Binding van jongeren aan instituties vanuit internationaal perspectief

Project uit het jaarbericht van 2017

Er zijn diverse signalen dat veel jongeren met een migrantenachtergrond minder binding voelen met de maatschappelijke omgeving en instituties. Dit wordt vaak in verband gebracht met probleemgedrag zoals criminaliteit, middelengebruik of voortijdig schoolverlaten. KIS doet onderzoek naar de binding van jongeren met een migratieachtergrond, en maakt hierbij gebruik van gegevens uit 35 verschillende landen. Is er inderdaad verschil in de wijze waarop jongeren met een migratieachtergrond zich binden aan school, vrienden, buurt of ouders in vergelijking met autochtone jongeren? Welke factoren spelen hierin een rol, en wat is het verband met probleemgedrag?
Project
Jeugd en opvoeding

We maken voor dit onderzoek gebruik van verzamelde gegevens uit de ‘International Self -Report Youth delinquency studie’ (ISRD-3). Binnen dit onderzoek worden jongeren in de eerste drie klassen van het voortgezet onderwijs in 35 landen bevraagd over jeugdcriminaliteit. Dankzij deze gegevens kunnen wij vanuit internationaal perspectief onderzoeken hoe de binding van jongeren met een migratieachtergrond aan instituties verband houdt met probleemgedrag.

In het voorjaar van 2018 verschijnt bij uitgeverij Springer het boek ‘Minorities, Institutions and Social Cohesion in Europe and the US: findings from the third International Self-Report Delinquency Study’, waarin de conclusies van dit onderzoek worden beschreven.

Looptijd

t/m april 2018

Uitvoerder

Verwey-Jonker Instituut