KIS helpt jongeren omgaan met meervoudige identiteiten in The Identity Project

Je culturele identiteit is niet je hele identiteit. Dit lijkt voor zich te spreken, maar als je een migratieachtergrond hebt, kan het lastig zijn om je verschillende culturele identiteiten een plek te geven. 30 procent van de jongeren met een migratieachtergrond geeft aan hier moeite mee te hebben. Om jongeren hierin te ondersteunen, werkt KIS aan de Nederlandse versie van het lesprogramma The Identity Project. 

Artikel
Jeugd en opvoeding

Meervoudige identiteiten zijn de verschillende rollen die je als jongere aanneemt in situaties zoals in je gezin, op school, op werk en op social media. Alle jongeren hebben hiermee te maken in de ontwikkeling van hun zelfbeeld en identiteit. Maar jongeren met een migratieachtergrond hebben vanwege de verschillende referentiekaders die ze meekrijgen, vanuit bijvoorbeeld gezin, school en de bredere samenleving, een extra opgave hierin.

In The Identity Project leren jongeren zelf over deze identiteiten na te denken. Ze krijgen lessen over thema’s als identiteit, migratiegeschiedenis van Nederland waar leerlingen mogelijk hun eigen familiegeschiedenis in herkennen, symbolen en tradities en het maken van een eigen stamboom. Het programma is ontwikkeld door Adriana Umaña-Taylor, hoogleraar aan Harvard University (zie de website van Harvard voor meer informatie). In Duitsland, Zweden en Italië wordt het lesprogramma al aangeboden, en KIS-onderzoeker Mehmet Day heeft het nu ook naar Nederland gehaald. Om het programma aan te passen op de Nederlandse context, kijken Day en zijn collega’s zorgvuldig welke invulling van de lessen het best past bij vraagstukken die in Nederland spelen.

Identity Project op jouw school? 

Wil je het lesprogramma graag op jouw school geven of heb je interesse in The Identity Project? Neem dan contact op met onderzoeker Mehmet Day via mday@verwey-jonker.nl voor meer informatie.

De onderzoekers experimenteren op dit moment op drie middelbare scholen met het lesprogramma. In de lessen gaan ze met de jongeren in gesprek over hun meervoudige identiteit: hoe denk je over jouw eigen identiteiten, die van anderen en hoe ga je ermee om?  De onderzoekers observeren de lessen en nemen interviews af met de leerlingen en docenten. De input die ze hierin ophalen nemen ze mee in het doorontwikkelen van het lesprogramma.

Hoe de jongeren hun meervoudige identiteit bespreken lijkt al heel verrijkend voor hen te zijn, aldus onderzoeker Mehmet Day: ‘Je ziet de kracht van dit programma bijvoorbeeld aan hoe enthousiast jongeren verhalen doorvertellen van hun opa en oma, over hoe zij het ervaren hebben om naar Nederland te komen. Aan de leerzame discussies over migratie, racisme en maatschappelijke vraagstukken als de Toeslagenaffaire. En aan hoe geïnteresseerd jongeren zijn om de symbolen van andere culturen te leren kennen.’

Identity Project

Tweede pilotfase

In het najaar van 2023 volgt een tweede pilotfase, waarin het lesprogramma verder wordt ontwikkeld, samen met een begeleidingscommissie. Na deze pilot komt het lesprogramma als pakket beschikbaar voor scholen.

Houd deze website in de gaten: naast het pakket met het uiteindelijke lesprogramma zal ook het evaluatie rapport eind 2023 op kis.nl verschijnen.

Meer informatie?Neem contact op met:

Mehmet Day

icon_chevron Stuur een e-mail
Afbeelding

Mariam Badou

icon_chevron Stuur een e-mail
icon_chevron 06 - 347 38 652
Afbeelding
mariam-badou

Donya Yassine

icon_chevron Stuur een e-mail
icon_chevron 06 24382560
Afbeelding