Migrantenouders bereik je beter met opvoedvragen als je hun positie begrijpt

Ouders met een migratieachtergrond hebben dezelfde opvoedvragen als iedereen. Hun migrantenachtergrond maakt echter dat zij soms ook met andere kwesties te maken krijgen. Professionals die ouders ondersteunen bij de opvoeding kunnen dat beter doen als ze begrijpen in welke positie deze ouders verkeren.

Artikel
Intercultureel vakmanschap

KIS ontwikkelde eerder een teambijeenkomst voor wijkteams en Centra voor Jeugd en Gezin (CJG) om beroepskrachten bewust te maken van de kwesties en vragen die spelen bij ouders met een migratieachtergrond. En, om hen te helpen hiermee om te gaan in de praktijk. Hoe denken deze ouders, wat vinden zij belangrijk en hoe sluit je daar als professional op aan? Marjolijn Distelbrink (KIS) vertelt hierover tijdens het afscheidssymposium van Trees Pels als bijzonder hoogleraar Opvoeden in de multi-etnische stad (Vrije Universiteit).

 

Begrip en bewustwording

Ouders met een migratieachtergrond hebben vragen, ervaringen of referentiekaders die samenhangen met hun minderheidspositie. Ze krijgen bijvoorbeeld te maken met discriminatie, het omgaan met religie in een overwegend seculiere maatschappij of ze moeten zich afwisselend bewegen tussen twee culturen. Kwesties waar hun kinderen ook mee in aanraking komen. Beroepskrachten in wijkteams of bijvoorbeeld het CJG doen er goed aan zich te verdiepen in de specifieke invalshoeken en ervaringen die belangrijk zijn in de levens van veel migrantenouders. En zich bewust te zijn van hun eigen achtergrond, waarden en normen en hoe die verschillen van deze ouder.

Hoe werkt dat in praktijk?

Raymond Pinas, teamleider Ouder- en Kindteams Amsterdam-Osdorp  en Geuzenveld-Slotermeer, legt uit hoe hij in de wijk ouders van diverse herkomst weet te bereiken. En welke specifieke vragen hij tegenkomt bij deze ouders.

 

Meer informatie?Neem contact op met:

Marjolijn Distelbrink

icon_chevron Stuur een e-mail
Afbeelding