Met een clip en een knipoog je Nederlandse burgerschap claimen

Het was een rage, een hype. Al snel nadat de Amerikaanse zanger Pharrell Williams in 2013 zijn song ‘Happy’ uitbracht, verschenen er overal filmpjes van groepen mensen die een eigen versie van de clip de wereld in brachten. ‘Het begon als een spontane actie’, vertelt Anne Dijk, initiatiefneemster van ‘Happy Dutch Muslims’.

Artikel
Polarisatie en verbinding

‘Het was in een tijd dat Islamitische Staat opkwam en er was al jaren louter negativiteit rondom moslims in de media’, vertelt Anne. ‘Er was daarnaast ook maar weinig beeldend materiaal rondom Nederlandse moslims waarbij moslims zelf de regie in handen hadden. De onvrede onder moslims hierover was groot: “altijd” weer die media die óver moslims praten en meestal negatief of vanuit extreme stereotypen.’ Zij vond het belangrijk om de diverse en positieve realiteit zoals zij die ervaart in de moslimgemeenschap in Nederland in beeld te brengen en het ‘Happy’ filmpje was daar de ideale vorm voor. De diversiteit bestond uit allerlei culturele- en religieuze belevingsachtergronden; vrouwen met lange hoofddoeken, korte hoofddoeken, zonder hoofddoeken en mannen met lange baarden, korte baarden, zonder baarden. Kortom; Happy Dutch Muslims.

Het Magazine

Dit interview verscheen in het magazine 'Omkijken naar elkaar', waarin KIS inspirerende verhalen van Nederlandse moslims verzamelde over hun burgerinitiatieven.

Positieve respons

‘Op Facebook riep ik: “Een Nederlandse versie van ‘Happy Dutch Muslims’ zou ook leuk zijn!” Binnen een paar dagen hadden meerdere organisaties me benaderd om dit gezamenlijk op te pakken. De clip kwam tot stand dankzij een samenwerking tussen wijblijvenhier.nl, Fahm Instituut, Al Nisa en de Moslim Omroep. Duizenden mensen reageerden enthousiast en we hebben zo’n honderd Nederlandse moslims voor de Happy-clip kunnen filmen. Het was een diverse groep: gemixte stellen, kinderen en ouderen. Het filmpje kwam op YouTube en we kregen er veel positieve respons op.’

‘De boodschap was: diversiteit is welkom. We wilden een gebalanceerd, genuanceerd en vooral eigen beeld laten zien. En de positieve kracht tonen. Die is – zoals veel moslims ervaren – juist islam-geïnspireerd.’ Over een strategie is vooraf niet lang nagedacht noch uitvoerig gesproken; de clip moest er gewoon komen.

Erkenning, herkenning, trots

Het maken van de clip Happy Dutch Muslims pakte goed uit, zegt Anne. Niet alleen voor degenen die meewerkten, maar het bezorgde ook anderen eenfijn gevoel. Mensen voelden herkenning, ademruimte, erkenning, trots. Anne: ‘Mensen waren blij dat er eindelijk iets positiefs over moslims te zien was. Sommigen huilden zelfs van blijdschap. Ik kreeg reacties als: ‘Dit is hoe ik het beleef’ of ‘Eindelijk iets dat ik kan delen met mijn kennissen’. Anne: ‘Ik ben hierdoor enorm geraakt en het belang nog meer gaan inzien van representatie en zelfregie in je leefomgeving.’

Mensen waren blij dat er eindelijk iets positiefs over moslims te zien was.

‘Wij als initiatiefnemers vonden het ook belangrijk om dit juist als Néderlandse Móslims te doen, in al onze diversiteit. Nederlands en moslim zijn – dat zijn geen tegenstrijdigheden; die beide identiteiten zijn prima verenigbaar en dit laten de 100 diverse mensen in de clip ook zien. Dat was voor ons de drijvende factor achter dit initiatief.’

Moslims claimden in 2014, in al die negativiteit, met een clip en een knipoog hun Nederlandse burgerschap. Via een geweldig burgerinitiatief, geïnitieerd met een spontane oproep van Anne op Facebook. ‘Ik vind mijn inspiratie in de islam. Iedereen is een khaliefa, een zaakwaarnemer van God op aarde. Als moslim heb je de verantwoordelijkheid om iets te doen wanneer Allah je die potentie heeft gegeven. De Profeet stelt dat een glimlach een sadaqa, een actie van liefdadigheid is. Wat is er mooier dan met je burgerinitiatief, met een glimlach, de ander te laten lachen?’ 

Resultaten

De resultaten van dit onderzoek zijn ook uitgewerkt in een uitgebreid rapport en een overzichtelijke infographic.

Lees hier het rapport

Bekijk hier de infographic

Meer informatie?Neem contact op met:

Jeroen Vlug

icon_chevron Stuur een e-mail
Afbeelding

Hilde Bakker

icon_chevron Stuur een e-mail
icon_chevron 030-7892081
Afbeelding