Yena houdt trots een fotolijstje vast met daarin een foto van haar traditionele Chinese bruiloft. ‘Naast’ Yena zit Vera uit Rusland met haar Cheburashka, die iets in het Russisch brabbelt. ‘Onder’ Vera zit Maria uit Venezuela met haar zoontje Samuel van acht maanden op schoot. Vrolijk kijkt het jongetje de camera in en graait ondertussen naar zijn moeders neus. Waar we mee bezig zijn in de les? Zoek iets in je huis met emotionele waarde en laat het zien voor de camera.

Naast de foto, de knuffel en Samuel, zie ik een muziekdoosje, een medaille van een marathon, fotoboeken en een Alfred J. Kwak knuffel. Die laatste is van mij, de taaldocent dus. Eén van de voordelen van digitale NT2 lessen? Actieve werkvormen inzetten waarbij cursisten spullen uit hun huis kunnen gebruiken en we elkaar op een andere – persoonlijkere – manier leren kennen.

Digitale improvisatie

Sinds de coronamaatregelen geef ik digitale les. Met huiswerk opdrachten en digitale improvisatie probeer ik de (diverse, volwassen) doelgroepen van mij zo goed mogelijk te bedienen. De hierboven beschreven groep bestaat uit veertien cursisten, afkomstig uit dertien verschillende landen. Daarnaast hebben de cursisten uit deze groep uiteenlopende digitale vaardigheden. Dit laatste punt maakte het de eerste les lastig om in te loggen via het computerprogramma Zoom.

Bel jij Maya (Sri Lanka), Elif (Turkije) en Yazad (Iran)? Dan begin ik alvast met de les

‘Bel jij Maya (Sri Lanka), Elif (Turkije) en Yazad (Iran)? Dan begin ik alvast met de les’, waren de woorden die ik zei tegen mijn stagiaire tijdens de eerste online les. Toen na 38 minuten alle veertien cursisten dan eindelijk aanwezig waren, en we klaar waren om echt te beginnen, werden we twee minuten later doodleuk uit de sessie gegooid. Veertig minuten blijkt de max in de gratis variant van Zoom. Begon het riedeltje toen weer van voren af aan? Nee hoor! Alle cursisten waren bij de tweede sessie binnen drie minuten aanwezig. Oefening baart kunst. Nog 37 minuten over om les te geven.

Hamsteren

Eigenlijk kunnen we online alles doen wat we in een klaslokaal ook doen. Sommige dingen zelfs beter. Dankzij de ‘Breakout Rooms’ - digitale subgroepen waarin je de groep in kleine groepjes afzonderlijk uiteen kan laten gaan - kunnen de cursisten in kleine groepjes samenwerken. Daarnaast leent de functie ‘scherm delen’ zich uitstekend voor het vertonen van PowerPoints, filmpjes en luisteropdrachten. Tot slot kunnen via de chatfunctie antwoorden getypt en gedeeld worden met de rest van de groep. Zo hebben we zinnen gemaakt met het werkwoord ‘hamsteren’ in verschillende werkwoordstijden. De volgende zinnen kwamen voorbij: ‘Ik hamster koffie want ik ben bang dat ik niet genoeg heb’ tot ‘Ik hamsterde hagelslag want ik kan het niet in Schotland kopen’.  Dat er dan ondertussen ook nog een foto van een hamster met bolle wangen in de chat wordt gedeeld kan ik als docent alleen maar toejuichen.

Via de chatfunctie kunnen antwoorden getypt en gedeeld worden met de rest van de groep. Zo hebben we zinnen gemaakt met het werkwoord ‘hamsteren’ in verschillende werkwoordstijden

Huiswerk en (woord)grappen

Naast spelling en grammatica oefeningen, het evalueren van tussentijdse toetsen en het voorbereiden van het NT2 examen wordt er ook via WhatsApp contact gehouden met elkaar. Zo was de huiswerkopdracht de eerste week: stuur een foto van iets dat nu anders is dan voor de corona crisis. Tara uit Mexico stuurt een foto van haar twee zoontjes die thuis aan het studeren zijn, met de tekst: ‘ik kan wel thuisonderwijs doen, hoewel het in het Nederlands een nachtmerrie voor me is.’ Ook is er ruimte voor (woord)grappen. Zo kwam de volgende tekst voorbij op de chat door een van mijn cursisten: ‘In Rusland mogen niet meer dan drie Russen in één auto, anders krijg je vierrussen.’ Geestig, maar waar ik vooral trots op ben is dat mijn cursisten inmiddels in het Nederlands een woordgrap kunnen maken.

Natuurlijk gaan er ook dingen mis tijdens de les. Naast de gebruikelijke verbindingsproblemen, achtergrond geluiden en haperende microfoons, ben ik zelf soms met drie dingen tegelijk bezig waardoor ik niet alles goed bij kan houden. Overzicht houden in een chatroom is dan ook anders dan overzicht houden in een klaslokaal.

Ik hamsterde hagelslag want ik kan het niet in Schotland kopen

Mijn ogen vliegen over de getypte zinnen in de chat en ze blijven hangen bij de zin: ‘Ik heb gisterenavond met mijn vriendin gekeukt’. Hoe moet ik hierop reageren?! “Eh, Coen…” begin ik twijfelend, gelukkig net op tijd beseffend dat hij ‘gekookt’ bedoelt.

Aan de hoge online aanwezigheid te zien, zijn mijn cursisten blij met de mogelijkheid tot het volgen van online lessen. Ondanks dat ik het lesgeven in mijn huiskloffie erg waardeer, kijk ik uit naar het moment dat we elkaar weer in het klaslokaal kunnen zien!

Coronadossier

Dit blog is onderdeel van een dossier waarin wij kennis verzamelen over het coronavirus. Heb jij een vraag die KIS kan beantwoorden? Tips, blogs of noemenswaardige initiatieven? Stuur dan een e-mail naar communicatie@kis.nl.

Naar het dossier

 

Anderen bekeken ook

Jouw bijdrage

11 + 2 =
Geef het antwoord op deze rekenoefening. Voorbeeld voor 1+3: voer 4 in.