Topoi model

Het ‘TOPOI-model’ focust op communicatie met de cliënt en is te gebruiken als reflectiekader wanneer zich misverstanden voordoen.

 

 

In het TOPOI-model, ontwikkeld door Edwin Hoffman, zijn vijf gebieden te onderscheiden waar, met betrekking tot de communicatie, culturele verschillen en misverstanden kunnen worden opgespoord. Deze vijf gebieden zijn Taal, Ordening, Personen, Organisatie en Inzet. Het model biedt tevens verschillende algemene communicatie en interventiestrategieën.

In het TOPOI-model is per gebied een aantal vragen opgenomen waarmee je als professional kan nagaan waar de communicatie misloopt of misgelopen is. Daarnaast biedt het model bij elk gebied suggesties voor de aanpak van de ontstane misverstanden. Deze zijn vooral gericht op zelfreflectie, verheldering en onderzoek. Het TOPOI-model is te gebruiken tijdens de communicatie als reflectiekader, wanneer zich misverstanden voordoen. Ook kan het achteraf als reflectiekader gebruikt worden om een gesprekssituatie te analyseren op welk gebied het is mis- of vastgelopen en wat je een volgende keer anders zou kunnen doen.

Naar de tool