Spel: Open deur?!

Open deur?! is een scenariobased game waarin omgaan met diversiteit centraal staat.

123RF

Tijdsinschatting voorgestelde lesopzet (leestijden/lengte film etc. wordt in tekst aangegeven): 60 tot 90 minuten

De student kruipt in de huid van Stephen, een 19-jarige student die een pakketje voor zijn deur vindt. Hij heeft 24 uur de tijd om het pakketje bij de juiste bewoner van zijn flat te bezorgen. Hoe hij dat doet, bepaalt de speler. De speler maakt kennis met zeer diverse bewoners van een flat, die elk een persoonlijk verhaal hebben. Door open vragen te stellen, te luisteren naar diverse ervaringen en dóór te vragen vind je de eigenaar van het pakketje. Leren omgaan met diversiteit, in het bijzonder gender, religie en etniciteit staat centraal.

Lesopzet

Open deur?! kun je inzetten tijdens de les wanneer je studenten wilt leren omgaan met diversiteit. In een 60 of 90 minuten durende les worden de studenten voorbereid op het spelen van het spel, spelen ze het individueel of met een medestudent en volgt er een nagesprek onder leiding van de docent. Belangrijk onderdeel van het nagesprek is de koppeling van het spel naar de leefwereld van de studenten. Afhankelijk van de lesduur krijgen studenten de kans om in tweetallen hun gespreksvaardigheden te oefenen. Hierbij staan een open houding, nieuwsgierigheid en je verplaatsen in de ander centraal. Er is een docentenhandleiding beschikbaar. De interventie is ontwikkeld voor mbo-studenten, maar kan ook ingezet worden voor hbo-studenten.

Doelstelling materiaal

Studenten leren omgaan met diversiteit.

Bekijk de game Open deur?! | Anne Frank Stichting