‘Ik wou dat ik als kind naar school kon gaan’

‘Ik wou dat ik als kind naar school kon gaan’. Met deze woorden begint Alisa Cuuna haar aangrijpende openingspleidooi op 27 februari 2024 in Pakhuis de Zwijger. Op deze avond lanceert Cuuna haar kinderboek ‘Naan en de Wonderlijke Schoolreis’. Het gaat over een Roma-meisje dat op zoek is naar een school en hiervoor, samen met haar hond Finn, stad en land afreist. 

Artikel
Sinti en Roma

Voor Cuuna was onderwijs vroeger niet vanzelfsprekend. Als 10-jarig meisje kwam zij met haar familie naar Nederland om asiel aan te vragen. Hierdoor moest zij van azc naar azc verhuizen en heeft ze in wel dertien verschillende gemeenten gewoond. Uiteindelijk was het gezin uitgeprocedeerd en moest ze meemaken hoe haar ouders en broertjes en zusjes werden uitgezet, terwijl zij alleen in Nederland achterbleef, zonder recht op verblijf.

In heel Europa gaat gemiddeld maar 20% van alle Roma-kinderen naar het basisonderwijs. Slechts 1% stroomt door naar de universiteit

Het gebrek aan stabiliteit en veiligheid hadden veel impact op Cuuna’s schoolloopbaan. Ze was ambitieus en wilde het graag goed doen op school, maar kreeg daar de kans niet voor door de moeilijke omstandigheden. Daarnaast is volgens Cuuna het Nederlandse schoolsysteem niet voldoende aangepast op de behoeften en culturele achtergronden van bepaalde groepen kinderen, zoals Roma en vluchtelingkinderen. Door hun achtergrond worden zij vaak geadviseerd om ‘laag te beginnen’, waardoor zij uiteindelijk veel moeten stapelen om toch het niveau te bereiken wat bij hen past. Het gevolg is dat zij zich vaak niet thuis voelen op school, en dat hun talenten niet voldoende worden gezien en erkend.

Alisa Cuuna

Alisa Cuuna

Seif Kabil is een van de sprekers bij de lancering. Hij studeerde aan de Universiteit van Oxford en werkt nu als innovator bij ABN Amro. Als kind van VN-diplomaten moest hij vaak van school wisselen, en zag dat het onderwijssysteem in veel landen onvoldoende in staat was om in de behoeften van bepaalde groepen kinderen te voorzien. ‘Als we bijvoorbeeld kijken naar het onderwijs van Roma, dan valt op dat in heel Europa maar 20% van alle Roma-kinderen naar het basisonderwijs gaat. Slechts 1% stroomt door naar de universiteit.’ 

In Nederland denken we vaak dat we het beter doen op het vlak van onderwijs, maar ‘ook het Nederlandse onderwijssysteem is nog steeds heel erg eendimensionaal, terwijl er in ons land zoveel kinderen van verschillende culturen leven,’ aldus Dominic Teodorescu (UvA), die onderzoek heeft gedaan naar de positie van Roma en reizigers in verschillende landen.

Het Nederlandse onderwijssysteem is nog steeds heel erg eendimensionaal, terwijl er in ons land zoveel kinderen van verschillende culturen leven - Dominic Teodorescu

Tijdens de avond wordt duidelijk dat er nog veel werk verzet moet worden om het Nederlandse onderwijssysteem inclusiever te maken. Bijvoorbeeld door het aantrekken van docenten met verschillende achtergronden, meer diversiteit in lesboeken zodat kinderen zich er beter in kunnen herkennen, en minder gesloten deuren in het onderwijs, zodat kinderen als Alisa Cuuna, met een kwetsbare achtergrond, maar met de juiste houding en ambitie, hun potentie eerder en beter kunnen waarmaken. Cuuna’s Roma-kinderboek is een eerste stap om Roma-kinderen zich beter te laten herkennen in boeken: ‘Ik hoop dat mijn boek alle Roma-kinderen stimuleert en motiveert om naar school te gaan.’

Meer informatie over het boek: Het kinderboek – Power of Choice

Meer lezen over Roma in het onderwijs? Lees dan dit KIS artikel: Roma in het onderwijs – doet Tsjechië het beter dan Nederland? | KIS

Meer informatie?Neem contact op met:

Judith Khajavi

icon_chevron Stuur een e-mail
icon_chevron 030 - 789 2191
Afbeelding
Portretfoto van Judith Khajavi