Nominaties essaywedstrijd This is me! bekend

De nominaties voor de This is me! essaywedstrijd van Kennisplatform Inclusief Samenleven zijn bekend gemaakt. Twaalf inzendingen zijn geselecteerd. In de essays beantwoorden jongeren de vraag: hoe eis jij je plek op in de Nederlandse samenleving zonder te moeten kiezen tussen jouw verschillende culturen? 18 november worden de winnaars bekend gemaakt.

Artikel

De vakjury bestaande uit Tanja Jadnanansing, Halleh Ghorashi, Insayno, Cemil Yilmaz, Yasmin Seddiki en Erwin Bens selecteren een winnaar uit de twaalf genomineerden. De jury let daarbij op kwaliteit, originaliteit en op de vraag of het verhaal andere jongeren inspireert. Bekijk hier wie zijn genomineerd.

Stemmen

Kennisplatform Inclusief Samenleven reikt twee geldprijzen uit: een juryprijs van € 1.000 en een publieksprijs van € 1.000. De publieksprijs wordt bepaald op basis van de meeste likes. Vanaf 6 september kan iedereen stemmen op zijn of haar favoriete verhaal via Facebook.

 

De winnaars moeten de geldprijzen investeren in talent of weerbaarheid, bij henzelf of bij andere jongeren. Op vrijdag 18 november 2016 worden de winnaars bekend gemaakt tijdens het This is me! jongerenevenement in Den Haag, dat wordt georganiseerd in samenwerking met Stichting Multicultureel Jongeren Geluid.

Discriminatie

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de culturele en sociale afstand tussen jongeren met een migrantenachtergrond en de rest van de samenleving groter wordt. Sommige jongeren voelen zich niet meer thuis in Nederland. Jamila Achahchah (projectleider This is me!): ‘Veel jongeren ervaren discriminatie en uitsluiting en vinden het lastig om hiermee om te gaan. Wij willen dat zij hierover met elkaar in gesprek gaan. Via de essaywedstrijd verzamelen we verhalen van jongeren die hun plek in de samenleving hebben gevonden. Wel vanuit een positieve invalshoek, je kunt namelijk zelf ook invloed uitoefenen!’

De wedstrijd wordt georganiseerd binnen het project This is me!. Movisie mobiliseert samen met verschillende partnerorganisaties jongeren om vanuit positiviteit te werken aan het versterken van hun eigen identiteit en weerbaarheid. ‘Als je weet wie je bent, en je bent weerbaar, dan is de kans dat je je een onderdeel voelt van de samenleving, veel groter’, aldus Achahchah.