Integratie EU-migranten: ‘Gemeenten kunnen meer van elkaar leren’

‘We kijken meer naar mensen die van ver komen, dan naar migranten uit Europa.’ Deze uitspraak is vaker te horen bij de internationale conferentie Local Welcoming Policies for EU Mobile Citizens in Amsterdam. Gemeenten moeten meer doen aan de integratie van EU-migranten en van elkaar leren, zo luidt het devies.

Artikel
Integratie- en inburgeringsbeleid

Onderzoeker Inge Razenberg (Verwey-Jonker Instituut / Kennisplatform Inclusief Samenleven) presenteert tijdens de conferentie de publicatie Staalkaart EU-migranten. Gemeenten die aan de slag willen met het bevorderen van de integratie van Europese migranten, kunnen deze staalkaart gebruiken ter informatie en inspiratie voor het ontwikkelen van integratiebeleid. De interactieve publicatie biedt goede voorbeelden op het gebied van registratie, informatie, taal, werk, samenleven en opvoeding. ‘Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld het Migranten Informatie Punt in Eindhoven’, vertelt Razenberg tijdens haar presentatie. ‘Bij dit fysieke informatiepunt kunnen Europese migranten in hun eigen taal terecht voor informatie, advies en ondersteuning. Vooral laagopgeleide migranten kloppen hier aan als ze hulp nodig hebben bij een concreet probleem.’

'Informatie in de eigen taal aanbieden is de enige optie'

Het Migranten Informatie Punt is een oplossing voor een veelgenoemd probleem tijdens de conferentie. Namelijk: hoe bied je Europese migranten de juiste informatie aan? Een deelnemer stelt dat nieuwkomers momenteel veelal informatie in het Nederlands of Engels aangeboden krijgen. ‘Maar informatie in de eigen taal aanbieden, dat is de enige mogelijkheid die erin resulteert dat Europese migranten de juiste informatie krijgen’, zegt iemand in de zaal. Een ander vult aan dat er wel al veel informatie is voor migranten in Nederland, maar dat de grootste opgave is dat mensen dit ook vinden.

Veel verschillen tussen EU-migranten

Migranten uit Europa zijn natuurlijk niet allemaal hetzelfde: ze verschillen bijvoorbeeld in opleidingsniveau, het werk dat ze doen in Nederland en in verblijfsperspectief. Ongeveer de helft van de Europese migranten vestigt zich permanent in Nederland, wat het belang van integratie benadrukt. De hoogopgeleide European mobile citizens, zoals EU-migranten tijdens de conferentie worden genoemd, vinden vaak informatie over het nieuwe land op internet. Deze migranten kunnen met Engelstalige informatie van overheidsinstanties uit de voeten. Bij laagopgeleide migranten is het een ander verhaal. Omdat zij veelal geen toegang hebben tot informatie in hun eigen taal, weten zij soms niet dat ze bijvoorbeeld verplicht zijn om een zorgverzekering te hebben in Nederland. Een fysiek informatiepunt waar op laagdrempelige wijze hulp in de eigen taal wordt aangeboden, kan dan een goede oplossing zijn.

Conferentie EU-mgiranten
Foto: Zoë Papaikonomou

Van elkaar leren

Tijdens de bijeenkomst komt ook naar voren dat verschillende Europese steden, bewust of onbewust, de focus leggen op verschillende groepen Europese migranten. Het Zweedse Göteborg heeft bijvoorbeeld meer de aandacht voor laagopgeleide Europese migranten, terwijl gemeente Amsterdam meer gefocust is op hoogopgeleide kennismigranten. Tijdens het Europese project Local Welcome Policies EU migrants, waarvan de conferentie een onderdeel is, kunnen de steden dus veel van elkaar leren. Amsterdam kijkt nu meer naar de kwetsbare EU-migranten en Göteborg naar de hoogopgeleide kennismigranten.

Ook gemeenten binnen Nederland kunnen veel van elkaar leren als ze de integratie van EU-migranten willen bevorderen. De staalkaart van Kennisplatform Inclusief Samenleven levert daar een bijdrage aan. Eerder bleek namelijk uit een enquête van het kennisplatform dat zeventig procent van de gemeenten waar EU-migranten wonen, knelpunten ervaart met betrekking tot deze doelgroep. Toch heeft ongeveer zestig procent van die gemeenten geen gericht beleid voor deze doelgroep. De staalkaart kan gemeenten inspireren en biedt, ook doordat contactgegevens van de gemeenten zijn toegevoegd, kansen om van elkaar te leren.