Weinig bewijs voor gebrek aan werknemerscompetenties bij jongeren

Er is weinig bewijs dat jongeren met een migratieachtergrond over minder werknemerscompetenties beschikken dan autochtone jongeren. Dat blijkt uit literatuuronderzoek van Kennisplatform Inclusief Samenleven. Zet daarom niet in op het vergroten van die competenties maar verricht andere inspanningen om de jeugdwerkloosheid van deze groep te verminderen, adviseren de onderzoekers.

Artikel
Werk

Kennisplatform Inclusief Samenleven onderzocht op basis van literatuuronderzoek wat er bekend is over eventuele verschillen tussen competenties van jongeren, en hoe werkgevers daarop selecteren. Welke werknemerscompetenties zoeken werkgevers? Hoe beoordelen zij of jongeren deze skills bezitten? En in hoeverre zijn deze werknemerscompetenties bij jongeren met een migratieachtergrond minder goed ontwikkeld dan bij autochtone jongeren?

Download het rapport

 
Praktijk, beleid en onderzoek veronderstellen dat jongeren met een migratieachtergrond een gebrek aan werknemerscompetenties hebben. Maar er is geen onderzoek bekend waarin door meting bij en vergelijking van jongeren is aangetoond hoe het is gesteld met de werknemerscompetenties van jongeren met een migratieachtergrond.

Geen heldere begripsbepaling

Een andere belangrijke bevinding: er is niet één heldere begripsbepaling van werknemerscompetenties. In recent onderzoek naar arbeidsparticipatie van jongeren met een migratieachtergrond, komt een waaier aan relevante elementen voorbij: van nieuwsgierig zijn en doorzettingsvermogen hebben tot kritisch denken en beschikken over probleemoplossend vermogen. Doordat een eenduidige definitie ontbreekt, kunnen er moeilijk normen worden opgesteld waarmee werknemerscompetenties gemeten, getoetst en geïnterpreteerd kunnen worden.

De onderzoekers ontwikkelden de volgende definitie: werknemerscompetenties en -skills zijn te onderscheiden in intrapersoonlijke en interpersoonlijke competenties, die samen de combinatie vormen van kennis, houdingen en vaardigheden, en het vermogen deze adequaat in te zetten, op een manier die past bij de kenmerken van de taak en de situatie. Deze skills zijn relevant, te ontwikkelen en sociaal bepaald.

Zes do’s

De onderzoekers formuleren zes do’s voor de diverse stakeholders: mensen die met jongeren werken, werkgevers en recruiters, en beleidsmakers. Aan de eerste groep bijvoorbeeld het advies om zich te richten op het vergroten van de weerbaarheid van jongeren met een migratieachtergrond. En bespreek met de jongeren het 'dilemma van aanpassing’: als ze de beste kans willen hebben op de Nederlandse arbeidsmarkt, moeten ze aansluiten op wat de werkgevers in Nederland willen. Werkgevers en recruiters moeten vooraf duidelijk maken welke gedragingen bij benodigde competenties horen.

Bekijk de overige do's in de factsheet waarin de resultaten van het onderzoek zijn gebundeld.

Meer informatie?Neem contact op met:

Saskia Keuzenkamp

icon_chevron Stuur een e-mail
icon_chevron 030-7892034
Afbeelding