Uit de kast - Tumba

Uit de kast is een escaperoom voor in het klaslokaal, bestaande uit een mobiele houten kast. In het interactieve spel gaan de leerlingen samen aan de slag met puzzels en raadsels die ze proberen op te lossen binnen een bepaalde tijd om zo “uit de kast” te komen. In dit spel helpen ze het hoofdpersonage, Brian, in zijn zoektocht naar zijn gender- en seksuele identiteit. 

Deze tekst is opgesteld door de interventie-eigenaar en aan de hand van de verandertheorie door KIS getoetst. Neem voor meer informatie contact op met de contactpersoon.

Het spel wordt gespeeld in zes groepjes, waardoor iedere leerling de kans krijgt om bij te dragen aan het spel. Ieder groepje krijgt een doos met opdrachten, maar alleen door samen te werken (met zowel je eigen als andere groepjes) kom je tot oplossingen, inzichten en antwoorden. Leerlingen moeten actief op zoek gaan naar hints, in de vorm van morsecodes, blacklight, slotjes, (cryptische) puzzels en meer. Tevens ontvangen de deelnemers indirecte hints om de puzzels op te lossen uit de vlogs, waarin Brian vertelt over zijn coming out-proces.

Tijdens de opdrachten worden de leerlingen dus op interactieve wijze betrokken in de zoektocht van Brian. Het effect van deze interventie is dat de leerlingen daadwerkelijk in en uit de (escape)kast gaan door de opdrachten die gemaakt moeten worden en daardoor ook zelf de complexiteit ervaren. Daarnaast krijgen ze door de opdrachten en vlogs informatie over seksuele- en genderdiversiteit en betrokken organisaties, zowel regionaal als landelijk.  

Een essentieel onderdeel van deze interventie is de klassikale nabespreking, waarin dieper ingegaan wordt op de vooroordelen, stereotypen en mogelijke discriminatie op grond van gender, sekse en geaardheid. Het belangrijkste werkzame mechanisme is inleving en empathie, gerealiseerd door de persoonlijke vlogs van Brian en zijn hulp bij het oplossen van de opdrachten.

Doelgroepen van de interventie

Uit de kast is recent gelanceerd en met name getest en ontwikkeld voor de onderbouwgroepen van alle richtingen in het voortgezet onderwijs. In aangepaste vorm zou de kast ook ingezet kunnen worden in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, het beroepsonderwijs of voor professionele teams werkzaam in de sociale- en welzijnsomgeving. Dit dient dan wel vooraf getest te worden. 
Er zijn zes speldozen beschikbaar, deelnemers zijn in zes groepen verdeeld. Voorkeur is om per groep minimaal vier deelnemers te hebben. Minimale groepsgrootte is dus +/- twintig personen. 

Doel van de interventie

Het verminderen van vooroordelen en stereotypen ten aanzien van LHBTIQ+-personen, kennis vergroten over seksuele- en genderdiversiteit. Het creëren van openheid en begrip om het gesprek met elkaar aan te gaan. Sociale norm stimuleren, bewust zijn van je eigen handelen en leren om in te grijpen.

Subdoel

Deelnemers kunnen zich inleven in een coming out-verhaal en hebben kennis over seksuele- en genderdiversiteit. Ze leren rolmodellen kennen vanuit de verschillende perspectieven. De werkwijze in het spel zorgt ervoor dat deelnemers ervaren hoe complex het kan zijn om dit over jezelf te ontdekken. Je kan hulp krijgen van organisaties maar er is geen gebruiksaanwijzing voor. Het is een ingewikkeld emotioneel proces wat moed en doorzettingsvermogen vergt en dat roept empathie op bij de deelnemers van het spel. 

Werkzame mechanismen

Inleving en empathie

Door de persoonlijke vlogs van Brian krijg je meer begrip voor een jongen die erachter komt dat hij homoseksueel is en met welke gedachten hij worstelt.

Kennis vergroten

Door interactief bezig te zijn vergroten de leerlingen hun kennis over het thema. Dit doen ze onder andere door het kijken van Brians vlogs, het zoeken van informatie op relevante websites, en het oplossen van (informatieve) puzzels en opdrachten. 

Sociale norm

De familie en vrienden van Brian waarover hij positief verteld, in reactie op zijn “coming out” zijn een rolmodel voor de cisgemeenschap/hetero. 

Antistereotypen

Bekende Nederlanders waarvan je niet wist dat ze tot de LHBTIQ+ community horen. Brian is zelf ook antistereotype voor de LHBTQI+ gemeenschap.

Flexibel denken

Het flexibel denken wordt gestimuleerd door alle spellen en puzzels die in de kast zitten en die een beroep doen om out of the box te denken. Deelnemers moeten ook echt fysiek de kast in om opdrachten te kunnen oplossen. 

Verminderen angst en andere negatieve emoties

Doordat Brian een open en sympathieke houding heeft en de deelnemers helpt om de puzzels op te lossen, krijg je een positief beeld van iemand uit de LHBTQI+ gemeenschap. Je doet het samen met je groepje en vooral ook samen met Brian en dat verbindt.

Gedragsinterventies

In de evaluatie worden tips gegeven over het direct ingrijpen bij discriminatie, wat te doen bij het ervaren van discriminatie en melden van discriminatie en de rol van Tûmba

Scheidslijnen verminderen

De leerlingen helpen Brian in zijn zoektocht, aan de hand van tips die hij geeft in de vlogs om de puzzels op te lossen.

Verandertheorie

  • Probleemstelling: Negativiteit over LHBTQI+ in het algemeen en specifiek bij jongeren in het voortgezet onderwijs. 
  • Doel: Het verminderen van vooroordelen en stereotypen ten aanzien van LHBTIQ+-personen, door informeren en inleven. Het creëren van openheid en begrip om het gesprek met elkaar aan te gaan en discriminatie tegen te gaan.
  • Interventie: Uit de Kast 
  • Verandering: Door informatie, het persoonlijke verhaal en de hulp van Brian met de opdrachten, het werken in groepjes, het wedstrijdelement, de vormgeving en de ondersteuning middels film/foto's/vlogs en websites sluit deze interventie aan op de belevingswereld van jongeren. 
  • Deelnemers doen een positieve ervaring op gekoppeld aan LHBTQI+, doordat ze ook gestimuleerd worden om out of the box denken ontstaat er ruimte om het vooroordeel te verminderen en anders te denken. 

Bekijk het schema 

Evaluatie

Direct nadat het spel is afgerond vindt de evaluatie plaats begeleidt door een professional van het COC Friesland of Tûmba. Dit kan alleen maar ook samen met de begeleider/docent van de opleiding. 

Onderzoek

Uit de kast is recent ontwikkeld en gelanceerd. Hierdoor zijn er nog geen onderzoeken gedaan. Evaluatie en doorontwikkeling van de interventie zal gedurende het jaar plaatsvinden.