Radi Rammach is ‘een jongen van de straat’, maar wel eentje die goed kan praten. Vroeger had hij dat niet zo door en dacht dat hij niet goed uit zijn woorden kwam, maar de laatste tijd hoort hij het vaak van mensen. Hij volgde de This is me! weerbaarheidstraining van Kennisplatform Integratie & Samenleving en traint nu zelf pubers met een niet-westerse achtergrond.

De combinatie goed praten en inside informatie over het straatleven, zijn volgens Radi essentieel voor zijn bijdrage aan de trainingen van This is me!. ‘Ik weet wat ze meemaken. Je ziet ze wel lachen, maar daarachter zit pijn.’ Pijn omdat ze geen werk hebben, vanwege confrontaties met de politie of afwijzingen. Zelf kreeg Radi, die van Marokkaanse komaf is, onlangs voor het eerst te maken met volgens hem wel heel duidelijke discriminatie. ‘Ik had me opgegeven om te werken met de asielzoekers in Heumensoord. Maar er waren geen mensen meer nodig, werd mij gezegd. Hoor ik daarna dat mensen die later dan ik hadden gereageerd wél een gesprek kregen. Toen heb ik nog een keer maar dan met een andere naam gereageerd en mocht ik wel komen.’ Het is een bekend verhaal, waar ook de jonge jongens die hij trainingen geeft mee te maken krijgen. 

radi rammachGekke dingen doen

Radi maakt zich zorgen over deze jongeren. ‘Sommige jongens van 19 of 20 jaar die op straat hangen, kennen geen grenzen. En als je geen geld hebt, kun je gekke dingen gaan doen. Die jonge jongens hoor ik tijdens een training zeggen: ik wil miljonair worden en ik wil later een villa. Ja, dan weet je: die jongen zou ook het slechte pad op kunnen gaan.’ En dan doet Radi dus waar hij goed in is: praten. ‘Ik zeg dan: jongen, ik hoor dat je vwo doet, je bent een slimme jongen. Maak het af, ga zorgen dat je over een paar jaar een mooi pak gaat dragen en voor een baas werkt, of word je eigen baas, maar wel met een diploma. Wil je je hele leven achterom moeten kijken? Nee toch? Ga lekker werken, huisje boompje beestje, ja dat zeg ik dan.’ Zijn aanpak verandert niet direct de gedachtegang van zo’n jongen, maar Radi is er van overtuigd dat het ergens blijft hangen. ‘Dat had ik zelf ook in mijn jeugd. Je luistert ernaar en het blijft wel in je hoofd zitten.’

 

Over de This is me! weerbaarheidstraining

De This is me! weerbaarheidstraining (train-de-trainer) is ontwikkeld met als doel de weerbaarheid van jongeren te vergroten en hun identiteit te versterken. Deze train-de-trainer wordt gegeven door twee trainers van Movisie. Na deze training kunnen jongeren zich verder als trainer ontwikkelen en zelf de weerbaarheidstraining aan jongeren geven. Boek nu de training.

 

Talenten

De weerbaarheidstraining van This is Me! vond Radi heel erg leuk. Hij is opener geworden en weet beter waar hij goed in is. Hoewel hij blij is met zijn huidige baan als beveiliger, weet hij nu zeker dat hij zijn talenten wil inzetten om in de toekomst jongerenwerker te worden. Het trainen van jongeren is alvast een eerste kennismaking daarmee. Het belangrijkste dat hij de jongens wil meegeven is dat ze werken aan hun imago: ‘Dat accentje, het taalgebruik van Marokkaans-Nederlandse jongens, dat werkt niet mee.’ En ontdek ook je Nederlandse kant: ‘Ik voel mij ook Nederlander. Het is goed om je te mengen met autochtonen, met die jongens kun je ook gewoon chillen.’

Niet laten tegenhouden

Ook de 27-jarige Abdulgadir Ahmed heeft de weerbaarheidstraining van This is me! gevolgd en geeft nu ook zelf die training aan jongeren. ‘Ik ben een Nederlandse Somalische moslim. Ik loop soms wel tegen dingen als discriminatie aan. Maar ik weet niet waar ik dat aan moet wijten: aan dat ik moslim ben? Of omdat ik Somaliër ben? Of dat ik zwart ben?’ Hoe dan ook, het zit het niet in zijn aard om zich er door te laten tegenhouden en is hij bezig met het starten van een eigen bedrijf. Een houding die hij graag wil overbrengen op een nieuwe generatie biculturele jongeren.

‘Ik ga niet discriminatie verdedigen, want uit onderzoeken blijkt dat het voorkomt. Het gaat wat mij betreft meer om de vraag: welke betekenis geef je eraan? Je kunt denken dat je wordt afgewezen voor een functie omdat je moslim bent, maar het kan ook zijn dat je niet voldoet aan de verwachtingen van die persoon’, stelt Abdulgadir. En zelfs als het duidelijk wel discriminatie is, is hij nog niet uit het veld te slaan: ‘Ik zie het als mijn missie om mensen te confronteren met hun vooroordelen. Ik blijf kalm en denk maar zo: iemand weigert jou omdat hij bang is. Je zal moeten laten zien dat dat niet nodig is.’

Assertiviteit

'Het is goed om bewust stil te staan bij wie je bent en welke rol je hebt in de maatschappij. En het leek me ook vooral leuk om dat door te geven.’

Abdulgadir heeft zijn zaakjes goed op orde: studie afgerond, een leuke baan als woonbegeleider en heeft plannen om zelf een bewindvoeringskantoor te starten. Toch sprak de weerbaarheidstraining, waar hij via via voor werd benaderd, hem aan. ‘Het is goed om bewust stil te staan bij wie je bent en welke rol je hebt in de maatschappij. En het leek me ook vooral leuk om dat door te geven.’ En dat heeft hij inmiddels twee keer gedaan. Het belangrijkste dat hij de jongeren wil meegeven is assertiviteit. De pubers werden tijdens zijn training getest in twee situaties: hoe ga je ermee om als je vals beschuldigd wordt en wat doe je als je softdrugs krijgt aangeboden, terwijl je eigenlijk niet rookt? ‘Een jongen bezweek toch onder de druk en zei later ook dat hij helemaal niet wilde roken. Ik denk dat de training hem en de anderen heeft geholpen. Eerst konden ze niet uitleggen wat assertiviteit was en na onze training zijn ze er veel meer van bewust. Achteraf zal blijken of ze er ook iets mee gaan doen.’

De nieuwe generatie biculturele jongeren heeft het wel moeilijker, denkt Abdulgadir, maar dat is geen excuus om bij de pakken neer te zitten. ‘Je moet voor jezelf opkomen en je bent wie je bent. Of men je nu accepteert of niet. Je kunt ook je stem laten horen, bijvoorbeeld via een vlog of via een verzoek aan de gemeente. Je kunt ook zelf het initiatief nemen.’

 

Lees meer over het project This is me!

Jouw bijdrage

6 + 6 =
Geef het antwoord op deze rekenoefening. Voorbeeld voor 1+3: voer 4 in.