Speaking Up: Omstanderinterventie

Speaking Up is een omstanderinterventie voor alle volwassenen die discriminatie willen leren herkennen en zich er tegen uit wil spreken. Tijdens de training leren deelnemers hoe ze zich kunnen uitspreken tegen discriminatie en hoe ze dat op de beste en meest doeltreffende manier kunnen doen. Deelnemers ontwikkelen vaardigheden en oefenen met gesprekstechnieken die toepasbaar zijn in diverse contexten waarin discriminatie zich voordoet.

Deze tekst is opgesteld door de interventie-eigenaar en aan de hand van de verandertheorie door KIS getoetst. Neem voor meer informatie contact op met de contactpersoon.

Doelgroepen van de interventie

Volwassenen in bedrijven, overheid, horeca, onderwijs, en maatschappelijke organisaties. 

Doel van de interventie

Hoofddoel van de interventie is dat deelnemers discriminatie kunnen herkennen en zich op een doeltreffende, de-escalerende en constructieve manier kunnen uitspreken. 

Subdoelen

  1. Deelnemers herkennen diverse vormen van discriminatie.
  2. Deelnemers zijn zich bewust van hun eigen identiteiten en hoe deze in relatie staan tot discriminatie
  3. Deelnemers weten wat discriminatie is en wat niet, en hoe microagressies hier onderdeel van zijn.
  4. Deelnemers kennen en herkennen diverse vormen van discriminatie, en willen zich hier graag tegen uitspreken omdat zij weten dat dit de sociale norm beïnvloedt.
  5. Deelnemers hebben de vaardigheden om zich effectief, de-escalerend en constructief uit te spreken, en weten wanneer zij dat kunnen doen

Werkzame mechanismen

  1. Bewustwording: Door na te denken over alle facetten van hun eigen identiteit, worden de deelnemers zich bewust van allerlei identiteiten. Deelnemers zien in dat ook zij allerlei identiteiten hebben die invloed hebben op hun levens. Door kennisoverdracht leren de deelnemers dat mensen met verschillende identiteiten daar vaker discriminatie mee ervaren dan anderen, net zoals dat deelnemers leren dat microagressies een onderdeel is van discriminatie. Hierdoor zijn deelnemers zich bewust van alle identiteiten waarop mensen discriminatie mee kunnen maken en weten zij hoe ze dit kunnen herkennen. 
  2. Inleving & empathie: Door kennisoverdracht en een video over discriminatie en microagressies, zien deelnemers hoe vervelend het is om discriminatie mee te maken. Deelnemers worden zich bewust van zowel systematische discriminatie als microagressies, en kunnen zich beter inleven in mensen die dit meemaken. Daarnaast dragen uitwisselingen van ervaring van zowel trainers als deelnemers over hun ervaringen met discriminatie bij aan inleving en begrip van de rest van de groep.
  3. Sociale norm: Door te oefenen met het herkennen van discriminatie en zich ertegen uit te spreken, leren deelnemers dat de sociale norm bestaat bij de gratie van iedereen, en dat zij dus allen invloed hebben op deze sociale norm. Deelnemers leren een concreet handelsperspectief waarmee zij zich tegen discriminatie kunnen uitspreken en zo de sociale norm kunnen beïnvloeden. 
  4. Oefenen met nieuw gedrag: Door deelnemers te laten nadenken over hun eigen identiteiten en blinde vlekken, zijn zij zich meer bewust van hun valkuilen met betrekking tot discriminatie. Door een duidelijk handelsperspectief te leren, zullen deelnemers zich doeltreffender en effectiever uitspreken tegen discriminatie dan zij voorheen deden.

Verandertheorie

Bekijk het schema

Evaluatie

De evaluaties hebben vooral veel positieve feedback opgeleverd. Zoals dat deelnemers het idee hadden echt iets geleerd te hebben, het een duidelijke training vonden, zeggen beter te wat te doen bij discriminatie, en beter vooral microagressies beter te kunnen herkennen. Er kwamen ook wat verbeterpunten, zoals dat deelnemers de training vaak kort vinden. Ook is er veel kennisoverdracht en gaven diverse deelnemers aan dat zij liever meer oefenen.

De trainingen zijn langer gemaakt en duren nu standaard 3 uur in plaats van 2 of 2,5 uur. Daarnaast is het laatste deel van de training, grofweg 1,5 uur, gewijd aan het oefenen van het uitspreken tegen discriminatie en microagressies.

De evaluaties zijn bedoeld voor interne ontwikkeling maar kunnen op aanvraag in hoofdlijnen worden gedeeld.

Onderzoek

Deze interventie is volledig gebaseerd op onderzoeken van Movisie en KIS: Ingrijpen bij discriminatie als omstander: het nut, de noodzaak en de tips | KIS.