Nederlander.’

Artikel - 4 augustus 2017

Kinderen met 'gemengde' ouders worden ten onrechte op dezelfde hoop gegooid als kinderen met een migratieachtergrond. Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat er grote verschillen zijn.

Artikel - 6 juli 2017

Hoe versterken gemeenten de sociale binding om polarisatie tussen bevolkingsgroepen tegen te gaan? KIS organiseerde in samenwerking met gemeente Utrecht een kennisatelier met gemeenten en maatschappelijke organisaties om antwood te vinden op die vraag.