Vraag & antwoord

De vraag:

Hoe krijg ik als gemeente beter zicht op mijn diversiteitsbeleid?

Vraag & antwoord - 10 april 2017

Kennisplatform Integratie & Samenleving ontwikkelde een checklist die inzicht biedt in het diversiteitsbeleid van gemeenten. De checklist beantwoord de vragen: hoe divers is mijn personeel samengesteld en hoe divers is mijn dienstverlening ingericht voor de inwoners van deze gemeente? Aan de hand van een prioritering kan worden bepaald waar extra inzet nodig is en waar de gemeente haar het diversiteitsbeleid op moet richten.

De checklijst is ingedeeld in zeven onderdelen:

  • Motivatie diversiteitsbeleid
  • Diversiteit in cijfers
  • Randvoorwaarden diversiteitsbeleid
  • Diversiteitsbeleid binnen de gemeentelijke organisatie
  • Diversiteit voor het bereik van inwoners
  • Diversiteitsvoorwaarden aan opdrachtnemers
  • Prioritering diversiteitsbeleid

Voor het gebruik van de checklist is een handreiking beschikbaar, zie daarvoor het tweede deel van het document. Hierin staan verdere uitleg, toelichting en tips voor het gebruik van de checklist en voor het formuleren van prioriteiten.

Anderen bekeken ook

Gemeenten hebben een voorbeeldfunctie als het gaat om diversiteit. Zowel door het beleid gericht op hun eigen medewerkers, als de manier waarop zij hun dienstverlening voor hun inwoners invullen. Deze checklist helpt gemeenten hun diversiteitsbeleid te verbeteren.

Heeft u een vraag?

Heeft u een vraag over integratie en diversiteit? Wordt er volgens u te weinig aandacht aan een onderwerp besteed? Of kan iets beter? Wij geven graag antwoord.

Stel uw vraag

Wat doen wij met uw vraag?

U krijgt van ons altijd reactie. De aard en omvang van uw vraag bepalen hoe wij die beantwoorden.

Lees verder >

Reageer

Log in of word lid van het platform om te reageren!