Sociale normen tegen institutioneel racisme
Institutioneel racisme betekent dat de processen, het beleid en de (geschreven en ongeschreven) regels van instituten ertoe leiden dat er ongelijkheid is tussen mensen van verschillende afkomst, huidskleur of religie.
Tijdsinschatting voorgestelde lesopzet (leestijden/lengte film etc. wordt in tekst aangegeven): 45 minuten
Wat werkt in de aanpak van institutioneel racisme? In deze literatuurverkenning heeft Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS) dit op een rij gezet. In de verkenning is specifieke aandacht voor de domeinen arbeidsmarkt, veiligheid, onderwijs en woningmarkt. De onderzoekers hebben meer dan 200 wetenschappelijke studies bestudeerd vanuit (met name) peer reviewed journals.
Lesopzet
Studenten lezen hoofdstuk 1.1. Sociale normen (p.9-14). In de les reflecteren studenten samen op hun rol als hrm-medewerker in de aanpak van institutionele discriminatie. Wat kunnen zij doen vanuit hun rol, wat hebben zij nodig om hun taken goed te kunnen vervullen? Ook hoofdstuk 2.1 Institutioneel racisme op de arbeidsmarkt (p. 34-40) is interessant voor studenten.
Doelstelling materiaal
Uitleg hoe sociale normen werken om racisme tegen te gaan.