Amplify Empathie met Virtual Reality

Het Amplify Empathy met Virtual Reality trainingsprogramma maakt gebruik van de meest geavanceerde technologie om een veilige, ondersteunende en effectieve leeromgeving te creëren. Het biedt deelnemers de mogelijkheid om in de schoenen van anderen te stappen en het leven vanuit hun perspectief te ervaren. Naarmate er meer empathie voor ondervertegenwoordigde groepen ontstaat, ontstaat er meer begrip en minder vooroordelen.
Dit innovatieve programma is ontworpen om empathie te versterken en daarmee bij te dragen aan diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie (DGI/DEI) op de werkvloer. Dit programma is gebaseerd op research van Harvard, Deloitte en PWC. 
 

Deze tekst is opgesteld door de interventie-eigenaar en aan de hand van de verandertheorie door KIS getoetst. Neem voor meer informatie contact op met de contactpersoon.

Doelgroepen van de interventie

Diverse teams van organisaties, scholen, (sport)clubs, overheidsinstanties en cultureel-maatschappelijke instellingen die de dialoog willen aangaan over sociale buitensluiting en vervolgens gemotiveerd actief handelen vanuit dat bewustzijn. Dit omvat bijvoorbeeld recruiters van een overheidsorganisatie, stagecoördinatoren van mbo's/hbo's/universiteiten, productieteams van een farmaceutisch bedrijf, programmamakers van een culturele instelling, beleidsmedewerkers bij een overheidsinstelling, coaches, bestuursleden, ziekenhuispersoneel, afdelingen van serviceorganisaties, enzovoort. De deelnemers zijn volwassenen met diverse ervaringen, perspectieven en achtergronden. De gemeenschappelijke factor is dat ze ofwel samenwerken of deel uitmaken van een organisatie en/of team.

Doel van de interventie

Het bevorderen van een omgeving die divers, veilig, gelijkwaardig en inclusief is door het aanmoedigen van bijstanders/omstanders om vaker en constructief in te grijpen bij situaties van sociale uitsluiting zoals microagressie, discriminatie, racisme, seksisme, etc.
Met deze training willen we een inclusieve, veilige en gelijkwaardige omgeving bevorderen door omstanders aan te sporen om frequenter en adequater in te grijpen bij situaties van sociale uitsluiting, zoals microagressie, racisme, discriminatie, ongewenst gedrag, etc.

Subdoelen

  • De deelnemers weten wat diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie (DGI) is en wat voor impact exclusie/discriminatie kan hebben wanneer niet wordt tegengegaan. 
  • De deelnemers zijn gemotiveerder om aan de slag te gaan met het tegengaan van discriminatie.
  • De deelnemers hebben de intentie om in te grijpen en inclusiever te handelen.

Werkzame mechanismen

  • Kennis overdragen
  • Inleving/Empathie
  • Sociale norm
  • Bewustwording
  • Gezamenlijk plannen maken
  • Publieke commitment

Verandertheorie

Bekijk het schema

Evaluatie

  • We hebben mondeling gevraagd op het einde van de interventie naar de waardering/ tevredenheid van de deelnemers (‘Wat vonden jullie ervan?’) 
  • We hebben via een formulier (online tool) gevraagd naar de waardering/ tevredenheid van de deelnemers (denk aan vragen zoals 'Wat vond je er goed aan?', 'Welke tips heb je nog?', 'Wat kan er nog beter?' etc.)
  • We hebben een kwalitatieve evaluatie gedaan in de vorm van ‘ervaren baat’ onderzoek; dat houdt in dat we deelnemers na afloop van de interventie bevraagd hebben (via interviews, groepsinterviews of focusgroepen) over wat de interventie hen heeft opgeleverd en wat zij doen met het geleerde in de praktijk (denk aan vragen zoals 'Wat heb je in de praktijk veranderd na het volgen van de interventie?') 

Regelmatige participatieve observatie bij de trainingen. Ophalen van ervaringsverhalen: wat nemen de deelnemers mee en waar gaan de deelnemers aan werken. Op basis van deze evaluaties houden we de groepsgrootte klein (max. 10 deelnemers) omdat het belangrijk is om de psychologische veiligheid van de deelnemers te waarborgen. 
We hebben geleerd dat virtual reality veel kan losmaken en het werkt veel sneller om DGI te connecten met de intrinsieke motivatie van deelnemers. De VR ervaring blijft nog lang bij de deelnemers 'hangen', vanwege de impact.

Onderzoek

Dit programma is gebaseerd op research van Harvard, Deloitte en PWC. A Meta-Analysis of Procedures to Change Implicit Measures.